• Anonym

Gravid i vecka 7, ont i vänster sida.

Jag är gravid i sjunde veckan och känner emellanåt smärta vid rörelse på vänster sida, det sträcker sig liksom ner mot ljumsken och nästan ner mot underlivet. Det är inte som den här växtvärken som känns som mensvärk utan nåt annat, det sträcker liksom och bara när jag rör mig.

Ringde mvc för ett par dagar sedan och berättade, blev hänvisad till gyn och där fick jag prata med en tant som sa att så kan det kännas men visst, det kunde kanske vara utomkveds. Jag sa att jag gärna ville kolla upp det, att det sitter på rätt ställe men då sa hon "ja men du vet det är så tidigt än så vi ser inget ändå". Det gör man väl visst i vecka 7 vad jag förstår? Man borde ju åtminstone kunna se om fostret sitter där det ska.

Jag skulle iallafall höra av mig om det blev värre, men grejen är att det blir inte värre men det känns nästan hela tiden när jag rör mig. Det gör inte jätteont men tillräckligt för att man ska "störas" av det och inte våga röra sig som vanligt.

Undrar om någon har haft liknande utan att det varit någon fara? Kan det vara ligamenten som känns, men bara på en sida?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Gravid i vecka 7, ont i vänster sida.
  • Konvaljen

Det kan absolut vara ligamenten och att livmodern växer. Har varit gravid tre gånger och haft så alla gånger, rejält ont till och från.

• Vivvi12

Kändes/känns så för mig också fast ner i ena/båda ljumskarna...ligamentsmärtor har jag lärt mig nu och har lärt mig att känna skillnad på växtvärk och ligamentssmärtor. Men visst kan dom se fostret på VUL i v 7 jag var o kollade i v 8 o då låg lilla bebben där.... Stå på dig om du känner att du vill kolla upp det!

• Anonym

Ja ibland kommer det ju det som jag tror är den här växtvärken, känns som mensvärk och sitter i ett par minuter och släpper sen.

Det här känns mer som träningsvärk eller som en sträckning... vad jag förstår ska utomkveds kännas mer som mensvärk på en sida.

Tack för svar iallafall! Vill ju gärna kolla upp det och det känns ju fel att åka till akuten bara för att få kolla upp, när det inte gör ont. Får ringa gyn eller kvinnoklinken igen om det blir värre och ligga på lite mer.

• angio101

det låter som ligamenten, känns mer som träningsvärk än mensvärk, i alla fall för mig.

Om det känns fel och du är orolig för utomkveds, åk in till gyn eller kk och begär ett vul så att du ser att fostret sitter i livmodern, det kan de se from v6+1, och inte för att måla fan på väggen, men utomkveds behöver inte alls bara göra ont på en sida, mitt kändes som den värsta magknipet (över hela magen) jag nånsin haft.

Svar på tråden Gravid i vecka 7, ont i vänster sida.