• Längtanefterenliten

    Nu är det dags igen! (APS-resistens)

    Hej på er!

    Jag är både glad och rädd samtidigt!!!

    I början på detta år var jag gravid 2 gånger men fick missfall i vecka 5 och MA i vecka 8. Har även haft nett missfall innan dessa två så i september var jag och min sambo på utredning. Jag lämnade prover och fick svar på dem för ca en månad sedan..

    Jag är tydligen APC - resistent vilket innebär att jag har en högre risk för blodproppar och även hörde risk för missfall. Detta är alltså antagligen orsaken till mina missfall. 

    Efter sista MF så sade sambon att han ville sluta försöka på obestämd tid och jag har brutit ihop många gånger över detta då jag är så redo för barn jag kan bli och längtar så..

    Men nu, nästan ett år senare så har han sagt att vi kan börja försöka på nytt:) Men som sagt..jag är så orolig för detta med riskerna för missfall osv..men jag ska äta trombyl nu direkt jag får reda på att jag är gravid...

    Är det någon som har samma "problem" som mig som kan dela med sig av tips? Jag vill inte få ett missfall till..:(

    I januari börjar vi med bebisverkstan igen!!!:D 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-23 02:04
    Det ska naturligtvis vara ett C istället för S i rubriken!

  • Svar på tråden Nu är det dags igen! (APS-resistens)
  • Carro

    Har du anlag från båda dina föräldrar eller bara en av dem? Jag har bara ett anlag, medans min syster har två(olika pappor). Har man ett anlag har man en liten förhöjd risk för proppar, med två anlag har man kraftigt förhöjd risk. Jag har fått blodförtunnande under båda graviditeterna trots ett anlag för säkerhets skull då syrran fick propp när hon var 25 och pga att mormor bl a också haft propp. Jag har fått det tidigt, mycket för att även minska risken för missfall. Har du ngn gynläkare? Jag tycker du isf ska ta upp blodförtunnande medel med läkaren. Lycka till! (ursäkta att allt är ihoptryckt, blir så när jag skriver från mobilen!)


    Sam 061116 & Loa 110210 mina mirakel..
  • Längtanefterenliten

    Tack för snabbt svar!  Jag har bara ett anlag som tur är! Gynläkaren skrev ut trombyl åt mig i förebyggande syfte när vi var på utredningen så jag har det och progesteron utskrivet så det finns:)

  • Magriffe

    Oj! Jag har oxå "enkel väg", (alltså ett anlag) fick reda på det under min förra grav. (min moster har haft propp och läkaren sa tull henne att alla hennes systra och deras döttrar då borde kolla sig, därför gjorde jag testet)
    Men mun läkare då (på mvc som remiterade testet) gav mig ingen medicin och sa att enda gången det skulle vara aktuellt, var om jag behövde göra kejsarsnitt. Har givetvis pratat med min bm om detta denna graviditet oxå, och hon skulle kolla om läkaren ville göra något med det, men nej. Risken är så liten.
    Hmmmm.....blir ju lite fundersam nu när jag ser att fler "enkelvägare" fått/får medicin??
    Carro kanske du fick för att din syster haft propp? För det vet jag att läkaren frågat mig, vilka i familjen som haft propp, och då var det tydligen bara mam,pap,syskon som gjorde någon skillnad.

Svar på tråden Nu är det dags igen! (APS-resistens)