• Anonym

Svamp i underlivet, Canesten, behöver instruktioner

Hoppas någon kan hjälpa mig! Jag fattar ingenting!

Jag har varit på apoteket idag och köpt Canesten 1 vaginaltablett+ 20g kräm 1%, jag har troligen fått en svampinfektion i underlivet.

Så här står det på förpackningen:
    Vid svampinfektion i slidan och runt slidmynnigen:
    1 vaginaltablett iföres djupt i slidan på kvällen som engångsdos. ( så långt är jag med)
    Krämen stryks på runt slidöppningen 2-3 ggr dagligen

Bipacksedeln:

Hur skall du använda Canesten?

Vid svampinfektion i slidan
    Vaginalkräm 1%
    1 fylld applikator (ca 5g) föres djupt in i slidan varje kväll i 6 dagar.

Bruksanvisning

Canesten vaginal 1%

1. Drag först ut kolven på applikatorn så långt det går.
    2. öppna tuben. beskriver sedan hur man fyller den, inte så viktigt.
    3. Tag därefter den fyllda app och för den så långt in i slidan som möjligt. tryck in kolven och hela dess längd. Drag därefter ut app med kolven intryckt.
    4.efter användning slänges applikatorn.???? skulle man inte använda den i sex dagar som det stod på förpackningen????

när jag kom hem så gick jag upp på apoteket.se och där stod det att canesten vaginaltablett och vaginalkräm 500mg + 1 % var en endagarskur??? ska jag inte använda den i sex dagar???

• Svar på tråden Svamp i underlivet, Canesten, behöver instruktioner
  • Anonym

jag tror att de är krämen du ska använda i sex dagar verkar konstigt förstod inte så mycke av beskrivningen jag heller men som sagt tror de är krämen dom menar

• Rebekka

Så här ska du göra... smörj tre gånger om dagen i minst 7 dagar på blygläpparnar och runt slidan, för in vaginaltabletten första kvällen innan du går och lägger dig så får den tid att verka över natten. Observera att det kommer komma gryniga flytningar då tabletten löses upp. Du behöver inte föra in någon salva i slidan om du använder tabletten utan bara smörj runt om med den.

Det är olika beskrivningar så att de kan lägga samma bipacksedel i olika slags förpackningar, med och utan slidpiller.

Lycka till
    Det fungerar bra jag har testat Köpte samma förpackning för några veckor sedan. men det tar några dagar för symtomen att gå över, ha tålamod och smörj några dagar extra efter det att symtomen har försvunnet (brukar räcka med 7 dagar)
    /Rebekka

• Pejo

Hej,

Vad jag fått reda på så ska man inte använda applikatorn när man är gravid utan endast använda salva på slidmynningen och själva vagitoriet.

Min BM gav annars som råd att använda de förpackningarna som innehåller 3 st vagitorium för en bättre effekt.

Lycka till och hoppas att det går över...

• kickan82

Trådstartaren

Tack så hemst mycket Rebekka!!!

den är inte så lätt att tyda...

• Nattljus

Kan inte hjälpa att skratta. Jag har testat Canesten en gång och då var det ju bara att peta upp pillret. Men den beskrivningen hade jag heller inte fattat. *s*

• MayaPiraya

jag har nyss använt carnesten och reagerade oxå på bipacksedeln.
    Men eftersom jag vid tidigare tillfälle använt pevaryl så "visste" jag hur man skulle göra.
    Bipacksedeln blev jag inte ett dugg klokare av!

• maj72

Pejo,
    detta stämmer inte helt.
    Jag har frågat läkaren och denna varning står av rättsliga skäl i många bipacksedel eftersom några kvinnor har lyckats få tabletten in i livmodern och den ska bara vara i livmoderhalsen. Så använd medlet innan det blir en jättesvampkoloni

Svar på tråden Svamp i underlivet, Canesten, behöver instruktioner