• Anonym

Ska det vara så här svårt att vänja sig vid bettskenan?

Jag har ont i käklederna vilket möjligtvis beror på att jag gnisslar tänder. Därför har jag fått en bettskena. Men jag hatar verkligen den! Jag kan inte ens ha den inne i 5 min, så hur jag ska klara en hel natt vet jag verkligen inte. Jag tycker det är obehagligt att man inte kan ha munnen riktigt stängd. Slappnar jag av så blir munnen öppen pga skenen. Det ser inte speciellt sexigt ut. Jag vet inte heller hur jag ska sova. Ligger man på sidan så dregglar man otroligt mycket. Ligger man på rygg så snarkar man pga att man måste ha munnen halvöppen.

Men det som är jobbigast är att det blir svårare att svälja när man har den i och jag får en sådan jag-vill-kräkas-känsla av den. Som att den triggar kräkreflexerna trots att den egentligen passar perfekt enligt tandläkaren. Är det så för alla i början? Jag har betalt mycket pengar för den j***a bettskenan så det känns idiotiskt att inte använda den, men den är som ett tortyr-redskap. Det känns rent av omöjligt att sova i den när jag inte ens klarar 60sekunder i vaket tillstånd.

• Svar på tråden Ska det vara så här svårt att vänja sig vid bettskenan?
  • malose

Man vänjer sig, nu tycker jag att det är jätte jobbigt att vara utan.

• Anonym
    malose skrev 2011-12-23 23:25:44 följande:
    Man vänjer sig, nu tycker jag att det är jätte jobbigt att vara utan.
    Började du med korta stunder dag-tid eller du klarade av att sova direkt med den trots obehaget?
  • mammaNena

JAG vande mig aldrig! så efter flera veckors plågan så la jag ner!
    Får jag fråga vad du betalt för den? jag fick min innan jag va betalningsskyldig  

johnsliv.bloggplatsen.se/ en sida om våran muskelsvaga john
  • Anonym
    mammaNena skrev 2011-12-23 23:28:06 följande:
    JAG vande mig aldrig! så efter flera veckors plågan så la jag ner!
    Får jag fråga vad du betalt för den? jag fick min innan jag va betalningsskyldig  
    Ca 2000kr. Jag tvivlar på att jag kommer vänja mig tyvärr. Varje dag tänker jag att NU ska jag ha i den en stund men jag tar ut den efter en minut igen för jag står inte ut. Det är hellre aldrig något bra tillfälle för att offra sin nattsömn för att vänja sig vid att sova med den. Har svårt att sova redan som det är så förstår inte hur folk klarar det med skenan.
  • mammaNena
    Anonym skrev 2011-12-23 23:32:20 följande:
    Ca 2000kr. Jag tvivlar på att jag kommer vänja mig tyvärr. Varje dag tänker jag att NU ska jag ha i den en stund men jag tar ut den efter en minut igen för jag står inte ut. Det är hellre aldrig något bra tillfälle för att offra sin nattsömn för att vänja sig vid att sova med den. Har svårt att sova redan som det är så förstår inte hur folk klarar det med skenan.

jag hade först en mjuk, som va betydligt bekvämare, MEN det gjorde så att mina käkar låste sig i 6 månader! inte skönt och svårt att äta! men tandläkaren tyckte att det inte va så farligt....
    Efter att detta hände och jag äntligen fått loss käkarna igen, då fick jag en hård. den va hemsk! och som du skriver, dregglade som en tok!  
    johnsliv.bloggplatsen.se/ en sida om våran muskelsvaga john
  • heter

Jag får blåsor i munnen och vaknar av att jag biter så hårt i kinden och bettskenan hamnar emellan liksom. Jag kan inte heller ha den och tandläkaren har gjort flera olika och slipat ner dom så mycket han kan. Vet inte hur jag ska göra för jag behöver den verkligen men det går ju inte.

• Majsan70

Jag vande mig aldrig vid min. Men jag använde den några timmar varje natt i allafall. Men till slut la jag ner o då hade låsningen i käkarna slutat så att säga. Nu känner jag dock att det är på väg tillbaka igen...men mitt bett har ändrat sig så antingen blir det en ny skena eller så får de slipa lite i den jag har.

• EnFisPåTvären

Jag hade assvårt i början. Hatad den. Dreglade och fick kvävningskänslor. Jag tvingade mig att sova med den varje natt i två veckor - nu har jag jättesvårt att sova utan. Och jag mår så mycket bättre nu när jag inte gnisslar tänderna längre.

• Diii

Jag hatade den, hatar den fortfarande och kommer alltid hata den. Men använder den ibland ((

• Anonym

Jag hade inga problem alls med min bettskena, varken snarkade, dregglade och kunde stänga munnen utan problem. Nu kan jag inte sova utan min bettskena, känns jobbigt utan det och vaknade garanterat på huvudvärk.

• malose

Jag hade den korta stunder. Om jag inte kunde somna med den hade jag den brevid sängen och tog den om jag vaknade till på natten, då var jag för trött för att bry mej , utan somnade om

• Ärta

Vilken typ av bettskena har du? Jag hade en som bara var som en liten sockerbit mellan framtänderna och tyckte att den fungerade hyffsat bra, men sexig var jag knappast.

Svar på tråden Ska det vara så här svårt att vänja sig vid bettskenan?