kärlek?
hur vet man om man älskar sin partner? har långvarig relation. känner mig ofta ensam även om jag är i en relation. förr kände jag en sorts psykisk närhet, som jag ej känner mer. inte ens den fysiska närheten är lika bra längre, går mest på rutin känns det som. det är bara ibland som jag kan känna en pirrande känsla då min partner kysser mig. vi har aldrig haft en sådan där stor förälskelse. det var mer en närhetskänsla och stor fysisk attraktion jag kände i många år, tills vi hamnade i en kris på grund av konflikter. ställer jag för stora krav? vi har barn tillsammans, men de är i tonåren. vill ju kunna känna att jag älskar den man jag är med, inte att vi bara är vänner, eller kanske ibland inte ens vänner. jag tycker om honom, och han tycker nog om mig, men är det kärlek eller bara omtanke efter många år tillsammans? ibland känns det som om jag skulle vilja ha en mer passionerad relation, men samtidigt kan jag nästan få panik vid tanken på att bli ensam och utan min partner och mina barn. kanske går det att stärka sina känslor för varandra, men då gäller det väl att veta hur. dessutom måste väl båda vilja arbeta för att få det att bli bättre. undrade bara om det är fler som känner sig så här förvirrade. är det vanligt att par blir mer som vänner än älskare efter flera år tillsammans? hur kan man då lita på att den andre ska vara trogen om man inte har så stor passion mellan varandra? och ska man själv gå och vara missnöjd med avsaknad av psykisk närhet och fysisk passion resten av livet eller försöka acceptera allt som det är eller försöka återfå närheten och passionen för sin partner igen?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-22 12:58
föresten kan jag även få ont i magen då jag grubblar för mycket över min relation och känner för stor tillitsbrist till min partner.