• tvilling 76

Finns det någon kunnig person här inne ang. Periodisk feber.

Har lite funderingar kring periodisk feber. Har kollat runt lite men hittar inte så mycket information. Min son är 3 år och har haft feber nästan exakt var tredje månad. Kan skilja på en dag el. två. Startar med hastigt hög feber 39.3-40,5. Värk i kroppen men inga övriga symtom. Han är då mycket påverkad av febern men inga feberkramper. Efter ca 2,5 dygn sjunker febern lika hastigt som den kom. Funderar på om periodisk feber kan komma med 12 veckors mellanrum el. måste det vara tätare perioder? Vore tacksam för svar.

• Svar på tråden Finns det någon kunnig person här inne ang. Periodisk feber.
  • MirandaNallen

Hej!

Jobbar som förskollärare och ett av "mina" gamla barn hade periodisk feber. Men vad jag minns så kom febern i 4-6 veckors intervall för att senare bli allt glesare. Till slut så ebbade febern ut helt.

Puffar tråden då även jag är intresserad     

• tvilling 76

Tack för svaret. Vi väntar på mer svar då.

• VildaBusan

Vår son är snart 4 men från att han var 1,5 har han haft feber ungefär varannan vecka. Han har gått på utredning och de kom fram till att han har periodisk feber. De berättade att periodisk feber får man med 2-4 veckors mellanrum och precis som du skriver så får de feber utan att behöva ha någon sjukdom.

Vår son svällde jämt i halsen och vi trodde det var halsfluss och när vi kom till läkaren skrev de ut pencillin för att han var så svullen. Efter att de utrett honom kan man konstatera att han ätit på tok för många pencillinkurer i onödan då hans svullna hals hör till den periodiska febern och inte halsfluss och det känns jobbigt.

Vi fick i uppgift att skriva ner när sonen hade feber och precis som du skriver fick han feber nästan på dagen varannan vecka.

• tvilling 76

Intressant. Tack för svaren.

• Smilla86

Hej! 
    Jag tror inte det kan gå så länge mellan skoven för att räknas som periodisk feber. Beroende på vilken typ av periodisk feber man har, så varierar mellanrummen mellan 14-28 dagar, eller så ska det vara minst tre feberepisoder under minst ett halvår. http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=6&titelid=803&j=1

Våran treåriga son har pfapa, en typ av periodisk feber och har haft det i två år nu, men vi fick diagnosen först i somras. Det tog lång tid för oss att få någon hjälp eftersom många okunniga läkare på VC avfärdade våra konstanta läkarbesök med att "barn blir sjuka ofta, speciellt när dom börjar förskolan" bla bla bla. Vår son har feber med tre veckors mellanrum och får förutom hög feber också högt crp, runt 200, vilket förstås gör att han fått många pencillinkurer i onödan precis som någon ovan skrev.

Vi gjorde så att vi skrev ner alla gånger han varit sjuk inkl vilket crp och symtom han hade, från ett års ålder, sedan lämnade vi det på vårat besök på barnmottagning och klick, äntligen någon om såg samma mönster som vi! Han fick diagnosen pfapa och nu ska han operera bort mandlarna den 3 januari för att förhoppninsvis slippa alla feberskov. 8 av 10 blir helt återställda med hjälp av operation. Utan operation brukar det oftas växa bort innan skolåldern. En del har oturen att det fortsätter ännu längre. För oss är operation en absolut nödvändigt, vi kan inte vänta på att det ska växa bort då han haft över 90 sjukdagar endast i år.

Det är en autoinflammatorisk sjukdom och de vet inte orsaken till pfapa, som är den vanligaste periodiska febern. Kroppen tror helt enkelt att den har en inflammation i kroppen, trots att den inte har det och svarar med feber. 

Lite informmation Lycka till! /Emma  

• kela81

lägger till tråden i favoriter. Har precis hört namnet Periodisk feber för första gången och tycker att det verkar stämma in på våran tjej. Hon får ofta feber på mellan 40-42 c som kommer hastigt och sen försvinner snabbt igen. vet dock inte hur ofta men ska börja föra dagbok nu så jag får koll på det. Hur får man reda på crp? Är det vårdcentralen som gäller då eller?

***Älskade Signe,18 maj 2010*** www.kelascrappar.blogspot.com/
  • mamatobe

Hej!
    Sökte på periodiskt feber och hittade denna tråden! Min dotter har periodisk feber. Hon fick det vid 2 års ålder och nu är hon 5,5 år. Vi blev också runtskickade i många omgångar innan läkarna hade uteslutit allt annat. På vårdecentralen hade de aldrig hört talas om pfapa eller periodisk feber, men nu kan de desto mer! Många pencillinkurer helt  i onödan  och en väldig massa nålar har Rebecka fått stå ut med... Hon visar inget i halsen så läkarna har utgått från att det varit urinvägsinfektion då snabbsänkan är så hög när hon har feber.

Vi har lärt oss att leva med de här feberintervallerna och jag har varit föräldraledig med lillebrorsan, men nu har jobbet börjat igen:( Vi trodde att febern växt bort för mellan maj (-11) och november (-11) så hade hon inte feber en enda gång. Annars har det varit på dagen tre veckor mellan. MEN! I november fick hon vattkoppor och som över en natt kom febern tillbaka, nu med två veckors mellanrum!! Är det någon av er som hört talas om det här? Eller någon som blivit bra av att operera bort mandlarna? Jag har läst en utredning där 30 barn med pfapa var med och 8/10 blev bra. Men 30 barn är inte många i en studie.. Hmmm Vad göra? 

• Smilla86

Hej! Ville bara uppdatera här lite då det var ett år sedan vår son opererade bort sina mandlar pga PFAPA. Han har inte varit sjuk en enda gång sedan operationen, inte ens en ynka förkylning har han åkt på. Så jag rekommenderar verkligen detta! Mvh Emma

Svar på tråden Finns det någon kunnig person här inne ang. Periodisk feber.