• Carolajnah

Ni med erfarenhet åderbråck i underlivet eller foglossningar?

Hej!

Jag har drabbats av åderbråck i underlivet, första grav. v.23, inte särskilt uppmuntrande men det är inte så mkt att göra åt...
    Funderar dock på om jag också har känningar av foglossning eftersom jag kan känna smärta i underlivet när jag liggandes ska förflytta benen eller typ kliva ut ur bilen. Eller kan denna smärta helt enkelt bero på åderbråcken?

Tacksam för svar av ni som har erfarenhet av det här!

• Svar på tråden Ni med erfarenhet åderbråck i underlivet eller foglossningar?
  • Hoppfull84

jag hade både åderbrock och foglossning och hade också väldigt ont när jag skulle flytta benen/vända mig i sängen/resa mig ur soffan osv. men eftersom jag hade båda så vet jag ju inte vad som orsakade smärtan om det var åderbrocken eller fogarna. men om du tror du håller på att få foglossning så be att få träffa sjukgymnast hos din mvc, så kan hon kolla om det är det som spökar och ge tips och råd för hur du ska göra för att inte förvärra foglossningen.

• minjalin

Jag har både och också men för mig gör åderbråcken mest ont om jag står upp en stund eller har haft sex för då samlas det ju massa blod och svullnar där nere. Den smärtan som du beskriver mellan benen när man flyttar benen i sängen och sånt är den främre fogen så det är foglossning. Den har jag också från och till, men det är först nu i slutet jag får ont av att vända mig i sängen. Innan kände jag det mer när jag gick (varje steg känns som att blygdbenet dras isär)och när jag står på ett ben när jag exempelvis tar på mig byxor. Har även haft foglossning bak i ryggen men den är bättre nu. Mina åderbråck har blivit bättre sen jag slutade jobba så de måste inte bli värre och värre ju tyngre du blir. Kanske är en liten tröst :)

• Carolajnah

Tack, hoppas att det kanske inte blir värre! ;)
    Ska kontakta min BM ang. misstänkta foglossningar då... trodde att foglossningar mest gjorde ont i ryggen och bäckenet men det kanske är det jag har ändå!!

• minjalin
    Carolajnah skrev 2011-12-23 23:39:24 följande:
    Tack, hoppas att det kanske inte blir värre! ;)
    Ska kontakta min BM ang. misstänkta foglossningar då... trodde att foglossningar mest gjorde ont i ryggen och bäckenet men det kanske är det jag har ändå!!
    Nädå, foglossning verkar kunna kännas på hundra olika sätt och man har fogar både fram och bak. Jag hade mest problem med fogarna bak förra grav och kände bara av den fram i slutet och då avr det just om jag inte flyttade bägge benen samtidigt i sängen och sånna saker. Men denna gången har jag känt av den fram från och till också och nu är det så vissa nätter att jag måste stötta mig mot nåt de första stegen när jag ska på toa så nu förstår jag hur dom som går på kryckor har det. Har långt ifrån så illa på dan, men vissa nätter kan det kännas riktigt illa, men som tur är inte när jag ligger still utan bara när jag rör mig. Håller tummarna att ditt inte blir värre :)
Svar på tråden Ni med erfarenhet åderbråck i underlivet eller foglossningar?