• angeiica

förstoppad 2 månaders bebis

ringde sjukvårds upplysningen för några dagar sedan och dom sa att jag skulle ge honom lite vatten på en tesked men det har inte direkt hjälpt. :( Han har bara  bajsat en gång på en vecka och jag vet inte vad jag ska göra! :(
    Vad ska jag göra? Han får ersättning.

• Svar på tråden förstoppad 2 månaders bebis
  • Goa frun

På Apoteket finns en ersättning som heter Bifidus, byt ut 1-2 mål per dag så kommer magen komma igång. Minns inte hur många mål man kan byta ut men det står på paketet. Lycka till!

• Smulan87

Håller med föregående!

PLUS! massera magen på bebis med olja! för händerna ner från revbenen och sedan från vänster till höer sida när du har barnet framför dig, "ta i" lite! va inte rädd, och sedan "cyklar" du med benen på bebisen med! och "trycker upp" dom mott bröstkorgen!! =fis och bajsrecept! gick på babymassage nämligen! jag har med ersättningbarn!

• thegoddess

Finns även ersättning med bifidus i vanliga affärer. Våran förstoppade tjej bytte vi till nan PRO 1. Den kan dom ha från födsel till 6 mån. Prova även en tsk rapsolja i varje flaska ni ger. Det går även att sticka in termometer med lite olja på för att ge lite glid

• titti1

ge rapsolja- reta m tempen- 1 tsk ,messmör i ersättningen o skaka ordentligt, litem mängd katrinplommonpure är bra effekt

allt detta ha jag gjort på mina flaskbarn  från 2 mån ålder,,

hoppas det blir bättee snart   

• nuharjagbytt

Som akutåtgärd när jag märkte att sonen inte fick ut bajset tog jag och petade med en termometer i rumpan. Det satte igång reflexerna och bajset kom ut. Något man bör vara väldigt försiktig med och inte göra i onödan. Min son var lite större när dessa problemen kom  så det gick ganska bra att ge honom annat att äta. Apotekets ersättning låter som en bra idé.

• RonjaLi

Säger bara; tempen!
    Båda mina söner har varit förstoppade och jag fick tipset att använda tempen och det har fungerat superbra!
    Ta lite babyolja på tempen och för in försiktig. "Rota runt" lite fast mycket försiktigt så du inte trycker för hårt mot väggarna! Ibland räcker det att bara hålla den där. Bäst är om man har en mjuk böjlig temp.
    Ibland kan det ta ett tag men men fungerar kanon!

Man kan också ge lite messmör.
    Vi har också gett lillkillen lite ersättning senaste veckan och det har han blivit lös i magen av.

Lycka till!

• Modgun

Ska man verkligen använda tempen annat än i verkliga nödfall?

Annars är semper bifidus så himla bra. Mycket bättre än nan´s version av det hela.
    Så var det för oss iaf. 

• Catgodess

Är osäker på om man ska ge så små barn messmör, har för mig att bebisen ska vara äldre än så, har något med vasslen att göra. Mina barn får också ersättning, gav 1ml lactulos i flaskan på morgonen i förebyggande efter att de varit förstoppade 1 vecka och jag lyckats få igång magen på dem med rapsolja. Bytte till NAN pro sen, de mådde de bättre av.
    Annars håller jag med inlägg 2 om magmassage, har också gått babymassagekurs.

• thegoddess

Det där med nan och semper är tydligen väldigt individuellt. Vi hade nan 1 först och bytte till semper bifidus. Men sen var nan PRO bättre och billigare för oss. Medan andra barnmagar hellre vill ha semper.
    Messmör säger många medan andra säger det är salt i. Därför lät vi bli det för att vara säkra.

• Smulan87

testa byt ersättning med! min dotter blev stenhård av nan, och semper funkar bäst! det är ju så olika!

• fiamedkakorna

Så vitt jag vet, så är det fullt normalt att bebisar kan bajsa en gång i veckan.

Ring bvc istället, de är ju dem som följer ditt barn.

• pamilya

Barn på ersättning ska bajsa oftare än en gång i veckan. Ha i rapsolja (nån tesked) i ersättningen. Massera magen. Använd termometer för att "reta" ut avföringen. Ha mer vätska än ersättningen ett tag.

• Loncelot

Som en skrev här tidigare ta hjälp av tempen det rekommendera dom på vår bvc var försiktig och sen plommonpure fick vi börja med lite smått från 2månaders det sa läkaren på bvc handlar ju inte om några mängder...

• Goa frun
    pamilya skrev 2011-12-29 10:02:09 följande:
    Barn på ersättning ska bajsa oftare än en gång i veckan. Ha i rapsolja (nån tesked) i ersättningen. Massera magen. Använd termometer för att "reta" ut avföringen. Ha mer vätska än ersättningen ett tag.
    fast det ska man inte göra. man ska alltid ta så mkt som det står på paketet...
    mamma till 4
  • thegoddess

Hur går det ts? Har du bytt ersättning?

• pamilya

Jaazzy, vi fick det rådet av två dietister och 3 läkare på PNUT i Linköping. Förstoppade barn behöver extra vätska.
    Jag ska självklart säga till dom att de har fel eftersom du säger att man inte ska göra det...

• thegoddess

Har svårt tro att det skulle vara farligt med extra välling i flaskan. Måste ju vara värre bli förstoppad hela tiden. Däremot är det väldigt noga att följa måtten på pulvret så man inte tar för mycket.

• angeiica
    thegoddess skrev 2011-12-30 19:00:47 följande:
    Hur går det ts? Har du bytt ersättning?
    Vi använder  någon semper ersättning från apoteket ibland men har även gett honom en tesked rapsollja, vilket  funkar. :)
  • straw2008

Vår son bajsade endast en gång i veckan första halvåret på bröstmjölk/ersättning o det var verkligen inga problem enligt läkare o så.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
Svar på tråden förstoppad 2 månaders bebis