Amma eller inte amma
Hej. Jag har en liten pojk som är lite mer än en vecka nu.
Jag har en pojk sedan tidigare, han blev aldrig riktgit ammad eftersom jag fick en gräslig baby-blues nästan depretion med honom och upplevde ammningen som gräsligt jobbig. Så han flaksmatades helt och hållet från det att han var ca en och en halv-två veckor gammal.
Nu när jag blev gravid denna gången tänkte jag att jag skulle ge ammningen en chans eftersom, ja det är det "naturliga" och alla rekomendationer ändå är att de ska få så mycket bröstmjölk som möjligt, även om det inte är något skadligt med ersättning.
Men även om det egentligen gått bra att amma (även om han är hunrig helatiden, men sådär är det med färska bebisar) det tar ju ett tag innan allt har kommit igång och kommit i ordning så har jag redan börjat tvivla på ammningen.
Den fungerar som sagt egentligen bra, det finns mjölk, den rinner bra och han är bra på att ta bröstet även om det gör ont de första tagen. Men... jag vet inte om jag trivs med att amma, varje gång som det är dags så knyter det sig i magen på mig och jag får en obehagskänsla. Inte av att ha honnom tätt inpå utan jag tror att det har något med brösten att göra, för samma känsla som jag får när han ammar får jag även när jag handmjölkar eller bröstpumpar. Det knyter sig och jag mår lite illa och får lust att gråta.
Varje gång som vi väljer att ta flaskan (på kvällen och natten och nån gång ibland på dagen) så får jag en stor lättnadskänsla.
Ibladn känns det å andra sidan helt rätt att plocka frma bröstet och amma, inte jobbigt förrän det väl kommit igång och magne börjar knyta sig. Ja magen inte livmodern, jag känner skillnad på dem.
Vårtorna ömmar också, svider och ömmar, men hallå, det kan gå över.
Det kan helt och hållet ha att göra med att det inte kommit riktigt i gång än.
Men jag vet inte, å ena sidan ser jag alla fördelar med att amma; maten är alltid tillgänglig, alltid rätt temperatur, behöver inte ständigt komma ihåg att man med mig flaskor och pulver. Närhete och det att detta är det som brösten ändå är till för.
Men å andra sidan är flaskan enkel, snabb, jag vet precis hur mycket han får i sig och kan anpassa den helt efter hans matlust. Närheten kan vi få ändå. Jag slipper läckande och värkande bröst...
Precis som förra gången håller ammningen på att bli det som drar ner mig. Jag vill bara gråta när jag tänker på det, mest för att jag tycker att det är fel av mig atts luta när det ändå går bra och och han suger bra.
Jag undrar hur mycket av mina obehagskänslor som egentligena bra är hjärnspöken och ifall jag ska kämpa på eller ge upp (fast det är väl där problemet ligger; att jag ser det som att "kämpa på" och "ge upp").
Det skulel vara skönt att övergå till flaksmatning, men så ränker jag att jag kanske kommer ångra mig sedan och då är det för sent.
Jag har försökt att prata med min sambo om det, men han säger bara att jag ska göra som jag känner är bäst, fast han nog innerst inne tycker att jag ska ge det mer tid.
Jag skulle vilja ge det mer tid... helst en månad i alla fall. Men jag tvivlar, på ammningen, på flaskan, på mig själv.
Jagh vet inte vad jag är ute efter jus tnu med att srkiva det här, bara att så ur mig det kanske... jag vet inte.