• mammut­ten81
    Äldre 6 Jan 19:16
    7504 visningar
    8 svar
    8
    7504

    När ska julen ut? Trettondagen, den 13/1 eller tjugondagknut som ÄR den 13:e, hm? Och inte den 20:e.

    Traditionen säger att "Tjugondag Knut
    dansas julen ut". Då brukar julgranen plundras och kastas ut.

    Trettondag jul eller trettondagen infaller tretton dagar efter jul, alltså den 6 januari, och är en röd helgdag i Sverige. Trettondagen har en helgdagsafton som kallas trettondagsafton.
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------

    Detta är citerat från susning:

    Fram till 1600-talet? så innefattade julen tolv dagar och trettondagen var avslutet på den sk. jultolften?. Nu varar julen i hela tjugo dagar och julen dansas ut i [tjugondag Knut]?

    --------------------------------------------------------------------------------------------

    SÅ NÄR dansar du ut julen, ner med grejerna?

  • Svar på tråden När ska julen ut? Trettondagen, den 13/1 eller tjugondagknut som ÄR den 13:e, hm? Och inte den 20:e.
  • Lola Jämtla­nd
    Äldre 6 Jan 19:18
    #1

    När jag orkar ta bort allt...o det kan bli allt mellan nyår och till mitten av januari.....

  • mammut­ten81
    Äldre 6 Jan 19:19
    #2

    Håller med, när man orkar.

  • jojjo1­13
    Äldre 6 Jan 19:21
    #3

    Enligt den gamla traditionen jag har lärt mig så är det på tjugondag Knut.. Jag trodde att det alltid varit som ramsan säger att på tjugondag Knut dansas julen ut (vilket då är 13/1)

    Fast vi har tagit bort vårat idag, vill att det ska bli vår nu

  • Nyfike­n gul
    Äldre 6 Jan 19:22
    #4

    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m6251572.html

    en tråd jag startat om ämnet....

    enligt gammal tradtion ÄR det slut på julen den tjugondag Knut...

  • mammut­ten81
    Äldre 6 Jan 19:34
    #5

    Ja precis, som jag skrev.

    Kul att vi är mång asom fudnerar över när man ska packa ner allt.

    Hörde vissa som trodde att den tjugondeknt var den 20 januari.

    Lite förvirrande med allt.

  • Tue 7 Jan 2020 15:33
    #6

    Traditionsenligt (i Sverige och vissa andra länder i Norden) ska julen kastas ut på tjugondag knut, eller tjugondedag jul som dagen också kallas. Anledningen till namnet tjugondag knut beror på att dagen infaller 20 dagar efter julafton, dvs. den 13 januari.

    Tjugondag Knut förväxlas ofta med trettondagen som infaller den 6 januari då övriga länder i regel sätter stopp för julfirandet.

    Läs mer här: www.helgdagar.nu/jul/trettondagen

  • Tue 7 Jan 2020 15:37
    #7

    Trettondag Knut dansas julen ut

  • Tue 7 Jan 2020 22:24
    #8

    13 januari.

Svar på tråden När ska julen ut? Trettondagen, den 13/1 eller tjugondagknut som ÄR den 13:e, hm? Och inte den 20:e.