Hjälp mig göra den goda julskinkan...
Då var det dax för julskinkan! Vill göra den i ugnen. Hur gör jag? Och hit blir den som godast? Hur gör ni?
Då var det dax för julskinkan! Vill göra den i ugnen. Hur gör jag? Och hit blir den som godast? Hur gör ni?
Här köper vi en färdigkokt o grilljerar. Blir alltid lika nöjd.
Jag gjorde en så otroligt god julskinka i helgen enligt detta recept
mariannslchf.se/
Körde den i en grillpåse det står folie på sidan..
Griljering gjorde jag med en äggula, sirap och valfri senap samt ströbröd.
Givetvis så köper man inte en färdigkokt urk
Jag gjorde min skinka förra året i 150 grader tills kött-termometern visade exakt 72 grader.
Vill minnas att det tog ca 8-9 timmar eller så
Köpte färdigkokt för första gången som vi griljerat( ägg, skånsk senap o ströbröd) och tycker den smakade riktigt bra
Färdigkokt kan man ju aldrig misslyckas med! Eller har du redan köpt en rå?
Jag vill göra en från grunden :) vill göra i ugnen! Det är nog mest det där täcket man lägger på efteråt.. Hur jag gör en riktigt god?
Ett ägg, två matskedar senap och sen strör du strödbrödet över skinkan tills det inte fastnar mer.
Nej nej enj, jag håller inte med helt i något av inläggen ovan.
Jag gör ALLTID min egen skinka i ugnen och jag kör den på 125 grader (ju lägre temp desto längre tid, men desto saftigare skinka). Jag tillagar dessutom alltid skinkan i en stekpåse. Jag tar ut skinkan när termometern står på 65 grader.
En riktigt saftig skinka får du när tempen är 70 grader och tar man ut skinkan ur ugnen när tempen står på 65 grader så blir skinkan perfekt! Skinkan eftersteker nämligen en stund efter att du tagit ut den ur ugnen, eftersom det är ett sånt stort köttstycke. Tar man ut den vid 65 grader blir den PERFEKT saftig och inte torr och överkokt!
Vi kör alltid med färdigkokt, tycker inte alls den som man kokar hemma blir lika god..
Däremot när du gör griljeringen, som jag sett är det fler som tipsat om ägg, senap och ströbröd. Jag brukar också ha i honung, det tycker jag blir jättegott och jag får alltid frågor på vad det är i griljeringen!!
Jag köper alltid en rimmad julskinka (svensk) och griljerar den gör jag först när den är klar i ugnen, har svalnat och svålen är borttagen