• Anonym (förvirrad)

Hur kan jag få reda på vilken vecka jag är i? (Komplicerat)

Har känt mig lite konstig och känt att mensen nog borde ha kommit för en-två veckor sedan, så jag gjorde idag ett test. Testet visade att befruktningen skett för mer än tre veckor sedan.

Sist vi hade sex var ungefär en vecka sedan, och gången innan dess var det långt..säkert en månad innan nu sist. Alltså borde befruktningen skett förra gången. MEN jag har haft mens/blödning emellan. Den kom när den skulle och varade i kanske 4 dagar. Detta var någon gång i början/mitten på november.

Alltså är jag superförvirrad, har ingen aning om hur långt gravid jag är.

VAD FINNS det för sätt att ta reda på detta när man inte själv kan räkna ut det? Är det bara genom VUL? Någon som vet? Clearblue visar ju bara ATT det är mer än 3 veckor sedan befruktningen skedde, och det är ju maxet den kan visa så att säga..

Hjälp, snälla, nån? =)

• Svar på tråden Hur kan jag få reda på vilken vecka jag är i? (Komplicerat)
  • MHM

Testet stämmer inte alltid. Mig visade det 3+ på men enligt VUL borde det stått 1-2.

Räkna efter mensen tills UL, eller ta ett VUL. 

• Anonym (klara)

Enda säkra sättet är ett dateringsultraljud, VUL om du inte är så långt gången.

Är det en önskad graviditet kan du ju ringa MVC och diskutera med dem hur du ska göra. Om det är en oönskad graviditet bör du ta kontakt med gynmottagningen, då är det bråttom att göra ultraljud inför ev abort.

Oavsett vad du vill göra önskar jag dig all lycka till! 

• Anonym (förvirrad)

Tack för era svar. Det finns inga andra test man kan göra hemma som visar mer på hur långt gången man är då? (Hoppet är det sista som överger människan..hihi)

Känns bara som att om "befruktningen skedde" för mindre än en vecka sedan är det väl lite konstigt att testet nu visar så starkt som på 3+? När vi hade se nu sist var ju mensen redan sen så att säga..?

Blir inte klok på detta, och det känns jobbigt dagen före julafton...folk kommer ju misstänka saker, men man vill ju inte berätta om det är för tidigt, samtidigt verkar det vara omöjligt för mig att få reda på ngt nu??

• Anonym

Enda sättet att ta reda på exakt hur långt gången du är är genom ett ultraljud. Är du för tidigt gravid så får man göra ett vaginalt ultraljud.
    Precis samma som du har hade jag med och jag hade fått en menstruation och förstod inte att jag var gravid. Jag hade bara missat mensen ca 2 v och gjorde ett digitalt clearblue test och visade samma som ditt test, mer än 3 veckor vilket betyder mer än FEM veckor sedan befruktning om man läser noga på förpackningen. Så jag upptäckte inte att jag var gravid förrän i v 7 och det fick fastställas genom VUL. Jag skulle gissa att du är ungefär lika långt gången nu.
    Gratulerar!

Ps , finns inga andra sätt att kolla själv hemma på egen hand hur långt gången man är.

• Anonym (förvirrad)

Tack för svar!! Har fått en tid för ultraljud redan imorgon. Har verkligen ingen aning om vilken vecka jag är i, chansar på 8! Imorgon återkommer jag här, om ni vill veta..? Kram!

• Anonym (förvirrad)

Ps! Mår illa konstant och är super- öm i brösten..

• Anonym

Klart vi vill veta! Lycka till :)

• Anonym

jag fick 3+ på cb .. men så långt kunde ja inte vara gången.. Det bekräftade ett VUL, men om det väntas tvillingare e nu frånga :))

• Anonym

Det var kul att höra Glad Gratulerar och stort lycka till!

• Anonym (förvirrad)

Vadå, är det tvillingar eller du misstänker det? Har gjort UL idag, vul behövdes inte, bm såg ändå. Är i vecka 7+0. betyder det att jag gått 7 hela veckor nu? Vi kunde även se ett litet hjärta slå. Hur ofta blir det missfall när man kommit "såhär långt"?

• Blondina
    Anonym (förvirrad) skrev 2011-12-28 20:15:00 följande:
    Vadå, är det tvillingar eller du misstänker det? Har gjort UL idag, vul behövdes inte, bm såg ändå. Är i vecka 7+0. betyder det att jag gått 7 hela veckor nu? Vi kunde även se ett litet hjärta slå. Hur ofta blir det missfall när man kommit "såhär långt"?
    Jag gjorde VUL i v 8 och man kunde se ett hjärta och fostrets stl stämde med tiden. Då sa läkaren att chanserna att jag lämnade BB med ett barn är 95%.
    Så underbar o älskad 100110 * Oplanerad men oj så välkommen BF 120310
  • enny signatur

grattis. största risken för missfall är över tidsmässigt. nästa "gräns" är runt 12 veckor. 
    du bör varit gravid i 5 veckor 

• Anonym (förvirrad)

Blondina-tack, då har jag ju goda chanser :) Wicks-Nej jag är i vecka 7+1 idag, bm mätte, räknade o grejade. :)

• Spartacus

testet visar ju enligt hormonmängd och det skiljer sig åt så det akn nog visa fel i antalet veckor..

huvudsaken är ju att du är gravid och det verkar vara en "bra" graviditet med hög hormonhalt, grattis!

KAN ju också var tvillingar!

gör ett vul för klarhet, annars så spelar det ju faktiskt i det stora hela ingen roll, eller?
    ultraljuden kommer ju klargöra detta vartefter....

jag har än idag ingen aning om hur vår yngsta kom till... vi hade sex många dagar före äl och sedan flera dagar efter (har rätt tydlig äl) så spermierna måste ha överlevt länge hursom det spelar ju ignen roll när han sitter här på golvet och jollrar!

• Anonym (förvirrad)

Spartacus-jag har ju varit på UL! (vul behövdes ej då de kunde se ändå. ) Läs ovan.. Grattis till er oförklarliga graviditet ;)

Svar på tråden Hur kan jag få reda på vilken vecka jag är i? (Komplicerat)