• tvilling 76

Finns det någon kunnig person här inne ang. Periodisk feber.

Har lite funderingar kring periodisk feber. Har kollat runt lite men hittar inte så mycket information. Min son är 3 år och har haft feber nästan exakt var tredje månad. Kan skilja på en dag el. två. Startar med hastigt hög feber 39.3-40,5. Värk i kroppen men inga övriga symtom. Han är då mycket påverkad av febern men inga feberkramper. Efter ca 2,5 dygn sjunker febern lika hastigt som den kom. Funderar på om periodisk feber kan komma med 12 veckors mellanrum el. måste det vara tätare perioder? Vore tacksam för svar.

• Svar på tråden Finns det någon kunnig person här inne ang. Periodisk feber.
  • MirandaNallen

Hej!

Jobbar som förskollärare och ett av "mina" gamla barn hade periodisk feber. Men vad jag minns så kom febern i 4-6 veckors intervall för att senare bli allt glesare. Till slut så ebbade febern ut helt.

Puffar tråden då även jag är intresserad     

• tvilling 76

Tack för svaret. Vi väntar på mer svar då.

• VildaBusan

Vår son är snart 4 men från att han var 1,5 har han haft feber ungefär varannan vecka. Han har gått på utredning och de kom fram till att han har periodisk feber. De berättade att periodisk feber får man med 2-4 veckors mellanrum och precis som du skriver så får de feber utan att behöva ha någon sjukdom.

Vår son svällde jämt i halsen och vi trodde det var halsfluss och när vi kom till läkaren skrev de ut pencillin för att han var så svullen. Efter att de utrett honom kan man konstatera att han ätit på tok för många pencillinkurer i onödan då hans svullna hals hör till den periodiska febern och inte halsfluss och det känns jobbigt.

Vi fick i uppgift att skriva ner när sonen hade feber och precis som du skriver fick han feber nästan på dagen varannan vecka.

• tvilling 76

Intressant. Tack för svaren.

• Smilla86

Hej!