• Kima89

Rullsylta??

Tänkte se om det finns någon där ute som har lite lust att hjälpa mig.

Vi var och handlade julmaten för 2 dagarsen och då köpte sambon färdig rullsylta. Bara det att den är RÅ! Och ingen av oss vet hur länge den ska kokas eller om den ska de för huvudtaget. Det står inget på förpackningen om hur den ska tillagas och jag har försökt att hitta på nätet och i böcker utan att lyckas.

Så jag undrar om det finns någon som vet hur den sak tillagas och hur länge! :)
    Hoppas någon vill hjälpa mig!:) 

¨~*100525 föddes Roxanna*~¨
  • Svar på tråden Rullsylta??
  • Majsan70

Salt, lök och krydd samt vitpepparkorn kör jag m  in rullsylta med.  Nu var det ett tag sedan jag gjorde en men jag tror att jag kokade 1.5 timma för en sylta som int evar jättestor. Dessutom skummade jag av med jämna mellanrum. Jo lagerblad oxå såklart. Syltan skall hålla ca 75 grader när den är klar.

• Gryntroll

Vi gjorde samma "miss" , men på vår står det att den ska kokas till innertemperaturen är 75 grader precis som Majsan70 skrev.

Toppen dock med tipset om att ha med än bara saltat vatten när man kokar, kan tänka mig att det blir lite godare med lök, peppar och lagerblad!

• Gormand

Råkade ut för samma sak som "Kima89" med Allmans rullsylta som jag hade tänkt avnjuta i mellandagarna.
    Problemet är att Allmans inte talar om att syltan är rå. Det är inte lätt för konsumenten att avgöra detta, då...
    1. rullsyltans yta är svartprickig av kryddor
    2. Den ligger i ett elastiskt nät
    3. är vakuumförpackad i plast
    Att syltan var rå upptäcktes därför först vid hemkommen, då jag öppnade syltan och drog av nätet för att kunna skära upp den. Då kändes loppet redan kört för ev. kokning, så rullsylta för 45 spänn åkte i sophinken
    Jag tycker det är trist med dyra livsmedel som inte är ordentligt märkta.

• Gryntroll

Harvat rå fullsatta igen, utan beskrivning på förpackningen. Tur jag hittade denna gamla tråd. För tre år sedan hade jag uppenbarligen lite mer koll Tackar mig själv för infon om innertemp och Majsan70 för tipset om kryddor och lök (igen )
Svar på tråden Rullsylta??