Hur mycket av julmaten förbereder ni innan?
Skriv gärna hur lång tid innan julafton som ni förbereder maten...
Skriv gärna hur lång tid innan julafton som ni förbereder maten...
Jag gjorde Janssons frestelse i förrgår och frös in den.
Imorgon ska jag göra mimosa-sallad, julskinka, rulla och steka köttbullar.. jag tänkte försöka mig på en morotskaka också.
Så det mesta som ska tillagas blir kvällen innan, förutom janssonen som ligger i frysen redan.
Det är första gången jag står för en julafton med at och allt, vet inte hur det ska gå :)
Jag skall göra revbenen i morgon o maken steker de få köttbullarna vi äter hemma i morgon. Skinka, sylta o annat köper vi färdigskivat i charken. Sen hjälps alla åt på julafton när vi träffas. Alla har ju med något så det blir inte särskilt jobbigt.
Vi gjorde knäck och kola, korv, köttbullar (båda ligger i frysen), lade in rödbetor och en sillinläggning kring Lucia.
Igår lades laxen på gravning och gjordes färskost.
Idag har jag kokat risgrynsgröt, lagt in lite mer sill, och ska koka mer kola och göra tryffel.
Imorgon ska jag förbereda sillsalladen och göra rödbetssallad bland annat.
Det enda vi egentligen gör på själva julafton (förutom att steka upp köttbullarna som blivit gjorde i förväg och frysta, samt prinskorv och det sista med grönkålen) är Janssons då fryst potatis inte blir särskilt bra. Allt annat är praktiskt taget klart ett par dagar före jul - skinka, koka grönkålen, lägga in sillen och sådär.