• Fidelis ad urnam

Hur gör du din Janssons Frestelse?

Jag ska fixa Janssonsen till julbordet på julafton och eftersöker nu just ditt recept.
    Hur gör du din godaste Janssons Frestelse? 

• Svar på tråden Hur gör du din Janssons Frestelse?
  • deecember

River potatis & lök med maskin. varvar med finhackad ansjovis/sillfiléer med ansjovis smak.
    Blandar ansjovisspadet med grädde, så det är salt. (Lite starkare än man vill ha det.)
    Strör lite ströbröd uppepå.
    Gräddar nästan klart.
    Ställer i kylen minst ett dygn, när det är dags att servera häller jag på mer grädder/ansjovisgrädde tills det är så gräddigt/smakrikt jag vill ha det.
    (Har aldrig mått, utan smakar mig till hur jag vill ha det)

• La Lola

Inga konstigheter här....

Skalar potatis, strimlar med hushållsmaskin (grova strimlor), varvar i form med finhackad lök och mindre bitar av ansjovis.
    Överst häller jag ansjovisspadet o häller på riktig grädde så att den är kant i kant med potatisen o så på med några klickar smör.
    Sen in i ugnen tills den är klar.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Emmi27

Gör som när jag gör potatisgratäng fast utan vitlök typ och skär potatisen i stavar. Varvar lagren med potatis,lök som är skurna i halvmånar och anjovis. Men jag gillar inte bitar så mycket så förra året mixade jag sen och blandade med grädden, såg skitäckligt ut men det blev gott. I år ska jag inte göra så, men tänker inte lägga ner hela anjovisar, kommer skära dem i mindre bitar. Köper gratängpotatis och använder 5 dl grädde och sen ska man visst ha ströbröd uppe på kom jag på nu haha, hade inte jag sist.

Gör alltid min på julafton, den får stå i ugnen under Kalle =)

• Soffi80

Jag river lök och mjölig potatis grovt, varvar sedan med ansjovisfiléer.

Blandar vispgrädde, ansjovisspad, liiiite salt, svartpeppar och lite ketchup/tomatpuré, ev. lite socker också.

Häller blandningen över så att det täcker potatisen, lite ströbröd över och till sist (mycket viktigt!) hyvla riktigt smör på toppen.

Grädda och klart!

• smöla

Skivar och strimlar potatis för hand, då jag tycker det blir för mkt råsmak då jag använt maskinen och strimlat för tunt. (smaksak)
    Lägger potatisen i smord form, lägger lök och ansjoviskryddad sillfile i mitten. Använder salt, vitpeppar, pepparmix. Häller över spadet av ansjovisen och fyller upp med grädde, så att jag jämt skymmer den i mellan potatisen.
    Skalar aldrig potatisen och lägger i vatten, då lite av stärkelsen försvinner. Blir en mer krämig jansson med nyskalad potatis.

Steker ca 1- 1,5 timme 220 grader. Täcker med folie på slutet. 

• Pallas

Åh, shit! Min man hittade ett recept förra året som var så gott så jag nästan dog! Måste fråga var han har det.

Svar på tråden Hur gör du din Janssons Frestelse?