• Glimma76

Målen för engelska åk 3?

Hur fungerar engelska i era barns skolor och är det någon som vet hur målen ser ut för åk 3?

De föräldrar jag känner med barn i andra skolor, de barnen har engelskläxa, lär sig läsa engelska, har lite glosor osv.

Min sin har inte haft någon engelskläxa på hela terminen, de har ingen bok i skolan, de har bara gått igenom alfabetet och sedan lärt sig enstaka ord som börjar på respektive bokstav. Det låter inte alls seriöst i mina öron. Kommer han inte väldigt långt bak jämfört med elever i andra skolor?

• Svar på tråden Målen för engelska åk 3?
  • februari72

Det finns inga kuskapskrav för åk tre, endast i år 6 och 9 för just engelska.
    Ett centralt syfte och ett centralt innehåll för åk 1-3 finns att läsa. Det är alltså upp till varje enskild skola att
    avgöra när man börjar men undervisningen ska genomsyras av det centrala innehållet. Sedan kan man välja att arbeta olika mycket med de delarna.
    Det är inte säkert att en läxa och glosor leder till högre måluppfyllelse än andra arbetssätt. Prata med läraren så kanske han/hon kan förklara sitt undervisningssätt.

Svar på tråden Målen för engelska åk 3?