• kinder

Ammande mamma- Kommer du att dricka alkohol under julhelgen?

Jag vet uttjatat ämne kanske - men vi vet ju nu att alkoholen går över i bröstmjölken i mikroskopiska promille, alltså inte mer än fil eller juice, trots detta är ämnet fortfarande minerad mark. 

Själv kommer jag nog att ta mig 1-2 glas vin under julhelgen. Kanske lite glögg på det.

Så kommer du ta dig ett glas vin/öl till julmaten? Hur resonerar du?

(och nu talar vi alltså inte om att berusa sig)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ammande mamma- Kommer du att dricka alkohol under julhelgen?
  • julimam

Ikväll blir det det första glaset vin sen Lillkillen kom för 5 månader sen :) och det ska bli så gott :)

• MHM

Nej, men jag dricker aldrig annars heller :)

• krompa

Nej, men å andra sidan dricker jag ändå nästan aldrig... Max 1 glas på 2år...

• carita02

Fan vad tjatigt,ibland tror jag att dem som startar tråden dricker mest,men vill ha en ursäkt för att dricka.

• Apopan

Svarade "vet inte".
    Jag tycker det känns konstigt att dricka alkohol när jag ammar, men tänkte kanske ta mig lite glögg iaf. Finns ju god alkoholfri sådan också, men skulle nog inte dra mig från att ta en sipp med alkohol i heller.

• noa

Nej. Jag är inte nykterist, men varför ska och "måååste" man absolut dricka alkohol när man ammar? Lite glögg är väl en sak, men vin? (Även om det inte handlar om jättemängder.)

• brünnhilde

Jag kommer att dricka. Vi har ett väldigt bra förhållningssätt till alkohol här. Man dricker för att det är gott och börjar man känna sig påverkad har man druckit för mycket.

Jag anser att jag inte på något sätt blir en sämre mamma med den mängden alkohol.

• bepoe
    noa skrev 2011-12-23 18:35:24 följande:
    Nej. Jag är inte nykterist, men varför ska och "måååste" man absolut dricka alkohol när man ammar? Lite glögg är väl en sak, men vin? (Även om det inte handlar om jättemängder.)
    Nej, man "måste" inte - men varför skulle glögg vara mer ok än vin? Samma styrka, eller rättare sagt, här hemma kör vi starkvinsglögg...
  • noa

Ahaa, jag tänkte mer på den "lätta" glöggen från typ Ica.

• Alvi

Glögg, hell yeah! Vin, njääe, blir nog lite för trött av det.

• SamsonS

Lite glögg blir det nog, men sen får det bli julmust :) jag tycker själv att det känns fel och har jag låtit bli alkohol såhär länge nu så kan jag allt vänta ett tag till ;)

Men alla gör som dom vill och jag skulle inte lägga mig i om någon annan ammande drack ett glas vin el. liknande :)

• vattumannen

Jag vill att mitt barn ska ha en vit jul, även när jag inte ammar längre. Just nu skulle jag heller inte vilja dricka vin pga risken att tappa honom (även om man inte dricker mer än något glas). Länge leve julmust. Det är gott!

Pojke November 2011
Svar på tråden Ammande mamma- Kommer du att dricka alkohol under julhelgen?