• Gul Katt

Kan man hämta brev utan legitimation?

Har beställt en gerj från H&M som inte hinner komma innan jag åker på julledigt... Det är skickat som brev, men förmodligen för stort för att gå in i brevinkastet.
    Så jag kommer nog bli tvungen att hämta det på posten. Men om jag inte har möjlighet till det, kan jag skicka nån kompis att hämta ut det? Eller måste man ha leg?

Har ju för mig att H&M skickat något som brev förut som jag fått hämta ut hos postombudet, men tror inte jag behövde visa leg då..

Nån som vet säkert?   

• Svar på tråden Kan man hämta brev utan legitimation?
  • carita02

Konstigt vore om man inte behöver visa leg.

• Arga Klara

Helt kört utan ID. Annars skulle ju vem som helst kunna hämta andras prylar, till och med värdesaker.

• Eleonor01

Din kompis kan hämta det men måste isåfall ha med sig ditt leg plus sitt eget

• MammaMia88

Om brevet är klassat som "för stort för att lämnas ut" så kan man hämta utan ID, har själv bett min sambo göra det ett flertal gånger....och han behövde varken mitt eller hans ID.

• Trident5678

Är det ett brev, som brevbäraren varit ute med och försökt att lägga i brevlådan men brevet var för stort, så kommer du att få en avi och då behövs ingen legitimation för att hämta ut brevet. Så fick jag det förklarat på "posten", när jag frågade. Jag har den senaste månaden hämtat två sådana brev/paket, ett till maken och ett till mig själv, och legitimation har inte behövts.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Jenniie

Om det är skickat som brev så kan någon hämta ut det åt dig utan leg men om det går som paket så måste den som hämtar paketet visa leg på både dig och sig själv. Jag jobbar i affär där vi har postutlämning :)

• Gul Katt

Här var det verkligen blandade svar...hmm....

• Gul Katt
    Jenniie skrev 2011-12-21 16:54:34 följande:
    Om det är skickat som brev så kan någon hämta ut det åt dig utan leg men om det går som paket så måste den som hämtar paketet visa leg på både dig och sig själv. Jag jobbar i affär där vi har postutlämning :)

Om du jobbar med det bör du ha koll tycker jag! =)

Har faktiskt fått ett mail nu från posten (har aldrig fått det förut, utan fått pappersavi), där rubriken är, avisering av brev.
     Och så står det en såndär kod man ska uppge.

Vet inte hur det är med h&m, men när jag vunnit något från Tradera och det varit för stort för brevinkastet, så har jag fått en avi, men inte behövt visa leg, just för att det räknats som brev...      

Hinner dock inte hämta det imorgon själv innan jag åker, men törs jag skicka iväg en kompis med koden och hämta ut det? 
  • tjej87

Du har inte två ID-kort (ex körkort och pass) och kan lämna ett av dom till din kompis?

Jag hämtade ut ett paket idag utan ID på den som det var skickat till :P Det var min bror som beställt ett paket som jag skulle ta hem då det är julklappar till våra föräldrar och det stod i min brors namn men hade min adress. Dock har vi ovanligt efternamn och jag kan min brors personnr så killen på macken sa att det fick vara okej. Det var företaget som skickade som gjort fel, dom skulle skickat det i mitt namn och inte i min brors. Paketet var julklapp till våra föräldrar så det var tur att jag fick ut det för annars hade dom inte fått sin klapp förrän efter jul. Jag är superglad för att killen på macken var vänlig och lättade lite på reglerna!

• Gul Katt
    tjej87 skrev 2011-12-21 21:37:12 följande:
    Du har inte två ID-kort (ex körkort och pass) och kan lämna ett av dom till din kompis?

Jag hämtade ut ett paket idag utan ID på den som det var skickat till :P Det var min bror som beställt ett paket som jag skulle ta hem då det är julklappar till våra föräldrar och det stod i min brors namn men hade min adress. Dock har vi ovanligt efternamn och jag kan min brors personnr så killen på macken sa att det fick vara okej. Det var företaget som skickade som gjort fel, dom skulle skickat det i mitt namn och inte i min brors. Paketet var julklapp till våra föräldrar så det var tur att jag fick ut det för annars hade dom inte fått sin klapp förrän efter jul. Jag är superglad för att killen på macken var vänlig och lättade lite på reglerna!

Nej tyvärr inte..Och körkortet kan jag inte lämna...Trist om det inte går att hämta ut det.. Det ligger väl bara kvar i två veckor och sen skickas det tillbaka..Och då tar h&m ut 120 kr i avgift, Suck!
  • tjej87
    Gul Katt skrev 2011-12-21 21:47:29 följande:
    Nej tyvärr inte..Och körkortet kan jag inte lämna...Trist om det inte går att hämta ut det.. Det ligger väl bara kvar i två veckor och sen skickas det tillbaka..Och då tar h&m ut 120 kr i avgift, Suck!
    Om du ringer och pratar med utlämningsstället så kan dom säkert hålla kvar det lite längre :) Det har jag gjort någon gång när jag skulle resa bort.
  • Jenniie

Om det står att det är brev så kan din kompis hämta ut utan ditt leg. :) brukar vara en kod typ B1234 eller att kollinummret börjat med AH följt av siffror :)

• Gul Katt
    Jenniie skrev 2011-12-21 23:45:47 följande:
    Om det står att det är brev så kan din kompis hämta ut utan ditt leg. :) brukar vara en kod typ B1234 eller att kollinummret börjat med AH följt av siffror :)

Jo det är en B-kod! Då borde det gå?! Testar iaf att skicka iväg en vän så får vi se hur det går!
Svar på tråden Kan man hämta brev utan legitimation?