• cissimaria

Vad kostar en ny sidospegel?

Igår skulle jag iväg till BVC med min lilla kille. Jag parkerar bilen på torget  och när jag klar på BVC så ser jag att någon har backat/kört in i högra sidospegeln. Den hade vinklat sig inåt men det gick att vinkla ut den igen så själva "kåpan" eller vad man ska säga är hel men spegeln hänger i sladdarna och är helt sönder. Det är även ett litet märke på kåpan så man ser att någon har nuddat den. 

Bilen är mina föräldrars. Jag fick låna den medans dom var utomlands (dom kommer hem idag). Så jäkla typiskt! Jag har gjort en anmälan och polisen har tagit kort på bilen osv.  

Men jag undrar hur mycket det kostar att byta ut själva spegeln? Hur mycket kan det kosta om elen inte fungerar och man behöver fixa det?

Min pojkvän (i det här läget vågar jag inte lita på honom) säger att det kostar max 300 :- att byta bara spegeln. Då är det väl onödigt att anmäla till försäkringsbolaget eftersom självrisken kan gå på minst 1000 :- ?

Någon som har koll på sånt här? Har googlat lite runt lite utan vidare resultat. Det är en Audi a6 -09 om någon undrar.  

• Svar på tråden Vad kostar en ny sidospegel?
  • SilverEmma

Jag hittade min bil i samma skick en gång. Dock hade jag turen att det var en kille från kommunen som backat på den och han haffade mig när jag stod och svor över spegeln. Så kommunen stod för hela notan vilket slutade på ca 9000 kr. (ny spegel och några repor fixade) Fick det fixat i en Volvohall, kanske hade varit billigare någon annanstans, men mig kvittade det då jag ändå slapp betala.

Det lättaste är ju att köra bilen till en verkstad och fråga hur mycket det skulle kosta att fixa.  

Fanny och Elliot...mina tjejer! <3
  • Rabarbapuppa

Hej,

Som du kanske vet (eller inte vet) så finns det något som heter Bildelsbasen, vilket är en sammanhållande organisation/portal för det vi folkligt kallar "Skroten". Alla bildemonteringar i landet kan här sälja sina begagnade delar online, och det är verkligen mycket praktiskt. Jag har själv köpt en hel del via "skroten". Naturligtvis finns det backspeglar där också. Nu säger jag inte detta för att jag tycker att du ska gå till skroten och köpa en beggad backspegel till bilen, utan jag nämner det som en referens i fråga om pris. Då är det alltså så att begagnade ytterbackspeglar i bra skick med elektronik, till denna typ av Audi, startar på ca 1500:-

Det ger därmed också en indikation på vad de kostar _nya_ från VAG/DinBil. Sen ska det monteras och kopplas in av verkstad också.

Polisanmälan + försäkringsärende är det som gäller. Samt en liten heads up till din kille som inte verkar vara riktigt på banan vad det gäller sånt här.

/Puppa

Svar på tråden Vad kostar en ny sidospegel?