• Lindybelindy

Weleda produkter?

Jag läste om weleda produkterna och hittade en olja som ska förebygga bristningar och sen hittade jag en olja som ska vara förberedande och mjukgörande innan förlossning. 

Perineum Massage Oil är en mjukgörande intimolja som tillsammans med regelbunden massage förbereder huden inför förlossning. Innehåller mild mandelolja och E-vitaminrik vetegroddsolja som hjälper huden att bli mjuk och smidig. Används från v.34

Så min fråga är om det är någon här som provat dessa oljor eller hört något om dom i fall dom funkar och är bra.

• Svar på tråden Weleda produkter?
  • Vinxen

Spara du dina pengar. Olivolja eller mandelolja går lika bra att smörja med både på magen och mellangården. Dessutom kan man inte smörja bort bristningar. Det är hormoner som gör att dom kommer.

• samban

Jag har förberedelseoljan från weleda. Jag tycker den luktar väldigt mycket, lite för mycket för att det ska kännas kul att ha den i underlivet. Tror också det funkar lika bra med mandelolja. Poängen är ju inte bara att det ska smörjas in olja utan det är sälva massagen som ska göra susen. Enligt instruktionerna på weledas flaska ska man massera området med oljan i femton minuter om dagen. Jag vet inte, men jag har haft lite svårt att få rutin på det där masserandet. Det är ändå rätt lång tid att ligga och massera sitt eget underliv, haha.

• Lindybelindy
    samban skrev 2011-12-22 01:14:47 följande:
    Jag har förberedelseoljan från weleda. Jag tycker den luktar väldigt mycket, lite för mycket för att det ska kännas kul att ha den i underlivet. Tror också det funkar lika bra med mandelolja. Poängen är ju inte bara att det ska smörjas in olja utan det är sälva massagen som ska göra susen. Enligt instruktionerna på weledas flaska ska man massera området med oljan i femton minuter om dagen. Jag vet inte, men jag har haft lite svårt att få rutin på det där masserandet. Det är ändå rätt lång tid att ligga och massera sitt eget underliv, haha.
    usch att det luktar vill man inte. Är ganska känslig för dofter som är starka. Och att man ska smörja sig 15 m om dagen låter lite väl länge. Då kanske det funkar bra med det jag gör nu. Jag använder vanlig olivolja nu Glad funkar jättebra!
  • dwom

Känner bara att jag ska tillföra info ang rekommenderad användning av förberedelseoljan...
    Man ska massera ca 10 min, 4 ggr i veckan enligt instruktionerna jag har framför mig. Kommer själv att börja efter jul. Har tänkt att min sambo ska få vara med, ser det som ett bra tillfälle för intimitet =)
    Det du missar med olivolja är väl i så fall E-vitaminen. Googla lite så ser du vad den verkar ha för roll.

• samban

Dwom: ja du har helt rätt, jag som kommer ihåg fel. Dock luktar den fortfarande sjukt mycket, det minns jag iaf! :)

• Sannaslim

Jag har köpt den, tycker dock inte den luktar så jättefarligt dock är det jättesvårt att komma åt mellangården min jättemage e liksom i vägen eller så är mina armar helt enkelt för korta. Finns inte en chans att jag orkar hålla på i 10 minuter, så jag smetar på lite och hoppas på det bästa. Känns som om det här är en typisk grej som man bara köper för köpandets skull. på mitt bb så står den tom med på bb väskan listan, så man känner ju sig typ "som en dålig mamma" om man inte köper.

• Lindybelindy
    Sannaslim skrev 2011-12-25 15:50:51 följande:
    Jag har köpt den, tycker dock inte den luktar så jättefarligt dock är det jättesvårt att komma åt mellangården min jättemage e liksom i vägen eller så är mina armar helt enkelt för korta. Finns inte en chans att jag orkar hålla på i 10 minuter, så jag smetar på lite och hoppas på det bästa. Känns som om det här är en typisk grej som man bara köper för köpandets skull. på mitt bb så står den tom med på bb väskan listan, så man känner ju sig typ "som en dålig mamma" om man inte köper.
    haha ja så brukar det vara men har hört att weleda ska vara riktigt bra så jag tror jag ska pröva den sen när det är dags ändå Glad då har jag prövat i alla fall.
  • enavmig

Jag har testan oljan som ska förebygga bristningar men nu när flaskan tog slut har jag gått över till Body Shops Cocoa Butter, den känns bättre för mig.

Fick förberedelseoljan av en vän så jag kommer att testa när det närmar sig.

• Lindybelindy

något jag tycker hjälper är faktiskt derast cellulit kräm ifrån weleda. Så om den hjälper så kanske den där inför förlossning också är bra.

• mothermary02

Jag använde den där oljan som förebygger (?) bristningar under min förra graviditet. Men rätt vad det var så fanns bristningarna där i alla fall! Jag tror en del till och med kom efter förlossningen, vilket väl talar för att det har mer med hormoner än själva täjningsmomentet att göra... Men om man gillar att smörja, why not? Kanske det gör någon liten nytta... Däremot fick jag en creme av en väninna som är hudvårdsterapeut som blekte bristningarna supersnabbt, det var faktiskt skönt. Sedan störde de mig inte.  

Den weledaprodukt som jag verkligen, verkligen uppskattar är deras zinkcreme. Den gör under med röda bebisrumpor på nolltid! Också bra efter rakning, t.ex. bikinilinjen, för att slippa irritation.

Och så har de ju underbara dusch och badprodukter förstås... 

• Lindybelindy
    mothermary02 skrev 2011-12-27 10:41:03 följande:
    Jag använde den där oljan som förebygger (?) bristningar under min förra graviditet. Men rätt vad det var så fanns bristningarna där i alla fall! Jag tror en del till och med kom efter förlossningen, vilket väl talar för att det har mer med hormoner än själva täjningsmomentet att göra... Men om man gillar att smörja, why not? Kanske det gör någon liten nytta... Däremot fick jag en creme av en väninna som är hudvårdsterapeut som blekte bristningarna supersnabbt, det var faktiskt skönt. Sedan störde de mig inte.  

Den weledaprodukt som jag verkligen, verkligen uppskattar är deras zinkcreme. Den gör under med röda bebisrumpor på nolltid! Också bra efter rakning, t.ex. bikinilinjen, för att slippa irritation.

Åh den där zinkcremen låter bra Glad vad kostar den att köpa? ja duschkrämen har jag och den är väldigt fräsch Flört
  • enavmig
    mothermary02 skrev 2011-12-27 10:41:03 följande:

Vad var det för creme som blekte bristningarna? Vore bra att veta för framtida referens :)
  • mothermary02
    enavmig skrev 2011-12-27 10:51:41 följande:
    Vad var det för creme som blekte bristningarna? Vore bra att veta för framtida referens :)
    Jag minns inte, men jag kan ta reda på det och återkomma!
  • enavmig
    mothermary02 skrev 2011-12-27 11:03:46 följande:
    Jag minns inte, men jag kan ta reda på det och återkomma!
    Det vore jättesnällt!
    Har hittills bara fått några enstaka bristningar på brösten men är bara i v  26+6 så jag tänker att jag nog kan få användning för en sådan :) 
  • Sannaslim

Oh jag vill oxå veta vilken jräm som blekte bristningar, min mage ser rent ut sagt förjävlig ut helt röd av bristningar har dock smörjt med bodyshops bodybutter men verkar inte ha hjälpt ett dugg. Det enda positiva är att brösten klarat sig fast jag gått upp minst 3 storlekar.

• Mörksuggan

Jag smorde med oljan som skulle förebygga bristningar förra gången jag var gravid. Den luktade väldigt mycket också kan jag tycka. Å inte luktade den speciellt gott heller. Men den var skön att smörja med. Denna gång har jag bara använt vanlig lotion/kräm och babyolja. Skulle också tro att det fungerar minst lika bra med "naturlig" olja. Vi hade en olja till babymassagen som var helt underbar. Tror att det var en blandning av mandelolja, olivolja och rapsolja...
    Köpte även intimoljan förra gången men använde den inte mer än ett par gånger. Tyckte att det var drygt att man skulle behöva hålla på å massera in den så himla länge. Hade inte jag tålamod att göra.

• Saga88

Vad jag har läst så får man bristningar om man har den hudtypen som har lätt för o få de,. De kommer långt innifrån där gör inte oljorna nån direkt skillnad. Däremot är det bra att förbereda huden med mkt fuktgivande ämnen så att kroppen har större chans o läka efteråt. Så har man fått bristningar så blir de finare om man sköter om sin hud ordentligt ... Skrattande

Svar på tråden Weleda produkter?