• Anonym (stank)

stinkande underliv

är det någon som vet vad det kan vara som luktar från mitt underliv? Är svårt att förklara själva lukten, men det luktar inte gott.
    Har inga direkta flytningar eller klåda.
    Duschar och tvättar mig nertill dagligen samt byter underkläder, men efter bara några timmar så kommer lukten.
    Det stinker igenom byxor och allt, och jag måste tvätta dem med 2 dagars mellanrum annars så luktar det hemskt runt mig såfort jag särar lite på benen eller sätter mig på huk. Börjar bli ett handikap nu, och skämt t.o.m. för att ha sex med min sambo.
    Det började efter att jag fick barn för 3 årsen.

• Svar på tråden stinkande underliv
  • 20120419

3 år är lång tid att lida såhär :(

Svamp i underlivet - svampinfektion

Den vanligaste svampen man får i underlivet är överväxt av Candida Albicans. Svamp finns naturligt i underlivet men om bakteriefloran störs kan PH-värdet i slidan bli extra högt och då kan mängden svamp öka. Det är då man kan börja få besvär av svampen. Liknande besvär som dem man får av svamp kan man faktiskt också få av bakterier eller Bakteriell vaginos. Men då brukar man också känna att underlivet luktar illa, lite som fisk. På Apoteket finns Lactal test med vilket man kan testa om man har ett förhöjt PH-värde. Det är som ett trosskydd som man har på sig under några timmar. Med hjälp av en färgindikation får man sedan veta om provet är positivt eller negativt.

Svampinfektion i underlivet - symptom
    Har du tagit antibiotika och sedan får klåda i underlivet är det ganska troligt att du fått en svampinfektion. Antibiotikan dödar nämligen bakterier vilket stör den naturliga balansen mellan svamp och bakterier i slidan. Symptomen på svampinfektion i underlivet är klåda utanför och/eller innanför slidan samt på blygdläpparna, sveda i slidmynningen och flytningar. Dessa flytningar är ofta helt vita men det kan också vara så att man inte direkt får några flytningar. I de flesta fall ger svampinfektioner i underlivet tydliga besvär och det blir nästan omöjligt att klara sig utan behandling. Man hör ofta kvinnor säga att de nästan får frossa av klådan. En del måste stanna hemma från jobbet eftersom de får akut klåda. Men det är inte alls säkert att man alltid får så tydliga symptom. Lätt klåda, sveda och allmän irritation i underlivet kan också vara svamp. Särskilt om svampen blivit kronisk brukar man konstigt nog uppleva ganska milda besvär. Se den här sidan för huskurer mot svampinfektion.

• Anonym (stank)

har ju ingen klåda så lutar kanske mer åt det förstnämnda.. kanske skulle köpa ett sånt där ph-trosskydd och kolla.

• 20120419
    Anonym (stank) skrev 2011-12-22 21:50:48 följande:
    har ju ingen klåda så lutar kanske mer åt det förstnämnda.. kanske skulle köpa ett sånt där ph-trosskydd och kolla.
    Javisst.
    Tycker synd om dig, 3år!
    Tänk om det är så enkelt att bota, du kommer känna dig dum då :)
  • Anonym (stank)
    moleztah skrev 2011-12-22 21:52:01 följande:
    Javisst.
    Tycker synd om dig, 3år!
    Tänk om det är så enkelt att bota, du kommer känna dig dum då :)
    köpte vivag (tror jag det hette) på apoteket för nåt årssen men kan inte minnas om det blev bättre
  • Anonym

men herre gud, har du gått och haft det såhär i 3 år så är det ju inget som kommer gå över av sig självt. gå till gynekologen eller barnmorskan du hade under graviditeten om det känns tryggare så de kan kolla vad det är som är på tok.
    tycker inte man ska hålla på och behandla själv med en massa receptfria botemedel innan man vet vad som är galet.
     du kan tex ha fått "fitt-fluss" precis som man kan få ögonfluss eller halsfluss så kan man få streptokocker i slidan där de inte hör hemma till exempel det måste man få penicillin för att bli av med. är det svamp kan du av gynekologen få en tablett som tar död på svampen i ett svep, mycket bättre än alla dessa krämer och annat skräp.det skulle också kunna bero på obalans efter allt tvättande du håller på med isåfall så ska du nog inte börja självkurera med massa grejer från apoteket heller utan låta gynekologen kika och ordinera bästa lösning.

det är inte pinsamt att gå till gyn pga sånt här det är precis det här de jobbar med så du behöver definitivt inte skämmas över att du luktar inför dom. de har sett värre kan jag lova!

• LinaLoj

Skulle säga BV direkt! Gå till en BM och få det kollat! Det är hemskt att gå och lukta så. Lätt fixat med vagitorier.

• Marzenie o dziecko

Låter som detta som jag har haft.

Slidkatarr (vaginos)
    Slidkatarr är en infektion i slidan som orsakas av bakterier och ger illaluktande flytningar. Lukten påminner om rutten fisk och märks tydligast efter samlag och i samband med menstruation. Slidkatarr är ofarligt men kan enkelt behandlas med antibiotika om lukten är besvärande. Surgörande kräm eller gel kan minska lukten men botar inte infektionen. Slidkatarr betraktas inte som en sexuellt överförbar sjukdom.

• Marzenie o dziecko

Mitt luktade illa så som du beskriver..det var väldigt pinsamt . Dr förklarade att man kan få det om man håller sig för ren där nere. Och jag är ju en sån person med lite tvång när det gäller vissa saker tex i duschen(tvättar håret 3 gånger med schampo varje gång fast det hade räckt med en gång då jag tvättar varje eller varannan dag). Men har fått sagt att endast tvätta mig med vatten där nere för att jag är känslig just där.

• Marzenie o dziecko

Du får gå till gyn så får du tabletter utskrivet.

• Anonym

Låter helt klart som vaginos. Marsch pannkaka iväg till gyn med dig. Ett par dagar in på medicinkursen är du luktfri och efter kuren är färdig är du frisk!

• Anonym

Jag har haft samma sedan sonen föddes för 16 månader sen... För mig blir det värre veckan innan mens, sen luktar det ok i två veckor.....

• Anonym

Jag har också haft det precis som du beskriver, men jag vågade tyvärr inte gå och kolla det så jag hade det i flera år sen blev jag gravid och vid undersökning kom det fram att det va något, minns ej vad dem sa. men fick vagitorier. och det försvann nästan direkt... så gå till gyn så får du garanterat hjälp..

• Marzenie o dziecko

Låter som att du lider av samma...en enkel koll hos gyn...lätt värt det.

• Anonym (stank)

okej tack för tipsen, får se till att pallra mig till gyn förstår jag.

• Selma1966

Kolla upp det som sagt och sluta tvätta med tvål då du förstör kroppens egen balans. Slemhinnorna är känsliga.

• Anonym

Sluta tvätta dig!!

Du kan helt enkelt ha obalans i underlivet pga för mycket tvättande.

Blaska av med med en fuktig tvättlapp innan du går och lägger dig, sov utan trosor och lufta ordentligt. SKippa alla åtsitande kläder och konstiga material.

ABSOLUT INGEN tvål i underlivet! Det som rinner ner vid dusch räcker utmärkt.  Vill du tvätta rent mellan blygdläpparna kan du använda bara vatten och en tvättlapp eller lite barnolja.

Tänk också på om du rakar dig elelr så därnere, rakhyvlar och raklödder kan irritera och ge dig besvär också.             

• Devinsmammi

Låter som vaginos! Gå till gyn och få tabletter mot de. Finns lactal balans men brukar inte funka bra när de gått så långt

• Anonym (stank)

tvättar inte med tvål, men duschar av mig med vatten dagligen. Det måste jag om jag ska känna mig fräsh!

Svar på tråden stinkande underliv