soc fråga
Jag undrar hur det funkar om man behöver livsviktig medicin och går på soc. Kan man köpa medicinen på faktura och ge räkning till soc eller måste man betala hela summan kontant och sen betalar soc?
Jag undrar hur det funkar om man behöver livsviktig medicin och går på soc. Kan man köpa medicinen på faktura och ge räkning till soc eller måste man betala hela summan kontant och sen betalar soc?
Du kan be om faktura och lämna in....
Jag tänkte väl det. Min kompis påstår nämligen att h*n måste betala kontant trots att h*n inte har pengar till det och att soc sen då ger pengar när dom sett kvittot.
Men har hon betalningsanmärkningar får hon ingen faktura på apoteket....
Har h*n inte men tyckte det lät konstigt om man måste ha medicin och inte har pengar att soc vägrar ge trots att det är livsviktigt som sagt (transplanterad).
Jobbar på apotek, och vet egentligen inte så mycket i detalj om vad soc har för regler. Det jag sett är att:
I vissa fall kan soc utfärda ett intyg på att apoteket ska fakturera soc. De kan antingen ge det direkt till personen ifråga, som då kan gå till vilket apotek den vill, eller faxa till ett visst apotek, men då måste personen gå till just det apoteket soc faxat till.
Oftast, dock, verkar det som att folk hämtar medicinen, betalar för den antingen kontant eller med faktura, och sen lämnar kvittot till soc, eller räkningen (antar jag) i förekommande fall.
För att få betala med faktura får man dock inte ha några betalningsanmärkningar, och där är det tyvärr inte mycket apotekspersonalen kan göra, då faktureringen sköts av ett annat företag med egna regler.
En sak till är att om medicinen inte ingår i högkostnadsskyddet så brukar soc inte vilja betala ut några pengar. Detta bör dock inte vara ett problem för din vän, då jag inte kan tänka mig att den typen av mediciner din vän (troligen) får inte skulle ingå.
Persikofjaril: Tack så jättemycket för svar, uppskattas.
Man kan även få en rekvisition om man inte har pengar till medicinen.. om man inte kan få genom faktura ..