• Anonym

Kräksjukan utan kräk?

Alla i min omgivning ligger just nu sjuka i vinterkräksjukan, dom har alla de klassiska symptomen. Men jag som varit runt alla dessa sjuka och torkat spyor osv i snart en vecka är inte sjuk än. Förutom att jag mår extremt illa, det känns som att jag ska spy flera gånger om dagen men jag gör inte det. Jag är även bra i magen. Kan man ha kräksjukan utan kräk och diarree?!

• Svar på tråden Kräksjukan utan kräk?
  • FrökenPeura

jag har reagerat på samma sätt flera  gånger när mina barn haft det... Dock har jag ändå vart noga med att stanna hemma osv för jag tror nog att man ändå bär smittan!

Ordning är för idioter Vi Genier behärskar även kaos!
  • Anonym (me)

Ja faktiskt. Du har troligtvis viruset i dig, men klarar att bekämpa det så att det inte bryter ut fullt. Däremot tar det längre tid att göra sig av med viruset om det inte kommer ut genom diarré eller kräkning. Men sedan får du också ha i åtanke att just magsjuka är en sådan sak där man kan drabbas av "symtomsjukan". Man förväntar sig nästan att bli smittad så man börjar må illa bara för att psyket spelar ett spratt.

Men en gång var mitt barn magsjukt och några dagar senare fick jag magkramper och mådde extremt illa en hel dag, gick och la mig på kvällen och förväntade mig att det skulle dra igång ordentligt under natten. Somnade, sov hela natten och vaknade på morgonen och mådde bra igen. Där fick jag alltså bara en väldigt lindrig släng av magsjuka.

• Anonym

nej det kan man inte, men det tar en stund innan den bryter ut så då kan man ha kräksjukan utan symtom men du har varit så här en vecka. Det är inte så att du tror du också ska få den och mår illa därigenom?

• Anonym

Ja det var lite därför jag undrade, vill liksom inte gå ut och smitta andra. Men då ser jag det som att jag har det helt enkelt, visserligen finns det en chans att det bara är inbillning för att jag tror att jag ska bli sjuk men det borde gått över efter ett par dagar tycker jag... En hel vecka känns som rätt lång tid att inbilla sig illamående. Det går liksom i vågor under dagen på kvällar och morgnar är det absolut värst då känner jag verkligen hur munnen fylls av saliv och det smakar sådär salt som det gör innan man ska kräkas men inget kommer...

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-22 08:21:27 följande:
    Ja det var lite därför jag undrade, vill liksom inte gå ut och smitta andra. Men då ser jag det som att jag har det helt enkelt, visserligen finns det en chans att det bara är inbillning för att jag tror att jag ska bli sjuk men det borde gått över efter ett par dagar tycker jag... En hel vecka känns som rätt lång tid att inbilla sig illamående. Det går liksom i vågor under dagen på kvällar och morgnar är det absolut värst då känner jag verkligen hur munnen fylls av saliv och det smakar sådär salt som det gör innan man ska kräkas men inget kommer...

Det som smittar är partiklar med virus från antingen kräks eller avföring. Du som person smittar alltså inte, såvida du inte har partiklar på kläderna eller dylikt.
Svar på tråden Kräksjukan utan kräk?