• AnnaBolt

Att jobba inom kriminalvården som ung kvinna!

Jag går ut min utbildning som beteendevetare till sommaren och tycker det verkar sjukt spännande att jobba inom kriminalvården. Jag har hört att det bara är sluskar och sånt som jobbar där och att det endast handlar om ett ställe där man kränker fångarna och fångarna kränker en... 

Hur som, jag är 22 år och enligt de flesta väldigt tuff tjej. Jag tycker detta låter som en utmaning och jag skulle mer än gärna vilja jobba inom kriminalvården iaf i sommar för nästa höst börjar jag en ny vidareutbildning. :)

Men vad tror ni, tror ni det är faligt att jobba inom kriminalvården om man är 22 år , 166 lång och väger 53 kilo. Jag är alltså inte särskilt stor! Men jag vill verkligen erfara "den sidan av verkligheten" :) Plus att jag som sagt är beteendevetare snart och anser mig kunna hantera klienterna bättre än att kränka dom som det sägs att de flesta gör...  

• Svar på tråden Att jobba inom kriminalvården som ung kvinna!
  • whitetrach86

har jobbat inom KV. 
    Visserligen på en öppen anstalt för män, men jag hade stört respekt där av alla Glad dom tyckte om mig jätte mycket och det fanns ingen tendens till något oroväckande. Men min kollega (man) fick spydiga kommentarer och ord påhopp varje dag!

Är 168cm och väger vanligtvis runt 55kg.

• AnnaBolt
    whitetrach86 skrev 2011-12-22 14:48:16 följande:
    har jobbat inom KV. 
    Visserligen på en öppen anstalt för män, men jag hade stört respekt där av alla Glad dom tyckte om mig jätte mycket och det fanns ingen tendens till något oroväckande. Men min kollega (man) fick spydiga kommentarer och ord påhopp varje dag!

Är 168cm och väger vanligtvis runt 55kg.
    Intressant! Vad tyckte du i övrigt om att jobba där? Hur ofta jobbade du kvällar/nätter och helger? Hur fungerade det med arbetskamraterna? 
  • jaghopparhögt

Det går säkert bra, det är ganska vanligt med unga nybakade gymnasiestudenter inom kriminalvården och oftast är det inga problem, men ibland behövs det lite tuffare tag så man bör nog inte vara nervös av sig.

Sen bör du kanske jobba lite med dina fördomar också, det är nog inte bara sluskar som jobbar där (förresten vad är en slusk, kan du inte förklara det?) där personalen kränker fångarna.
    Och du bör inte komma dit med inställning att du kommer klara detta så mycket bättre för att du är beteendevetare. I såna yrken krävs det att man är ett team och då fungerar det inte att en person går och ser sig som lite bättre än de andra (sluskarna). Det kan leda till tråkiga situationer som att dina kollegor inte hinner fram så snabbt de kan när du ligger på golvet med Kenta-kofot över dig som dunkar ditt huvud i golvet.

• Elephino

Det är inte storleken som avgör om du är på att arbeta med människor eller inte. Det är inte som på filmer där det krävs råstyrka för att få respekt. Jag tycker det är bra om alla typer av människor finns representerade på en arbetsplats. Känner en kvinna som arbetar på häkte, hon är rätt liten och späd. Hon har aldrig upplevt några problem på grund av sin storlek, däremot kunde det bli lite "grabbig" stämning i fikarummet ibland.

• whitetrach86
    AnnaBolt skrev 2011-12-22 14:49:34 följande:
    Intressant! Vad tyckte du i övrigt om att jobba där? Hur ofta jobbade du kvällar/nätter och helger? Hur fungerade det med arbetskamraterna? 
    Jag älskade det, bästa jobbet någonsin!

jobbade bara vardagar, 8-17.
    arbetskamraterna i övrigt var väl som alla andra jobb, vissa hade man bra kontakt med andra mindre. Tycker inte att det var någon skillnad från andra jobb.

Men mannen som jag jobba ihop med (han som igen digga) tyckte inte ens jag om.. kan ha varit för att han typ hade attityden "jag är bättre än er" "jag är värd mer" "ni får skylla er själva som sitter här" osv

medans jag såg dom som människor, dom har redan fått sitt straff och det är inte mitt jobb att fortsätta straffa dom. eller försöka luska ut varför dom sitter inne.. jag fick ist deras förtroende och dom valde att säga varför dom satt inne (tog heller inte och skvallra vidare som dom visste att dom kunde lita på mig) 
  • AnnaBolt
    jaghopparhögt skrev 2011-12-22 14:54:20 följande:
    Det går säkert bra, det är ganska vanligt med unga nybakade gymnasiestudenter inom kriminalvården och oftast är det inga problem, men ibland behövs det lite tuffare tag så man bör nog inte vara nervös av sig.

Sen bör du kanske jobba lite med dina fördomar också, det är nog inte bara sluskar som jobbar där (förresten vad är en slusk, kan du inte förklara det?) där personalen kränker fångarna.
    Och du bör inte komma dit med inställning att du kommer klara detta så mycket bättre för att du är beteendevetare. I såna yrken krävs det att man är ett team och då fungerar det inte att en person går och ser sig som lite bättre än de andra (sluskarna). Det kan leda till tråkiga situationer som att dina kollegor inte hinner fram så snabbt de kan när du ligger på golvet med Kenta-kofot över dig som dunkar ditt huvud i golvet.
    Ja fast nu var det ju inte jag som kallade dem sluskar, utan jag sa att jag har hört att det bara är "sluskar" som jobbar där. För det är svaret jag får när jag säger att jag tänkt söka dit. "Whitetrash och sluskar" brukar de säga... Och jag har absolut inte lagt några värderingar i det mer än att jag kanske undrar "hmm, vilka är det som jobbar där egentligen". Och att jag säger att  jag tror att jag skall fixa arbetet bättre än de andra är för jag utgår ifrån det folk som även jobbar där sagt om att de kränker fångarna. Och eftersom jag inte tänker kränka dem anser jag att jag skulle passa bättre än de som kränker dom där! Tyst
  • AnnaBolt
    whitetrach86 skrev 2011-12-22 14:56:54 följande:
    Jag älskade det, bästa jobbet någonsin!

jobbade bara vardagar, 8-17.
    arbetskamraterna i övrigt var väl som alla andra jobb, vissa hade man bra kontakt med andra mindre. Tycker inte att det var någon skillnad från andra jobb.

Men mannen som jag jobba ihop med (han som igen digga) tyckte inte ens jag om.. kan ha varit för att han typ hade attityden "jag är bättre än er" "jag är värd mer" "ni får skylla er själva som sitter här" osv

medans jag såg dom som människor, dom har redan fått sitt straff och det är inte mitt jobb att fortsätta straffa dom. eller försöka luska ut varför dom sitter inne.. jag fick ist deras förtroende och dom valde att säga varför dom satt inne (tog heller inte och skvallra vidare som dom visste att dom kunde lita på mig) 
    Det låter superutmanande och kul! Tror jag tar och söker det till sommaren! såg att dom söker folk till Kumlaanstalten! Hoppas bara dom tar in sommarjobbare också! Det var tillsvidare dom sökte nu nämligen! 
  • AnnaBolt

Råkade dock nämna för min kära mor att jag funderade på det och hon blev supernojjig! "Visst finns det galningar här ute också men dem är konstaterade och diagnostiderade galningar, där ska du INTE jobba". Hon vet att jag bestämmer det själv men det var nog en önskan från hennes håll ;) 

• Fru Massu

jag fick erbjudande om att jobba på kumlaanstalten och jag är 167, väger 58kg och kan med andra arbetslivserfarenheter säga att det KAN vara lättare för en tjej att jobba på en manlig anstalt men det KAN oxå vara jobbigare/riskfyllt. Beror lite på hur man är som person och vad man utstrålar, inte vad man har för utbildning.
    däremot ska vi inte glömma det som hände nyss med den där kvinnan som blev mördad på sin arbetsplats.

Om jag inte redan hade fått ett annat jobb som jag har idag så hade jag lätt tackat ja till kumla.

Dotter född 14 juni 2005, liten pojke beräknad 30 dec 2011
  • Fru Massu
    AnnaBolt skrev 2011-12-22 15:20:05 följande:
    Råkade dock nämna för min kära mor att jag funderade på det och hon blev supernojjig! "Visst finns det galningar här ute också men dem är konstaterade och diagnostiderade galningar, där ska du INTE jobba". Hon vet att jag bestämmer det själv men det var nog en önskan från hennes håll ;) 
    galningar är dom inte, då hade dom suttit på rättspsyk
    Dotter född 14 juni 2005, liten pojke beräknad 30 dec 2011
  • Bubba80
    Fru Massu skrev 2011-12-22 16:36:17 följande:
    galningar är dom inte, då hade dom suttit på rättspsyk

Nja... Ganska många psyk som stängt igen dom senaste 10 åren. Så jo det finns en del galningar oxå faktiskt Obestämd
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Mamma till världens finaste Filip & Emil ღ ♥ ღ .?°´¯)
Svar på tråden Att jobba inom kriminalvården som ung kvinna!