• Alvi

Gått ner mycket i vikt under amning - vad händer när jag slutar amma?

Första barnet: Vägde 57, rasade ner till 52 efter förlossningen. Vid nästa graviditeten 3 år senare vägde jag 59 kg.

Andra barnets viktupp/nedgång minns jag inte.

Tredje barnet: Vägde 55,  rasar till 51,3 (imorse) och ser inga tecken på att sluta tappa vikt. Dottern är 4,5 månad och jag ammar.

Jag rör absolut inget på mig (inte ens "barnvagnspromenader") och tränar inte. Äter onyttigt, godis och kakor varenda kväll, men äter bra på dagen med lagad mat och vettiga mellanmål, inga flytande kalorier.

Äter mjölkfritt så inga tjocka Bregottlager på mackorna längre, ingen choklad, inga gräddsåser.

När jag slutar amma och dessutom börjar äta mjölk igen - vad händer då?! Vad måste jag tänka på då? Och skulle jag gått ner MER nu om jag rörde normalt på mig och slutade äta skräp?

(Jag är 162 cm)
    Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-21 08:25
    Alltså, jag vill INTE spontan-gå upp 7 kg som efter första barnet. Jag märkte det inte ens...!
  • Svar på tråden Gått ner mycket i vikt under amning - vad händer när jag slutar amma?
  • kakmamman

Jag gick upp 20 kg med första barnet och rasade ner massor på bara några veckor, plus ytterligare 8 kg efter 2-3 veckor...utan vidare träning eller överdriven motion eller kost. Jag delammade tre månader, men efter ungefär 4 månader stannade viktnedgången av.. men jag gick ner det överflödiga- inget mer.

Jag märkte dock att jag inte gick ner lika mycket utav att amma då jag åt mycket mer, plus att kroppen är gjort lite så då det inte är bra att gå ner för mkt när man ammar.   

Svar på tråden Gått ner mycket i vikt under amning - vad händer när jag slutar amma?