• LittleMermaid

Ute på dagis?

Hej! På vårt dagis (småbarnsgrupp) är de på vintern endast ute tre gånger i veckan! Jag tycker helt ärligt att det är för jäkla slött, de skyller på att det är vinter men i skåne där vi bor är ju ändå flera plusgrader.... Jag vill inte vara en allt för besvärlig förälder efts vi alldeles nyss börjat, men andra föäldrar i gruppen står i kö och byter förskola för att deras barn ska få vara ute ner. (Jag står ocå i kö trots att vi nyss börjat!) Hur har man största möjlighet att påverka detta UTAN att störa sig med personalen allt för mycket? Med vänlig hälsning, Little Miss

• Svar på tråden Ute på dagis?
  • Förskolepedagogen

HEJ!
    Mitt råd är att ringa din hemkommun eller BVC och höra om de har några riktlinjer. Vi har en norm att vi inte tar ut småbarnen om det är mer än - 10 grader. Som du förstår så har jag svårt att förstå varför de inte går ut åtminstånne en liten stund varje dag. Våra föräldrar lämnar småbarnen ute varje morgen. Det underlättar för pedagogerna när barnen är påklädda samt att de då kan gå in eller vara ute olika länge med olika barn efter behov och hur väl barnen trivs ute. Alla behöver ju inte vara ute eller inne samtidigt och lika länge. Barn har olika behov precis som vi vuxna.

I svensk förskola finns en tradition att vara ute mycket vilket härstammar från att vi förr hade dålig innomhusluft och man upptäckte att barn som är ute mycket håller sig friskare. I andra länder ser man inte på saken på samma sätt. Ofta kan föräldrar från andra delar av världen tycka att vi Svenskar är lite galna som är ute i ur och skur, även mina Engelska kollegor kan ha åsikter om detta Kyss

Lycka till!

• LittleMermaid

Tack för ditt svar! Ett av deras argument var bl.a att det alltid är nån som bajsar när de har dragit på dem alla ytterkläder och då blir det färre pedagoger ute efts en är inne och byter (ja jisses, vad svarar man..) Hoppas det är ok med en följdfråga: Jag tycker de är väldigt många barn på litet utrymme på vår skola, ex trängs alla 19 barnen i ett rum på ca 6 kmv vid samlingar. Vid fri lek busar alla barnen på en större, men ändå förhållandevis liten yta. Ljudnivån är verkligen outhärdlig!! Att de inte går ut två dagar i veckan gör ju inte saken bättre. Finns det riktlinjer man kan få tag på gällande antal barn/kvm, ljudnivån, bullermätning?  Kanske är jag en ohärdad och överkänslig förstagångsmamma, men jag skulle själv inte vilja vistas i den miljön om jag så fick betalt för det...

• Förskolepedagogen

OJ!

Du vill inte vistas där ens om du fick betalt....det är just vad förskolepedagogerna får. Därför brukar vi som pedagoger verkligen se om vårt eget hus och ordna vår lärmiljö och dagsrutin så att barnen har kul och utvecklar sina förmågor och arbetsmiljön blir den bästa för alla.

Din hemkommun har beviljat tillstånd för antalet barn i just era liokaler. Det finns riktlinjer.

En sak ska du dock tänka på, när föräldrar kommer och hämtar och lämnar sina barn stiger i regel ljudnivån. Ofta blir barnen uppspelta och vill berätta, det vill även pedagogerna och föräldrarna. Det du ser när du hämtar och lämnar är en kort stund som visar just hämtning och lämning.
    Ta en dag ledigt och var med på förskolan så får du en bättre helhetsbild.

Lycka till!

Svar på tråden Ute på dagis?