• hysteria

Gravlaxen för jädra salt! hjälp för hundan!

Jo nu har jag ställt till det för mig, jag hinner inte grava nån ny och fiskjävlen tömde halva plånkan, så finns det någon fantastisk människa därute som kan hjälpa mig så vore jag evigt tacksam!
    Jag har följt Jamies recept till punkt och pricka men laxen är så salt så det är inte klokt.

Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • Svar på tråden Gravlaxen för jädra salt! hjälp för hundan!
  • Muffins i magen

Min blev också galet salt fast jag följde ett annat recept. Tror inte det finns nåt att göra tyvärr efs saltet gått in i laxen. Iof är gravlaxsåsen söt så det borde väl balansera något. Trist!!

• M C

Blötlägg.
    Salt vandrar och vill vara lika överallt.
    Sen gör du ny inläggning med lika delar salt och socker, en he del vitpeppar och dill.
    Eller snarare mindre salt och mer socker.   

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • hysteria

Efter en timme i kallt vatten var all gravsmaken nästan borta, så jag slände på lite salt och socker och tänkte att det får ligga till ikväll.

Tack så innerligt för hjälpen och God jul! 

• Muffins i magen

hur gick det med laxen? Min gick inte att äta, fick åka och handla färdiggravad över disk i sista sekund =).

• hysteria
    Muffins i magen skrev 2011-12-29 09:23:14 följande:
    hur gick det med laxen? Min gick inte att äta, fick åka och handla färdiggravad över disk i sista sekund =).
    Haha min gick med åt skogen, all gravning försvann nästan så jag gravade den igen men denna gången med mer socker mindre salt, denna gången hann den ju inte bli genomgravad och den blev alldeles för söt :) Så det blev skittråkig vak.packad , så är det när man bor på landsbygden..

• Muffins i magen

bättre lycka nästa år! jag gillar visserligen den förpackade också men är gravid så det vågade jag inte. tur att fiskdisken var öppen för annars hade jag varit en besviken fru på julafton!

• Ann Lee

Fy, era stackare!
    Har du skurit längre in i laxen också? Det kan nämligen kännas salt/sött på ytan men blir bra när man skär längre in.
    I övrigt rekommenderar jag ett svenskt recept, faller oss svenskar bättre i smaken.

Det här är bombsäkert:
    http://frostrosor.blogspot.com/2011/12/gravad-lax.html

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • hysteria
    Ann Lee skrev 2011-12-29 12:33:58 följande:
    Fy, era stackare!
    Har du skurit längre in i laxen också? Det kan nämligen kännas salt/sött på ytan men blir bra när man skär längre in.
    I övrigt rekommenderar jag ett svenskt recept, faller oss svenskar bättre i smaken.

Det här är bombsäkert:
    frostrosor.blogspot.com/2011/12/gravad-lax.ht...
    Tack bra att ha till en annan gång, gjorde samma lax förra året och den blev skitgod så jag fattar inte vad som hände riktigt.. Men även i mitten smakade den apa!
  • Ann Lee
    hysteria skrev 2011-12-29 17:59:33 följande:
    Tack bra att ha till en annan gång, gjorde samma lax förra året och den blev skitgod så jag fattar inte vad som hände riktigt.. Men även i mitten smakade den apa!
    Tråkigt! Lycka till nästa gång!
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
Svar på tråden Gravlaxen för jädra salt! hjälp för hundan!