• Sessilou

Hjälp och tips vid potträning

Sonen är nu 2 år och 3 månader och vi funderar kring detta med potträning.
    Kände mig lite stressad då jag hörde av 3 bekanta med barn i samma ålder att deras barn redan går på pottan, och vi hade inte ens börjat!
    När bör man börja potträna?

Nu gör vi så att varje kväll när vi byter om till pyjamas innan han får en ny blöja, så sitter han på pottan och så läser vi böcker. Pottan har stått i hans rum i ca 6 månader, men han har inte varit intresserad. Nu vill han äntligen sitta där o läsa..han kan lätt sitta 20 minuter..det är ju positivt! Fast än har det inte kommit nåt i pottan=)
    Hur går vi vidare, och räcker detta? Har ni några roliga tips?

Less is more=)
  • Svar på tråden Hjälp och tips vid potträning
  • elinl

Vår dotter började potteäna strax innan hon fyllde 2. Det var mitt i sommaren så det var inte så mycket kläder sombehövdes :)jobbar inte så intresserad av pottan utan ville hellre gå på toaletten så vi köpte en toaring så hon inte trilla ner. Hon fick följa med till affären och själv välja de trosor hon ville ha. Jag köpte också klistermärken som hon fick sätta upp på en tavla varje gång det kom ngt.

• 20120419

Jag pottränade min dotter sedan hon kunde sitta. Hon började gå när hon var ett år men jag har faktiskt glömt när hon kunde sitta.

Det gäller att asociera pottan med det som kommer ut :)
    Dvs kissar hon i pottan så visade jag kisset och gjorde tydligt att det var en bra grej.

• daimstrut

Nästa steg är väl att låta honom gå naken undertill hemma så han märker vad som kommer ut och sen försöka läsa signalerna och sätta honom på pottan. Men det blir ju lättare till våren när man slipper alla kläder, men låter som ni har börjat bra.

• Sessilou

oki ja, för han vill gärna sitta på pottan nu, och han förknippar pottan med att läsa böcker.
    Han säger: neo vill bajsa pottan. Men det har aldrig kommit nåt, inte ens kiss.
    Tänker att bara det kommer ut nåt så kan man ju berömma o visa honom lixom.
    Men hur ska man göra för att det ska komma?!! Som sagt, han sitter där nu, både morgon o kväll o lite nu o då.
    Får väl prova ha honom nakenfis hemma, och sen rusa till pottan när det kommer nåt, hur man nu ska hinna det!!hihi

Less is more=)
  • elinl

Sätt honom där efter maten och efter vilan. Dricker han däremellan sätt honom igen 20min efter

• HASP

Om man har en son som bara sätter sig där i 3 sekunder och sen ska kliva av då? :) Har ni några tips på det? Har lyckats få honom att bajsa på pottan en gång men det var för att han hade bajsat i blöjan och sen kom det mer så då satte jag honom på pottan. Men han bara ställde sig upp, tittade på bajset och sa BLÄÄ :) Berömde honom naturligtvis! Men sen har han inte varit intresserad av att ens sätta sig på pottan.

• Sessilou
    HASP skrev 2011-12-31 00:01:48 följande:
    Om man har en son som bara sätter sig där i 3 sekunder och sen ska kliva av då? :) Har ni några tips på det? Har lyckats få honom att bajsa på pottan en gång men det var för att han hade bajsat i blöjan och sen kom det mer så då satte jag honom på pottan. Men han bara ställde sig upp, tittade på bajset och sa BLÄÄ :) Berömde honom naturligtvis! Men sen har han inte varit intresserad av att ens sätta sig på pottan.
    så var min son först..han satte sig i typ 2 sekunder och sa: aj!
    Jag lockade honom med att läsa favoritboken.
    Det kanske du kan prova...ha med ett gäng böcker o läs för att få sonen o sitta ner lite längre.
    Less is more=)
  • SC11

Vi hade min gamla potta på toaletten, och när sonen var 9 månader satt jag honom på den medans jag själv satt på toaletten. Gjorde det till rutin varje morgon. Gissa om jag blev paff första g¨ången kissade på pottan!
    Sen satt jag honom på pottan efter varje vilstund och efter måltid.. Efter någon vecka kom första bajskorven på pottanSkrattande 
    Nu är han snart 11 månader och bajsar och kissar på pottan nästan varje dag.
    Ibland sitter han på pottan medans jag grejar i köket, då sitter han och tittar på mig.Eller framför tv:n..
    Han verkar gilla att sitta på den, och han vet precis vad han ska göra (han är tom torr under fm-vilan som är 2 timmar lång..)

Berömmer mkt, och tvingar aldrig honom och.. ja, gör inte så stor grej av det. Följ ditt barn, börja med de klassiska "kiss-stunderna" och läs böcker.

Det var egentligen inte min "tanke" att pottträna så tidigt, men nu blev det så och det funkar toppenbra. Hoppas det håller i sig baraGlad

det kommer när det kommer, när han väl bajsat någon gång och fått beröm så fattar han grejen ganska snartGlad Lycka till!

• Phillippa

Om du sätter honom ganska omgående efter
    att han vaknat på morgonen kan jag garantera att det kommer massa kiss om han bara inte hunnit kissa i blöjan. Barn (vuxna) kissar oftast mycket då de sovit.

• LiNnAa

Har en 2,5 åring som vägrar sitta på pottan mer än 2 sek. Han har både kissat o bajsat där ett par ggr..men nu vill han inte längre. Han är inte intresserad av pottan över huvud taget. Har provat med ring på toaletten men han är rädd för den. Vi har både läst böcker o sjungit..men inget tycks funka så nu har vi lagt av o tänker ta upp det till sommaren igen när han kan springa naken :)

Svar på tråden Hjälp och tips vid potträning