• blinker

Hur mycket ska en 8-månaders dricka?

Hej

Min son på 8 månader har väldigt fast och hård avföring, liksom inge vätska alls! Jag har slutat amma, förutom på nätterna sedan ett par veckor tillbaka, och ger

gröt,
    pure + vatten,
    fruktpuré,
    puré + vatten,
    välling
    nattamning

Jag försöker och försöker få honom att dricka mer vatten, ger han katrinplommon etc, men jag tycker liksom inte att det bättrar sig. Någon som har några tips på hur man får honom att dricka mer? Eller bör man byta ut gröt mot välling?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Hur mycket ska en 8-månaders dricka?
  • whitetrach86

är svårt att säga hur mycket dom ska dricka. Dom reglerar det själva + att det finns rätt mycket vätska i puréer och burkmat.

Men om du ganska nyligen? slutat amma och börjat ge mat och välling, så kan han vara hård i magen pga det. Tror det tog runt 2 nästan 3 månader efter att jag slutat amma min dotter innan hennes bajs började mjukna.

• oceanney

Tror du själv är inne på rätt spår, att han får i sig för lite vätska när du slutade amma. Hur mycket vatten dricker han i samband med purén? 

Min snart 10 månader gamla dotter får bröstmjölksersättning av två skäl. Dels dricker hon inte vatten mer än några små klunkar så mjölkersättningen fungerar som måltidsdryck. Även om den är mycket dyrare än välling (115 kg/kg mot 15 kr/kg för välling) kommer jag att fortsätta med det ett bra tag till.

Mjölkersättning för barn under ett år som inte ammas är också det enda sättet att vara säker på att de får i sig tillräckligt med näring eftersom köpt barnmat inte är särskilt näringsrik. Även hemlagad tror jag man tappar mycket vitaminer vid kokning, tillredning och  uppvärmning.

• blinker

Tack för snabbt svar, Malin!

Då väntar jag ett par månader innan jag blir orolig på nytt, ska träffa BVC ang kost i början av januari så jag kan se om det blivit bättre tills dess.

Trevlig jul!

• Mellanmjölkens land

Dottern får vatten till varje mål och ibland mellan målen. Hur mycket hon dricker per gång varierar från knappt 20ml till drygt 0,5dl. Är jag hemma ersätts ett mellanmål med mjölk och så nattammas hon fortfarande rätt mycket.

Vatten ges i ett vanligt barnplastglas från IKEA om vi är hemma, flaska används endast om hon är törstig nattetid eller när vi är iväg nånstans. Fördelen med att hon är van vid att dricka ur ett vanligt glas är att hon kan få lite från mitt vattenglas om hennes eget inte är roligt.

Har du testat att smaksätta vattnet lite? T ex genom att ta en tillbringare och lägga i gurk- eller citronskivor.

• LivetSomSofia

Erbjud vatten ofta på dagen! Min 1 åring Hr alltid tillgång till vatten! Han brukar ha sin vatten flaska på golvet bland leksakerna och har väl haft de sen han var i din sons ålder! Han är tokig i vatten! Skönt de!

• blinker

Tack för alla tips!

Han kanske får i sig 20ml per måltid, ibland överraskar han med att dricka mer. Men jag ska prova att smaksätta, det kan ju vara lite kul med lite olika smaker. Samt att erbjuda vatten mer frekvent, inte bara vid måltid. Eftersom han får välling ett par gånger så kissar han ju bra så vätskebrist borde det ju inte vara i närheten men jag vill gärna att vatten ska vara det som släcker törsten.

Tack alla,

Ha en god fortsättning på nya året! :)

• vittra

Varför slutade du amma? Jag tror det kan vara en kombination av utebliven amning och för mycket fast föda, alltså magen på så här små har ofta svårt att klara av den mängden mat, det är därför man hellre bör ge ersättning något eller några mål om man absolut vill sluta amma snabbt. Det blir för snabb tillvänjning av maten, det är därför så många blir förstoppade. Vatten ska han naturligtvis ha fri tillgång till, men har magen bekymmer så hjälper ju inte allt vatten i världen tyvärr. Vällingen ger ju mycket vätska i sig, som sagt så tror jag inte problemet är så enkelt utan du skulle nog behöva backa lite och inte ge så mycket fast föda utan ersättning eller amning åtminstone något mål fortfarande.

• Alvine

Välling kan vara stoppande för vissa barn, båda mina barn blev tvärhårda i magen :(

• blinker

Kan rapportera att det ser bra ut numera! Han har börjat dricka bättre och älskar havrevälling, däremot inte fullkornsvälling.

Vittra, jag slutade amma på dagarna för att han var helt ointresserad av det, ville inte alls. Det var inte något jag ville sluta med. Han åt bara någon minut åt gången vilket inte blev bra alls. Så höll det på i ca 6 veckor innan jag gav upp. Däremot på nätterna har jag kunnat fortsätta amma tills för några dagar sedan då han helt plötsligt ville sova hela nätterna istället. Jag hade planerat att fasa ut amningen tills att han var 11 månader då jag ska börja jobba igen. Men det blev tyvärr inte så. :(

Svar på tråden Hur mycket ska en 8-månaders dricka?