• sohappy76

Kudde eller inte??

Hej!
    Jag får höra så mycket olika. Vår BM på föräldragruppen sa att man inte ska ha nån kudde till barnet men vissa säger att det är okej med en platt.
    Jag har köpt nån ny kudde som är ergonomisk o skålformad typ Tempur för att barnet inte ska få så platt huvud där bak eftersom de ligger på rygg hela tiden. Den heter Candide Panda Baby kudde.
    Är det nån som har den el hört nåt om den??

Vet inte om vi ska lämna tillbaka el ha kvar. Känns ju som att man borde lyssna på BM först o främst.

• Svar på tråden Kudde eller inte??
  • Emmeliina

Till oss sa dem att man skulle ha kudde just för att motverka platt huvudet lite grann som blir när dem ligger på rygg. Så det har vi haft också :) Dock har vi inte haft just den kudden du köpt, utan vi hade en vanlig platt kudde från NG baby (tror jag det heter?) och det har vi fortfarande, min dotter är 9 månader. 

Det är väl mer när dem börjar kunna rulla och vända på sig som man då ska bort kudden för att det ska vara lättare att andas om dem hamnar på mage.

Jag hade behållt den och provat iaf. Jag hade velat ha en kudde om jag var bebis :) 

Nicole 110322 <3
  • rockaroll

Vi kör med platt kudde, men man måste ju såklart lägga upp axlarna på kudden ändå. Vår bebis sover helst på sidan.

• sohappy76
    rockaroll skrev 2011-12-21 09:37:08 följande:
    Vi kör med platt kudde, men man måste ju såklart lägga upp axlarna på kudden ändå. Vår bebis sover helst på sidan.
    Tack för tipsen!
    Ja det känns som att man skulle vilja ha kudde till de iaf. Ja när de börjar rulla är det väl lite mer riskabelt kan jag tänka mig.
    Enligt hon på Babyproffsen där vi köpte kudden sa de att de tydligen ska börja med just den här på BB.
    Ja vill de ligga på sidan är det ju lite svårare med den här men då får man väl byta kudde isf. De ska väl inte ligga på sidan i början?
    Vår har inte kommit än. Har BF 12/1.
    Sparar den nog o testar tror jag :) 
  • rockaroll

Spara den du. :) det är ingen fara om de vill sova på sidan, men på mage ska de ju inte ligga. Han har rullat över på sidan ända sen han föddes, så han vill helt enkelt ligga så. :)

• sohappy76

Jaha! Ja då kan man ju inte göra så mycket åt det. Vill de inte ligga på rygg så går det ju inte. Ja jag sparar den. Nu ska jag bara försöka övertala sambon oxå. Han tyckte att man framför allt borde lyssna på BM som sa att de inte ska ha nån kudde. Men jag tycker det känns som att de lättare ligger stilla med den här kudden eftersom den är lite skålad, då rullar de inte lika lätt tänker jag :)

Tack för hjälpen!!

• rockaroll

Fast de barnmorskor jag pratat med har sagt att de ska ha kudde. Så jobbigt när de säger olika! Lycka till med förlossningen! Hoppas den går lika fort som min. ;)

• sohappy76
    rockaroll skrev 2011-12-21 13:55:19 följande:
    Fast de barnmorskor jag pratat med har sagt att de ska ha kudde. Så jobbigt när de säger olika! Lycka till med förlossningen! Hoppas den går lika fort som min. ;)
    Ja det är lite jobbigt när de säger så olika men jag tror att det kan va bra att motverka platt huvud o som sagt när de rullar mer är det antagligen viktigare att tänka på det.

Tack så mycket!! Ja nu börjar man bli lite nervös.:)
    Jasså det gick snabbt för dig? Hur snabbt gick det? 
  • rockaroll

6 timmar tog det, varav 3 var krystvärkar. Vaknade av att vattnet gick, och var 9 cm öppen när jag kom in. Så det sa bara swoooosh! :) det gjorde inte så farligt ont heller. Fast jag slapp ju iofs ha värkar så länge. Krystvärkarna gjorde Inget ont på mig, jag var bara sjukt utmattad efter att ha krystat så länge.

• johanna35

Jag har oxå panda kudden. Den fungerar perfekt.
    Jag blev såld på panda kuddens säljargument
    -Babyn ska ligga på rygg
     -behåller babyns rake nacklinje 
    -Motverkar platt huvud, med sin ergonomiska form 
    -motverkar risk för sids och kvävning
    -liten och smidig för att ta med sig i barnvagnen sängen och babysittern
    Annars hade jag varit utan kudde och sett till att bebben varierade sin huvudposition, sk profylax

Häller med att det är jobbigt när de säger olika, är inne på andra barnet och kan inte fatta att det kan ändra sig så mycket på bara några år och tom samma tid från BVC till BVC. Är man osäker kolla internationella sidor - för mycket är lokal lobbing.  

Svar på tråden Kudde eller inte??