Anonym skrev 2011-12-21 02:55:13 följande:
Jag var som du förut och det är riktigt jobbigt! Jag är väl fortfarande rätt blyg och tycker vissa situationer är jobbiga men det har blivit så mycket bättre.
Jag tror det där växer bort med åren litegrann. Det enda man kan göra för att det ska bli bättre är att gå ut och träffa folk! Tyvärr är det så. Ut och möt din fobi! Försöka prata med folk och ignorera den där jobbiga känslan av att det känns pinsamt. Tänk att den man pratar med skiter i om man blir nervös och rodnar.
När jag började gå ut på krogen blev det lättare också. Det kanske låter konstigt. Men när man fått i sig ett par öl är det ju mycket lättare att prata med folk och jag insåg att "det här var ju inte så farligt". Och sen blev det lättare att prata med folk även när jag är nykter liksom.
Jag är 20 och tycker väl att det borde växt bort vid det här laget... Har aldrig träffat någon som är så blyg som jag! Och alkohol dricker jag varje helg för att kunna umgås med folk... Varför kan dom inte uppfinna en "anti-blyg" medicin...
Jag har dock märkt en sak! Nya människor har jag lättare att prata med, för dom vet ju ingenting om mig. Bekanta vet om att jag har varit blyg under hela min uppväxt och ser mig som "den blyga" och på så vis finns det nog en gräns inom mig som menar att jag ska vara blyg när jag pratar med dom... Jag skulle behöva flytta till en helt främmande stad där jag inte känner någon och typ börja om... Jag går säkert inte att bota på annat vis, känner mig så misslyckad... :(