• 89Mamma10o12

Magen slutat växa

Är i gravid vecka 29 och var på kontroll idag, hjärtat slog som det skulle o mina värden såg bra ut.
    Men magen har inte växt sen sist min kurva pekar inte upp längre utan rakt åt vänster. Ska få komma o mäta igen nästa vecka, om den inte växt då ska vi göra tillväxt ul. Så här var det inte när jag väntade min son då låg han mitt på kurvan hela tiden o vecka bara upp o ner typ 1 cm nån gång annars inget.
    Min bm berättade att det behöver inte vara nått som är fel men man måste kontrollera.

Har ni också varit med om detta? Hur gick det för er? Var det något som var fel?

• Svar på tråden Magen slutat växa
  • bebis maj 12

Min kurva gickk neråt efter v 30 tror jag...magen växte inte alls..va på TUL och allt såg bra ut..min grabb låg hela tiden tvärs över magen,dvs från sida till sida,han vände sig inte neråt förrän dagen innan han föddes..han vägde 3200 g..Så de behöver inte vara ngt fel!!

Mamma till Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10
  • snigelkatt

Min SF kurva dök rakt ner i 2 veckor, blev såklart jätteorolig.
    Fick komma på extra koll varje vecka, men efter 2 veckor, så var hon uppe på "sin" kurva igen, och sedan dess har allt sett bra ut. (hon ligger strax över den översta kurvan, så jag hoppas att det inte är en Jättebebis därinne... V 38 nu...
    Bebis hade troligen legat på ett annat sätt då BM mätte och såg att hon  inte växt. Typ lite tvärs över magen.
    Hon växte säkert precis som hon skulle, men att hon låg annorlunda bara. 
    Det är även svårt för BM att mäta exakt lika varje gång, magen ändrar ju fort 

• JennyLS

Jag är i samma sits och ska på extramätning nästa vecka. Oroar mig fast bm sa att jag inte behöver. Såklart. Kurvan gick rakt åt vänster och in på nedre linjen. Hoppas det går bra för er!!

• Konvaljen

Så var det för mig då jag väntade sonen. Tog dessutom astmamedicin med kortison som kan tillväxthämma. Fick göra UL nästan direkt och sonen låg på tvären. Där låg han sedan kvar och fick födas med kejsarsnitt långt senare...

• JennyLS

Nyss mätt magen igen. Samma som sist. 26 cm och nu är vi 31+1. Hon vill boka tillväxtUL på en gång, idag. Och jag sitter nervös i väntrummet på mvc...

• JennyLS

Tul idag 15.30. Svårt att inte oroa sig men tiden går iaf fort med två barn hemma på lov :)

• JennyLS

Tul visade bara en liten avvikelse på -9%!!
    Jag är mycket lättad :) beräknad födelsevikt 3100. Idag vägde knyttet 1600.
    Bm kommer dock ha extra mätningar. Hoppas det går lika bra för TS!

• klaramamma
    JennyLS skrev 2011-12-28 23:05:17 följande:
    Tul visade bara en liten avvikelse på -9%!!
    Jag är mycket lättad :) beräknad födelsevikt 3100. Idag vägde knyttet 1600.
    Bm kommer dock ha extra mätningar. Hoppas det går lika bra för TS!
    Vad skönt! Och bra att de håller koll på dig.

Hur går det för dig TS?
  • 89Mamma10o12

Jo för mig gick det bra :). Fick mäta om idag o det visade att min mage har växt sen sist, kan vara att hon därinne legat på tvären, ska dock mäta en gång till nästa vecka för att veta helt säkert för nu var det inte min bm som mätte utan en annan. Men det verkar inte vara någon fara alls bara en tillfällig avvikelse Glad

Svar på tråden Magen slutat växa