• Miraklet09

Hur mycket bör man tjäna på natt skift inom industri??

En som står mig riktigt närma har blivit erbjuden att ta natt skiften istället, 
    vilket inte var enligt mig helt oväntat då han jobbat där i snart 8år och gör
    ett sjuheldrans jobb (enligt köparna) och han får snabbt ut varor osv..
     Han har utvecklats jätte mycket under åren

Han Har jobbat natt skiften nu närmare jul tiderna, i ca 2 veckor nu snart 3 veckor,
     dem pratar om att anställa honom helt på natten

Men borde han inte prata ihop sig med facket, så han får bästa tänkbara möjligheterna
     att påverka sin lön, om han nu ändå är så duktig och företaget tjänar på honom??

jag är oroad att han blir lurad, av att bara tänk att han är tacksam att han har ett jobb i dagens läge,
    men han måste tänka steget längre ändå tycker jag, skadar ju inte fråga chefen??

Vad ska man ge för tips/råd till honom?                

Isabelle
  • Svar på tråden Hur mycket bör man tjäna på natt skift inom industri??
  • T4bb3

Är det en större arbetsplats är de helt säkert anslutna till kollektivavtal genom Metall så då bör han få avtalsenlig lön och företagen frångår sällan avtalen genom att ge någon högre lön.

Så är arbetsplatsen ansluten så bör han bara kolla med IF Metall vilket avtal som gäller och vad grundlönen säger där samt vad OB-ersättningen är.

• Miraklet09
    T4bb3 skrev 2011-12-26 12:17:27 följande:

Är det en större arbetsplats är de helt säkert anslutna till kollektivavtal genom Metall så då bör han få avtalsenlig lön och företagen frångår sällan avtalen genom att ge någon högre lön.

Så är arbetsplatsen ansluten så bör han bara kolla med IF Metall vilket avtal som gäller och vad grundlönen säger där samt vad OB-ersättningen är.

tack för tipset, kan han ringa dit och rådfråga tror du, eller måste han ta personlig kontakt?
    tack för infot..

Isabelle <3
  • jassikan

Självfallet kan han fråga chefen. Men i de allra flesta fall fixar arbetsgivaren lönen enl. avtal, om sådant finns, utan att man behöver göra något.
    Han kan ju höra sig för av ren nyfikenhet, de flesta vill ju veta vad de tjänar så det är ingen ovanlig fråga för en chef.

Vill han ha mer än ev. avtal blir det en förhandlingsfråga.

• Miraklet09
    jassikan skrev 2011-12-30 10:29:51 följande:
    Självfallet kan han fråga chefen. Men i de allra flesta fall fixar arbetsgivaren lönen enl. avtal, om sådant finns, utan att man behöver göra något.
    Han kan ju höra sig för av ren nyfikenhet, de flesta vill ju veta vad de tjänar så det är ingen ovanlig fråga för en chef.

Vill han ha mer än ev. avtal blir det en förhandlingsfråga.

tack för ditt svar med, jag ska be honom prata med sin chef direkt,
    tror att det är lättast så, men han har ju rätt att veta hur mycket han tjänar, eller?

Isabelle <3
Svar på tråden Hur mycket bör man tjäna på natt skift inom industri??