• Anonym

B12 brist... Någon annan?

Min kropp har bråkat med mig sedan jag födde mitt sista barn -09. Egentligen small det till för ca ett år sedan då jag fick muskelryckningar i kroppen. Jag har gått på olika undersökningar hos min vc och även hos en neurolog men alla prover visar bra. Idag var jag på vc igen och lämnade nya prover. Jag har varit rätt insnöad på att det skulle vara min sköldkötel som spökar nu och har bett dom ta nya prover på det igen. I och med att jag tappar en hel del hår så frågade jag om det kunde vara någon brist på b 12 och då tittade han på mina senaste tagna prover från maj förra året och det vissade prov lägre än normalt ( vilket jag inte har fått veta, utan allt har sett bra ut) så det provet ville han ta om igen. Jaha, hem och googla lite då.... och nu hittar jag massa av information om b12 brist och symptom som verkligen stämmer in på mig. Som tex:
    *Värk i benen
    *surr/krypningar/pirrningar i benen
    *Yrsel/ svimkänsla
    *Huvudvärk
    *domningar/känselbortfall i armen (armar, händer)
    *tungt att andas'
    *dimmkänsla (som om man är med fast man inte är med)
    *tappar tråden, glömmer saker
    etc.
    Skulle gärna vilja höra din historia om b 12 brist.  Kanske är det detta som är boven.

• Svar på tråden B12 brist... Någon annan?
  • Anonym (Pirrig)

Hej på dig!
    Trist att ingen svarat tidigare i tråden. Hur har det gått för dig???
    Kom ni fram till vad det var på VC?

Jag har liksom du pirrningar o domningar i benen. Eller mer fötterna o även händerna.
    Fick svar på mina prov som jag tog igår på fastande mage. Inga problem med vare sig sköldkörteln, vitaminer, njurar, sänkan var bra osv.
    Jag låg på 215 i B12 värde vilket är i botten av den normala kurvan. Det ligger nånstans på 150-700 tror jag hon sa.
    Undrar om det kan ha med det att göra ändå eftersom dom inte hittar något annat.

Känns som mina händer och fötter ska somna hela tiden. Och inatt vaknade jag av att ena foten sov ordentligt!
    Har varit väldigt trött oxå sedan ett par veckor tillbaks samt lite yrsel som ostadighet.

Börjar bli riktigt orolig för vad detta kan vara!   

• Anonym (jag)
    Anonym (Pirrig) skrev 2012-04-19 19:04:44 följande:
    Hej på dig!

Trist att ingen svarat tidigare i tråden. Hur har det gått för dig???

Kom ni fram till vad det var på VC?

Jag har liksom du pirrningar o domningar i benen. Eller mer fötterna o även händerna.

Fick svar på mina prov som jag tog igår på fastande mage. Inga problem med vare sig sköldkörteln, vitaminer, njurar, sänkan var bra osv.

Jag låg på 215 i B12 värde vilket är i botten av den normala kurvan. Det ligger nånstans på 150-700 tror jag hon sa.

Undrar om det kan ha med det att göra ändå eftersom dom inte hittar något annat.

Känns som mina händer och fötter ska somna hela tiden. Och inatt vaknade jag av att ena foten sov ordentligt!

Har varit väldigt trött oxå sedan ett par veckor tillbaks samt lite yrsel som ostadighet.

Börjar bli riktigt orolig för vad detta kan vara!   

• Anonym (jag)

Där gick det snabbt nyss .

Jag har också b12-brist vilket upptäcktes när jag var gravid -04. Hade 79 i värde men inga andra symptom än extrem trötthet. Läkare var rätt förvånade över att jag inte hade de typiska pirrningarna i benen... Fick då injektioner för att få upp värdena. Efter några veckor var det över 700...

Nu tar jag tabletter och håller värdena på normala nivåer. Jag har ingen livsstil som ökar risken och de har testat mot tex gluten men allt är bra. Vill jag forska mer är nästa steg att gå ner i tarmen och titta hur det ser ut men jag lutar åt att låta det bero. Mår ju bra med tabletterna och tänker att hade det varit ett allvarligt fel hade jag fått andra symptom på de 7 år som gått.

• Anonym (Me Too)

Symtomen stämmer med mina jag hade. Läkarna sa att jag hade fibromyalgi, depression, somatoformt painsyndrom och hypokondriker. Jag vill lägga till demens på listan.

Så jag köpte en receptfri burk med Behpan eller hur den stavas. Började med 2 i 2 veckor och sedan dess ätit en om dagen. Pluggat i 4 år och jobbat heltid i 2 sedan dess.

• Anova

Jag hade inga som helst symtom förutom att jag var depremerad. Hade en jätteklok läkare på VC som gjorde en grundlig hälsoundersökning. Och så visade det sig att jag hade b12-brist.  
    Enligt min läkare så måste alla unga med b12brist utredas, men att det är väldigt vanligt bland äldre. Själv fick jag genomgå en gastro för att undersöka vad som var fel.

• Glädje58

Jag fick svar i dag att jag har B12 brist. Fick tyvärr inget värde, men det ska jag absolut se till att få fram.

Varför jag ville ta detta prov berodde dels på att en PT på gymmet tipsade mig om det och sen givetvis mina symptom. Lite deppig, känner mig konstig i både kropp och huvud, lite frånvarande på något sätt. Trött. Givetvis är det även jobbigt att tappa tråden när man hänger så mycket här på fl Flört

Mitt blodvärde är lite lågt så det behöver också höjas.

• Anonym (Pirrig)

Jag har köpt B-12 tabletter på Apoteket som ligger på 1 mg/tablett.
    Fick tips av en bekant att i början ta 4 st tabletter fördelat på dagen den första månaden för att "tvinga" kroppen att ta upp vitaminet.
    Därefter succesivt gå ner tills man bara tar 1mg per dag.

Nu hade jag ju ingen brist utan kanske enbart lite lågt normalvärde, men då dom inte hittar något annat fel så tänker jag fylla på med vitaminet så att det iallafall går upp en bit. Det skadar inte och förhoppningsvis blir jag bättre på köpet!

Svar på tråden B12 brist... Någon annan?