• Pallas

    Tvättmaskin löser ut jordfelsbrytare

    Mina grejer går bara sönder, jag blir gaaalen! Nu är det tvättmaskinens tur att krabba ihop och jag skulle gärna få lite input. Jag är medveten om att den här tråden är som frågan "hur långt är ett snöre", men frågar man inte får man inget veta.

    Jag har en Electrolux EWN14791W (med stickkontakt) som löser ut jordfelsbrytaren. Vattenslangen är inte klämd. Har inte kollat eventuella stopp i filter osv. Jag har inte hunnit se om den visat något felmeddelande, för jag åkte och hämtade barnen på skolan och när jag kom hem var det strömavbrott. Jag slog till jordfelsbrytaren igen och allt i huset funkade, men jag kunde inte få någon ström till maskinen via det uttag den satt i. Checkade proppskåpet och det sitter ingen propp i det uttag som maskinen ska gå på enligt elschemat. Då bytte jag till ett annat uttag - satte i kontakten och vred på power-ratten = jordfelsbrytaren löste ut direkt.

    Nu tänkte jag börja kolla på vad det kan vara för fel, men jag vet inte var jag ska börja. Här är mina funderingar iaf:


    Eftersom jordfelsbrytaren löste ut när jag bytte uttag borde det ju inte vara uttaget som maskinen normalt sitter i som är konstigt, eller? Det borde jag kunna lämna därhän tills vidare. Hur tar jag reda på vilken propp i proppskåpet som går till maskinens uttag? Sätter i en bordslampa och skruvar ur proppar tills den släcks, eller finns det smartare sätt? Om en elektronikpryl löser ut jordfelsbrytaren borde det bero på ett elfel, inte på stopp i någon slang. Är jag rätt ute? Vad kan jag kolla på utan att behöva sätta i kontakten på maskinen (vill ju inte elektrifiera mig så här före jul)?
     
  • Svar på tråden Tvättmaskin löser ut jordfelsbrytare
  • Rabarbapuppa

    Hej,


    Kanske inte direkt löser ditt problem, men kan försöka hjälpa med att svara någonting i alla fall.


    1) Jordfelsbrytaren struntar i vilket uttag elförbrukaren sitter i. JFB'n mäter konstant skillnaden i strömming mellan fasen med nollan. Det får inte finnas skillnad där, utan balans - annars löser den. Tänkbart är nämligen att en människokropp kommit emellan och då är vitsen att den ska skydda oss. Tror den löser ut på några millisekunder faktiskt. Så ja, uteslut kontaktuttaget skulle jag säga.


    2) Första frågan är: Har du inget eleschema över kåken, resp en tavla vid proppskåpet som indikerar vilka delar i bostaden som går på vilken propp? Tvättmaskiner o dylikt är hyfsat stora strömförbrukare och ska ha en egen sektion annars blir strömförbrukningen på ensklid sektion för hög och sånt klarar inte propparna. Så rimligen har du en propp som gäller separat för tvättstugan, medans du kanske täcker belysningsuttag och liknande för flera andra rum via bara en (annan) propp. Annars blir det nog den knöliga vägen med trial-and-error som du beskrev.


    3) Både ja och nej. En renodlad elektronikprodukt kan endast ge fel av typen "elfel" såklart - så länge inga andra mekaniska funktioner eller komponenter inkluderas. Nu är ju emellertid inte en tvättmaskin bara en "elektronikpryl". Du har ju mekaniska funktioner som styrs/drivs av el i sig också. T.e.x motor som drar runt trumman, pump som pumpar vatten, kanske eventuellt räkneverk/programväljare som är av urverkstyp - ja du fattar vad jag menar. Det är ju så att om vissa saker fastnar så kan de må riktigt dåligt och bli varma och rentav orsaka brand. Rimligen ska en säkring gå för förhindra ytterligare strömtillförsel ger mer skador. Jämför med en vindrutetorkare på en bil, den torkar och sprutar spolarvätska - sitter torkararmen fast under gång, ja då går säkringen.


    Får jag vara ärlig så skulle jag misstänka att nånting som ska går runt, sitter fast i din maskin. Pumpen kanske? Jag kan faktiskt inte svara på varför det är just ordfelsbrytaren som bryter men jag läste just om ett fall på nätet om en kille vars värmepump hade skurit och då var det jordfelsbrytaren som löste.


    4) Vad klarar maskinen att göra innan JFB löser? Kan trumman snurra? Eller löser den så fort du ens försöker starta ett program? Eller är det bara vid urpumpning av smutsvatten? centrifugering?


     

  • Pallas

    Oj, är du här också? Du tar alltså inte bara hand om mina bilar utan även mina vitvaror? Fantastiskt! <3

    JFB löser ut på en millisekund när jag vrider vredet som sätter på maskinen till "på". Har inte hunnit prova något, men har funderat lite och är inne på samma spår som du - att det är något som fastnat av någon anledning och att det därför blivit överhettat eller något. Frågan är väl hur mycket jag kan kolla själv... Min kompis mekade bort trumman själv och fipplade bort en strumpa som åkt in i något filter inuti maskinen, hennes man var impad, haha. Vet dock inte om jag orkar mig på ett sånt projekt.

    Hur gör man annars, om man vill ha en reparatör att kolla på det? Finns det folk som kommer hem till en, eller måsta man asa iväg åbäket till en tvättmaskinsverkstad?

  • Rabarbapuppa
    Pallas skrev 2011-12-22 22:46:14 följande:
    Oj, är du här också? Du tar alltså inte bara hand om mina bilar utan även mina vitvaror? Fantastiskt! <3

    JFB löser ut på en millisekund när jag vrider vredet som sätter på maskinen till "på". Har inte hunnit prova något, men har funderat lite och är inne på samma spår som du - att det är något som fastnat av någon anledning och att det därför blivit överhettat eller något. Frågan är väl hur mycket jag kan kolla själv... Min kompis mekade bort trumman själv och fipplade bort en strumpa som åkt in i något filter inuti maskinen, hennes man var impad, haha. Vet dock inte om jag orkar mig på ett sånt projekt.

    Hur gör man annars, om man vill ha en reparatör att kolla på det? Finns det folk som kommer hem till en, eller måsta man asa iväg åbäket till en tvättmaskinsverkstad?

    Jag är din personliga livskonsult - jag finns som en skugga i bakgrunden och håller dig under armarna i alla de situationer du i livet stöter på, som riskerar att få dig att snava och rentav falla.


    Skämt åsido, jag gillar bilar mest. Jag tittar gärna i "Motor"-delen och ser om jag kan tipsa nåt där, eller hjälpa nån, eller skälla på nån.
    Men jag gillar också teknik generellt, och tittar in i den här delen nån gång i veckan kanske.


    Ok, den löser direkt - jag då är det ju svårt att testa eller ställa diagnos.
    Min analys: Nånting sitter absolut fast, som får på tok för hög ström att gå direkt, och därför löser den. Varför inte ensklid propp löser (istf JFB direkt), det kan jag inte svara på, men nånting har kärvat ihop. Frågan är vad en maskin börjar med i ett program? Är det första den gör att pumpa in vatten? Det har jag inte tänkt så mycket på, men är det så så skulle det tänkbart vara pumpen som strejkar.


    Jadå, det finns reparatörer. Beror lite på vilken kommun eller stad man bor i, men i regel har ju tillverkaren representanter på orten eller grannkommunen, alt reparatörer som jobbar mot många olika leverantörer samtidigt, E-lux, Miele, BOSCH, etc. Jag har själv en sån i grannkommunen som i princip tar alla märken har jag för mig. Vår torktumlare har lagt av, och då var dealen att jag måste ta tumlaren till dem. Sen utgår en fast avgift om 8-900 för dem att ens börja felsöka. Men visst, flera av sådana ställen har reparatörer som kan komma ut till dig, men då utgår motsvarande "utkörningsavgift", kan ligga på sisådär 12-15 hundra. Från E-lux kom en kille ut till oss och fixade varmluftsfunktionen på ugnen, men det gick på garanti då ugnen bara är två år. Så jag vet inte vad hans avgift är annars, glömde fråga. Slamsugaren för avloppet tog 1400 vill jag minnas i alla fall. Han kom samma dygn som mitt avlopp satt fast. Det är bra jobbat.


    Sen kan det ju vara så att du har nån gammal maskin, och då är det ju trist att betala utryckning av reparatör bara för att få veta att det är en maskin som inte längre är supportad med service eller delar? Det bör du beakta. Då kan det vara läge att köpa en ny själv, direkt, och baxa den andra till tippen.


    Kolla Eniro på din ort. Sök på vitvaror eller reparation eller dyl. Ring sen o fråga vad som gäller.

  • Pallas

    Får ut en reparatör i morgon. Felsökning, inklusive "framkörningsavgift" går på 945 spänn. Tyckte det lät rimligt. De gissade på avloppspumpen, så de skulle ta med en sån, men vi får se. Annars får de skriva att det inte är värt att laga, så får jag köpa en ny på hemförsäkringen (jobbar på en hemelektronikkedja och har bra personalpris).

  • Pallas

    Sen ska jag bara klura ut hur jag ska få loss vattenpumpen på min Renault Clio. Köpte en Haynes Repair Handbook och det var inte så många skiftnycklar på uppdraget. Däremot brukar det falla på att jag har fel verktyg (du vet, ligga och gnaga av en enveten slangklämma med bågfil...). Jag ringer dig då när jag ligger och svär, ok?  

  • Pallas

    Jaha, då har reparatören varit här, och det var ju inte så underligt att brytaren löste ut:

     

    Jag har hört att det i allmänhet är bra om isoleringen på kablarna är existerande.  

  • Rabarbapuppa

    Holy macaroni!!

    Ungefär som när jag glömt en förgreningsdosa i trädgården som jag temporärt kopplat rabatt-belysningen på, men så blev det ösregn innan jag hann plocka in prylarna, och frugan råkade tända utebelysningen. Jordfelsbrytaren gick direkt. Visade sig att min fina förgreningsdosa låg och badade i en vattenpöl. :-P 
    (allt är ombyggt nu och väder/vind-säkrat)

    Ha ha, jodu, jag har ett eget kallt garagegolv som jag ligger o bryter på, så vi får väl se vem som ringer först!

    /Puppa

     

  • Pallas
    GammelMann skrev 2012-01-07 23:16:28 följande:
    Det var det djävligaste. Har ni problem med möss? :P
    Nääää?
  • Pallas
    GammelMann skrev 2012-01-11 15:08:40 följande:
    Det såg ut som att allt var helt söndertuggat på bilden :P
    Det var det också. Och jo, vi har hyggligt stora musproblem.
Svar på tråden Tvättmaskin löser ut jordfelsbrytare