• kalla

Hyacinter i hyacintvas

Jag har samma (i-lands)problem varje år och kan inte komma på en lösning.

Om man har hyacinterna i hyacintvas tippar de omkull när stjälken växer och blomman slår ut och den blir för "snedtung". Hur löser ni det? Det går ju inte att sticka ner en blompinne nånstans. Behöver jag säga att den hyacinten jag har i en vas, hänger helt på sniskan just nu?Glad Snart tippar den ner på bordet.

Eftersom det säljs så många hyacintvaser, måste det vara ett vanligt "problem", tycker jag.

• Svar på tråden Hyacinter i hyacintvas
  • Eleonor01

Du behöver inger vatten i vasen. Löken har allt den behöver för att slå ut. Då blir blomman inte hellre så lång å gänglig. Jag har inte vatten till varken hyacinter eller amaryllisen ( har en likadan vas fast större till den ) Gud jul :)

• kalla

Tack för ditt svar! Jag har också en amaryllisvas och nackdelen är ju att vattnet blir SÅ äckligt efter bara några dagar och det är bökigt att byta på amaryllisen, så i år står den i kruka med mossa.

Men, det behövs alltså inget vatten? Jag som tycker att hyacint-/amaryllisblommorna vissnar efter ett par dagar om jag har glömt att vattna dem som står i kruka med jord. Och du menar att de klarar sig t.o.m. utan fuktig jord? Det låter ju väldigt lämpligt i så fall.

Nu ska jag gå och tömma ut vattnet för hyacinten i vas, som ännu inte har hunnit bli gänglig.Glad
    God jul önskar jag tillbaka!

Nån mer som har en bra lösning, trots att ni har vatten i vasen?

• ssf

Lägga i snygga stenar, som motvikt?

Svar på tråden Hyacinter i hyacintvas