• silhuett

Laptop-skärmen vill inte starta

Min laptop-skärm vill inte starta, den är bara svart. Har hänt lite titt som tätt förr, men då brukade det hjälpa att stänga av datorn helt och starta om. Det funkar inte längre. När jag startar datorn börjar knappen vid Caps Lock blinka, om det har någon betdyelse? 

Tycker det är skumt om skärmen skulle vara trasig? Datorn är bara två år gammal, och för ett år sen fick jag skärmen utbytt för att det hade blivit ett sträck med döda pixlar på den. Men den nya skärmen måste väl ändå hålla mer än ett år?

• Svar på tråden Laptop-skärmen vill inte starta
  • Slats

det är nog lättast att koppla in en stationär skärm för att kunna identifiera felet.

• Ellaria

Ja, koppla in en stationär skärm och se om det funkar.

Every bruise is a lesson and each lesson makes us better
  • carita02

Prova FN+F5,har funkat för mig när skärmen varit svart.

• Michiyo

har du en HP dator? isf dra ut strömsladden, ta ur batteriet. sen håller du in startknappen i 30 sekunder. sen kopplar du ihop den igen och startar.

• silhuett

Nu har jag själv kommit på ett trix för att få igång den. När jag stänger av datorn måste jag göra det manuellt (alltså trycka på knappen på datorn), och inte släppa knappen förrän 1-2 sekunder efter att datorn har blivit helt tyst. Då går att få igång den nästa gång man startar den. Stänger man av den via menyn, genom ett kort tryck på avstängningsknappen, eller om man släpper knappen precis när den blivit tyst så funkar det inte.

Mycket skumt måste jag säga.

Nu har jag visserligen hunnit beställa en ny dator, men tja, det behövdes väl ändå. Mina barn kan få använda denna som speldator istället Skrattande

• Michiyo
    silhuett skrev 2011-12-26 19:26:01 följande:
    Nu har jag själv kommit på ett trix för att få igång den. När jag stänger av datorn måste jag göra det manuellt (alltså trycka på knappen på datorn), och inte släppa knappen förrän 1-2 sekunder efter att datorn har blivit helt tyst. Då går att få igång den nästa gång man startar den. Stänger man av den via menyn, genom ett kort tryck på avstängningsknappen, eller om man släpper knappen precis när den blivit tyst så funkar det inte.

Mycket skumt måste jag säga.

Nu har jag visserligen hunnit beställa en ny dator, men tja, det behövdes väl ändå. Mina barn kan få använda denna som speldator istället Skrattande
    man ska aldrig trycka på knappen för att stänga av en dator.. man ska stänga av dom genom windows menyn.. sen så försätter den bara datorn i sömnläge om du trycker snabbt på knappen.

men bra att du fick igång den igen iaf :) 
  • silhuett
    Michiyo skrev 2011-12-26 21:38:07 följande:
    man ska aldrig trycka på knappen för att stänga av en dator.. man ska stänga av dom genom windows menyn.. sen så försätter den bara datorn i sömnläge om du trycker snabbt på knappen.

men bra att du fick igång den igen iaf :) 
    Fast det finns inget annat sätt att få igång den på, så jag har inte mycket till val..
Svar på tråden Laptop-skärmen vill inte starta