• Göteborgsbruden

soc fråga

Jag undrar hur det funkar om man behöver livsviktig medicin och går på soc. Kan man köpa medicinen på faktura och ge räkning till soc eller måste man betala hela summan kontant och sen betalar soc?

(¯`°?.¸♥ Freja 21/11-2008 ♥ Loke 26/2-2010 ♥¸.?°´¯)
  • Svar på tråden soc fråga
  • Philippa

Du kan be om faktura och lämna in....

• Göteborgsbruden

Jag tänkte väl det. Min kompis påstår nämligen att h*n måste betala kontant trots att h*n inte har pengar till det och att soc sen då ger pengar när dom sett kvittot.

• Philippa

Men har hon betalningsanmärkningar får hon ingen faktura på apoteket....

• Göteborgsbruden

Har h*n inte men tyckte det lät konstigt om man måste ha medicin och inte har pengar att soc vägrar ge trots att det är livsviktigt som sagt (transplanterad).

• Philippa
    Göteborgsbruden skrev 2011-12-20 21:05:38 följande:
    Har h*n inte men tyckte det lät konstigt om man måste ha medicin och inte har pengar att soc vägrar ge trots att det är livsviktigt som sagt (transplanterad).

I vår kommun kan man även faxa till apoteket och ge tillstånd att personen får hämta ut mediciner och apoteket skickar faktura direkt till soc.
  • Göteborgsbruden
    Philippa skrev 2011-12-20 21:11:43 följande:
    I vår kommun kan man även faxa till apoteket och ge tillstånd att personen får hämta ut mediciner och apoteket skickar faktura direkt till soc.

Ok, låter ju rimligt. H*n bor i Skåne, så det kanske inte är så där. Men tydligen så tillåter dom inte, enl kompisen, att medicinen hämtas på faktura för att få det betald alltså.
  • persikofjaril

Jobbar på apotek, och vet egentligen inte så mycket i detalj om vad soc har för regler. Det jag sett är att:

I vissa fall kan soc utfärda ett intyg på att apoteket ska fakturera soc. De kan antingen ge det direkt till personen ifråga, som då kan gå till vilket apotek den vill, eller faxa till ett visst apotek, men då måste personen gå till just det apoteket soc faxat till.

Oftast, dock, verkar det som att folk hämtar medicinen, betalar för den antingen kontant eller med faktura, och sen lämnar kvittot till soc, eller räkningen (antar jag) i förekommande fall.

För att få betala med faktura får man dock inte ha några betalningsanmärkningar, och där är det tyvärr inte mycket apotekspersonalen kan göra, då faktureringen sköts av ett annat företag med egna regler.

En sak till är att om medicinen inte ingår i högkostnadsskyddet så brukar soc inte vilja betala ut några pengar. Detta bör dock inte vara ett problem för din vän, då jag inte kan tänka mig att den typen av mediciner din vän (troligen) får inte skulle ingå.

• Göteborgsbruden

Persikofjaril: Tack så jättemycket för svar, uppskattas.

• gullican
    Göteborgsbruden skrev 2011-12-20 22:29:05 följande:
    Persikofjaril: Tack så jättemycket för svar, uppskattas.
    Ytterligare ett alternativ är att hon går till Soc, förklarar läget att hon står utan pengar och inte kan hämta ut medicinen. Då kan hon få en rekvisition på beloppet att ta med och betala med. Vad medicinen kommer att kosta kan hon få reda på av Apoteket som också kan skriva ett intyg på det.

Så brukar vi göra med våra klienter.
  • Waldo
    gullican skrev 2011-12-21 12:50:15 följande:
    Ytterligare ett alternativ är att hon går till Soc, förklarar läget att hon står utan pengar och inte kan hämta ut medicinen. Då kan hon få en rekvisition på beloppet att ta med och betala med. Vad medicinen kommer att kosta kan hon få reda på av Apoteket som också kan skriva ett intyg på det.

Så brukar vi göra med våra klienter.
    Jag hade en skuldsatt som jag jag hjälpte och var i samma situation med just mediciner

H*n fick en rekvisition och gick till apoteket (gamla statliga apoteket) men dom vägrade ta emot den
    Har ni haft några fall ang detta från era klienter?
    Har det kommit upp till diskusion?
  • gullican
    Waldo skrev 2011-12-22 07:33:12 följande:
    Jag hade en skuldsatt som jag jag hjälpte och var i samma situation med just mediciner

H*n fick en rekvisition och gick till apoteket (gamla statliga apoteket) men dom vägrade ta emot den
    Har ni haft några fall ang detta från era klienter?
    Har det kommit upp till diskusion?
    Nej, jag kan inte minnas att det varit några problem för någon under mina år. Och vi skriver ut flera sådana rekvisitioner i veckan.
  • Tjenixen

Man kan även få en rekvisition om man inte har pengar till medicinen.. om man inte kan få genom faktura ..

Svar på tråden soc fråga