• Dragonmind

Amma eller inte amma

Hej. Jag har en liten pojk som är lite mer än en vecka nu.
    Jag har en pojk sedan tidigare, han blev aldrig riktgit ammad eftersom jag fick en gräslig baby-blues nästan depretion med honom och upplevde ammningen som gräsligt jobbig. Så han flaksmatades helt och hållet från det att han var ca en och en halv-två veckor gammal.

Nu när jag blev gravid denna gången tänkte jag att jag skulle ge ammningen en chans eftersom, ja det är det "naturliga" och alla rekomendationer ändå är att de ska få så mycket bröstmjölk som möjligt, även om det inte är något skadligt med ersättning.

Men även om det egentligen gått bra att amma  (även om han är hunrig helatiden, men sådär är det med färska bebisar) det tar ju ett tag innan allt har kommit igång och kommit i ordning så har jag redan börjat tvivla på ammningen.
    Den fungerar som sagt egentligen bra, det finns mjölk, den rinner bra och han är bra på att ta bröstet även om det gör ont de första tagen. Men... jag vet inte om jag trivs med att amma, varje gång som  det är dags så knyter det sig i magen på mig och jag får en obehagskänsla. Inte av att ha honnom tätt inpå utan jag tror att det har något med brösten att göra, för samma känsla som jag får när han ammar får jag även när jag handmjölkar eller bröstpumpar. Det knyter sig och jag mår lite illa och får lust att gråta.
    Varje gång som vi väljer att ta flaskan (på kvällen och natten och nån gång ibland på dagen) så får jag en stor lättnadskänsla.
    Ibladn känns det å andra sidan helt rätt att plocka frma bröstet och amma, inte jobbigt förrän det väl kommit igång och magne börjar  knyta sig. Ja magen inte livmodern, jag känner skillnad på dem.

Vårtorna ömmar också, svider och ömmar, men hallå, det kan gå över.
    Det kan helt och hållet ha att göra med att det inte kommit riktigt i gång än.

Men jag vet inte, å ena sidan ser jag alla fördelar med att amma; maten är alltid tillgänglig, alltid rätt temperatur, behöver inte ständigt komma ihåg att man med mig flaskor och pulver. Närhete och det att detta är det som brösten ändå är till för.
    Men å andra sidan är flaskan enkel, snabb, jag vet precis hur mycket han får i sig och kan anpassa den helt efter hans matlust. Närheten kan vi få ändå. Jag slipper läckande och värkande bröst...

Precis som förra gången håller ammningen på att bli det som drar ner mig. Jag vill bara gråta när jag tänker på det, mest för att jag tycker att det är fel av mig atts luta när det ändå går bra och och han suger bra.
    Jag undrar hur mycket av mina obehagskänslor som egentligena bra är hjärnspöken och ifall jag ska kämpa på eller ge upp (fast det är väl där problemet ligger; att jag ser det som att "kämpa på" och "ge upp").
    Det skulel vara skönt att övergå till flaksmatning, men så ränker jag att jag kanske kommer ångra mig sedan och då är det för sent.

Jag har försökt att prata med min sambo om det, men han säger bara att jag ska göra som jag känner är bäst, fast han nog innerst inne tycker att jag ska ge det mer tid.

Jag skulle vilja ge det mer tid... helst en månad i alla fall. Men jag tvivlar, på ammningen, på flaskan, på mig själv.

Jagh vet inte vad jag är ute efter jus tnu med att srkiva det här, bara att så ur mig det kanske... jag vet inte.

• Svar på tråden Amma eller inte amma
  • 060810

Vill skicka en julkram till dig och hoppas du fattar rätt beslut för dig.

Jag har inte kunnat amma mina 3 barn. Visst är det mysigt och så men jag fick samma känslor som dig med de två första. Sen med 3:an så kunde jag inte amma pga hon föddes svårt sjuk och sondmatades pga hon inte orkade äta själv.

• Smulan 89

Jag kunde bara amma min son första dygnen, då han var sjuk och behövde all näring via dropp i blodet och ett par operationer. Även om jag bara ammade honom så lite, så kände jag att jag verkligen inte ville amma. Det fungerade bra, då jag hade överflöd av mjölk och han sög bra, men ändå fick jag såriga bröstvårtor och ville bara gråta varje gång han ville ha mat. För mig var det ett underbart alternativ att pumpa ur istället och ge honom på flaska. Pumpade ur 3 mån och sen blev det ersättning, när han blev 6 mån och min frysta mjölk började bli för gammal. Nu är det ersättning för hela slanten och puréer förstås. Nu är jag gravid igen och vet inte hur jag ska göra. Tänkte väl ge ammningen en chans, men gissar att det blir flaskan ganska snabbt. Kände redan förra gången att det inte var värt det. Det var inte mysigt som det ska vara. Det var en plåga, tyvärr.

• dripdrop

Det är ju så för de flesta, att det blir jobbigt i början. Och ju fler gånger man ger flaska, desto jobbigare blir det att komma ikapp med amningen.

När det där jobbiga och onda gått över är amningen helt underbar och så sjukt smidig. Nu är min dotter ett år och jag är så glad att vi har amningen kvar. Om hon ramlar och slår sig finns det inget som tröstar så bra som amningen. Och samtidigt vet jag att det är nyttiga grejer hon får i sig. Om hon vaknar på natten och är orolig, lägger jag henne bara bredvid mig, slipper tänka på napp och välling osv, bara rullar över på sidan och ammar så somnar hon om.

Vill skicka en kram till dig TS, för det låter verkligen jobbigt för dig. Gör inget du inte vill göra, amma bara för din egen och din bebis skull. Bebis överlever fint på flaska också.
    Den kravlösa amningen som började när dottern börjat äta lite annan mat, är så himla härlig. Den gjorde det värt allt kämpande i början. För oss.

• infragilis

Det låter som om du kan vara drabbad av DME. Rynkar på näsan

Kanske kan du tänka att du kommer att må dåligt precis när mjölken släpper, men att det går över sedan och bara är en fysisk reaktion? Det har hjälpt andra i samma situation, som berättas i filmen.

Det är inte ditt fel, det har ingenting att göra med dina känslor för barnet. Det är bara din kropp som reagerar knasigt på dopaminutsöndringen när utdrivningen kommer igång.

• 060810

Tack för länken. Nu vet jag vad jag har drabbats av när jag skulle amma mina två första och även pumpa till minstingen. Har aldrig hört talas om detta innan.

• Elvis Mamma

Du kanske borde prata med BVC om dina känslor.. Jag vet inte vad som är normalt å inte men trots såriga bröstvårtor å sprängfyllda bröst så älskade jag att amma ifrån dag 1 vilket jag tror barnet känner av för de var aldrig några problem att amma min son, jag kunde hel amma 6 månader å sedan fortsatte jag tills han blev 18 månader.. Tror många ger upp för lätt av bekvämlighet men känner man olust känslor så tycker jag man ska kontakta BVC. Lycka till!

• Krake

Om jag kände som du så skulle jag sluta amma. Det finns ingen anledning bra nog för att stå ut med en amning man inte trivs med. Hälsofördelarna med bröstmjölk är väldigt små jämfört med ersättning. Det är inte amningen som avgör hur du är som mamma! Det är andra saker som är viktiga.

Kram! 

Moster, inte monster.
  • infragilis
    Elvis Mamma skrev 2011-12-25 14:42:53 följande:
    Du kanske borde prata med BVC om dina känslor.. Jag vet inte vad som är normalt å inte men trots såriga bröstvårtor å sprängfyllda bröst så älskade jag att amma ifrån dag 1 vilket jag tror barnet känner av för de var aldrig några problem att amma min son, jag kunde hel amma 6 månader å sedan fortsatte jag tills han blev 18 månader.. Tror många ger upp för lätt av bekvämlighet men känner man olust känslor så tycker jag man ska kontakta BVC. Lycka till!
    Är det DME är det inte känslor det handlar om och BVC har mest troligt ingen kunskap i ämnet.
  • infragilis
    Elvis Mamma skrev 2011-12-25 15:10:32 följande:
    Fast lider man av något sådant så kanske man bör söka hjälp oavsett?
    Det finns inget bot eller hjälp mot DME. Det som hjälper tycks vara att vara medveten av problemet, ta ett djupt andetag och förbereda sig inför utdrivningen och effekten dopaminet har på en. Ångestkänslorna är väldigt starka men varar i några sekunder. Dessutom, att prata med någon som inte har en aning om vad det handlar om låter som stor risk att man får felaktiga råd som förvärrar situationen.
  • Pyttismamman

Om du fortfarande VILL amma så kanske du kan testa att göra ngt positivt ihop med amningen? Tex läsa en bra bok som du bara får läsa när du ammar och därmed kan se fram emot amningsstunderna lite?  Då kanske du får något annat att tänka på än just att du ammar.   Bara ett förslag som kan vara värt att testa kanske :)

• infragilis
    Elvis Mamma skrev 2011-12-25 15:26:18 följande:
    Isåfall kan jag bara önska TS lycka till! Aldrig hört talas om DME.
    Det är inte många som har det, tyvärr.
  • Malena C

Jag satt också och ammade med tårarna rinnandes i början och hade också intesiv ångest men det berodde på att sonen hade svårt attt ta tutten rätt och det kunde ta 10 minuter innan det funkade och hans gråt slet mig i bitar.
    Gråten är hormonerna. Min kropp vande sig på cirka fyra veckor och jag sluade gråta så fort mjölken rann till. jag är glad att jag höll ut tils kroppen vande sig. Jag ammade sedan i nästan två år utan problem. Jag hade aldrig klarat det utan 100 procent respektfullt stöd av min man.

Lycka till och hoppas du hittar fram till det beslut som känns bäst för dig.

• Dragonmind
    infragilis skrev 2011-12-25 13:34:29 följande:
    Det låter som om du kan vara drabbad av DME. Rynkar på näsan

" target="_blank">

Kanske kan du tänka att du kommer att må dåligt precis när mjölken släpper, men att det går över sedan och bara är en fysisk reaktion? Det har hjälpt andra i samma situation, som berättas i filmen.

Det är inte ditt fel, det har ingenting att göra med dina känslor för barnet. Det är bara din kropp som reagerar knasigt på dopaminutsöndringen när utdrivningen kommer igång.
    Humm... det där låter rimmligt, säsrkilt med tanke på mina erfarenheter från mitt första barn då alla negatvia känslor gick ur mig som luften ur en ballong när jag slutade amma.

Det känns skänt att veta att det inte fel i huvudet på mig eller att jag har anknytningsproblem. Det är bara min kropp som är knäpp.
    Men frågan är fortfarande om jag bör kämpa på lite till, se om jag kan lära mig att hantera det, eller ifall jag ska övergå till flaskmatning.

Jag vill väldigt gärna amma. Så jag tror att jag ger det en chans till. Ett tag till. En månad i allafall.
    Jag har prtata med min syster och tror att jag har en plan.
    Jag erbjuder bröstet i första hand men har en flaksa redo ifall det blir för jobbigt eller ifall han inte verkar mätt är jag ammat färdigt. Jag ska klocka honom och inte låta honom ligga vid varje bröst längre än tio minuter (20 min sammanlagt).
  • infragilis
    Dragonmind skrev 2011-12-26 10:52:51 följande:
    Humm... det där låter rimmligt, säsrkilt med tanke på mina erfarenheter från mitt första barn då alla negatvia känslor gick ur mig som luften ur en ballong när jag slutade amma.

Det känns skänt att veta att det inte fel i huvudet på mig eller att jag har anknytningsproblem. Det är bara min kropp som är knäpp.
    Men frågan är fortfarande om jag bör kämpa på lite till, se om jag kan lära mig att hantera det, eller ifall jag ska övergå till flaskmatning.

Jag vill väldigt gärna amma. Så jag tror att jag ger det en chans till. Ett tag till. En månad i allafall.
    Jag har prtata med min syster och tror att jag har en plan.
    Jag erbjuder bröstet i första hand men har en flaksa redo ifall det blir för jobbigt eller ifall han inte verkar mätt är jag ammat färdigt. Jag ska klocka honom och inte låta honom ligga vid varje bröst längre än tio minuter (20 min sammanlagt).
    Lycka till TS! Hjärta
  • Gabbisen

Hur går det för dig ts? Ditt inlägg är en exakt beskrivning av mina tankar! Har en son på en vecka nu och jag funderar starkt på att ge upp.... Men alla Bb tanter och för stå sig påares röster ekar i mitt huvud om vilken dålig mamma jag är.... :(

• pojkens

jag känner lite samma. Kunde inte amma ettan pga depression och ångest och ingen mjölk därav. Nu med tvåan ville jag frösöka, men det blev strul fråpn början pga tvångsmatning med flaska på bb (prematur). Jag kunde kanske ha fått igång amningen ok denna gång, men varje gång jag satt där med pumpoen och tutten så blev jag så arg och ledsen. Har dock insett att för mig har det att göra med att tutte=mat. Jag får ångestkänslor av att min son är beroende av min kropp, för vad hände rom det inte finns något ( obs, min första son blev riktigt dålig pga at tmin mjölk aldirg kom). Så jag har lagt ner så tillvida att jag ammar ibland, för det är enda sättet att trösta riktigt bra när han får panik, men i prin cip all "mat" kommer från ersättning. Då slipper jag ångesttankar och kan amma när jag vill, om jag vill, och kan även sluta när ja vill. Hade jag tvingat mig själv att amma hade jag kanske blivit deprimerad igen, åtminstone kändes det så. 

• straw2008

Jag har inte ammat speciellt mkt o PRECIS som TS så kände jag en lättnad då jag fick göra i ordning en flaska..... TS kör på flaska, våra barn har varit totalt okänsliga för tempraturen på ersättningen o det har varit busenkelt !! Lycka till

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
Svar på tråden Amma eller inte amma