Vad är tricket för att lyckas med köttbullar/hamburgare?
Så fort jag försöker så ramlar dom isär och blir köttfärs, vad har ni i och/eller hur går ni tillväga när ni tillagar?
Så fort jag försöker så ramlar dom isär och blir köttfärs, vad har ni i och/eller hur går ni tillväga när ni tillagar?
Ägg. Ströbröd och mjölksmet brukar vi ha i. Ja lök och kryddor också så klart
Ägg, ströbrö+mjölk.
Eller också rullar vi bara bullarna/hamburgerbollarna extra länge, så att proteinet fäster i varandra..
Du kan ju prova att slänga i dem i kokande vatten, tills de håller ihop, och sedan steka klart i panna..
Jag brukar utgå från vanliga recept i "vår kokbok" eller liknande och har alltid fuktiga händer när jag rullar köttbullarna. Om du menar att de faller isär när du steker så tycker jag att det blir bättre av att ha rullat dem noga samt inte röra på stekpannan för mycket innan de börjat få ganska mycket färg på "undersidan".
Säkert inte det bästa sättet men det hjälper mig iaf. ;)
Säg att jag har 500 g färs (jag använder nött om det spelar roll) hur mycket ca av allt behöver jag då?
Ägg+köttfärs + ev liten skväll grädde + kryddor+ lök
Lägg i köttbullarna/hamburgarna o kokande vatten, sen kan du frysa in eller steka direkt. I vattnet kan du ha lagerblad, svartpeppar, lök eller nåt annat gott.
Ägg binder. Och låt ströbrödet dra i liten mjölk så det inte blir grynigt och torrt. Löken är bra att riva istället för att hacka, då gör den inte att det faller isär. Lycka till!
I köttbullar brukar jag ha ströbröd/mjölk för att de ska bli saftiga och något ägg för att binda. I hamburgare brukar jag bara ha äggula och lite vatten, äggvitan gör att dom blir "pluffsiga". Det allra bästa bindningsmaterialet är köttets fett så knåda ordentligt!
Till 500g köttfärs skulle jag tillägga. :)