• Lufsan

Vad betyder månadslön?

Om jag får ett jobb som jag varit på intervju på nyligen så kommer jag få månadslön. 
    Betyder det att jag får betalt i "förskott". Har bara haft timlön tidigare.
    Men menas det med att jag kommer få lön i januari, även fast jag börjar jobba i januari.

(Korkad fråga jag vet, men har ingen koll...) 

En dag i sänder.
  • Svar på tråden Vad betyder månadslön?
  • Lufsan

Okej, =) Är du säker på att det är så för alla? Jag läste nått på nätet om att det kan vara olika. 

En dag i sänder.
  • Philippa
    Lufsan skrev 2011-12-25 13:53:51 följande:
    Okej, =) Är du säker på att det är så för alla? Jag läste nått på nätet om att det kan vara olika. 
    Jaha.. då vet jag inte, inom vår kommun är det iallafall så..
  • Veladis

Det brukar ju vara så att har du timlön får du t ex oktoberlönen i slutet på november. Har du månadslön får du oktoberlönen i oktober.

• Lufsan
    Veladis skrev 2011-12-25 13:55:58 följande:
    Det brukar ju vara så att har du timlön får du t ex oktoberlönen i slutet på november. Har du månadslön får du oktoberlönen i oktober.
    Okej, men då kan jag nog lita på det =) 

Är ju inte super viktigt heller, bara kul att veta.  
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Tant Groda skrev 2011-12-25 14:02:51 följande:
    Kan tilläggas att om du har ob som kommer det månaden efter.
    Okej, Tack =)
    En dag i sänder.
  • Sapato

Du får lön för samma månad tex januarilönen i januari men justeringar( vabb, sjuklön, semester osv korrigeras månaden efter)

• jassikan

Det varierar, en del får månadslön i förskott och en del i efterskott. Men det vanligaste är nog i förskott.

• H  NA

Månadslön innebär inte att du får lön för januari i januari, utan månadslön innebär  en fast lön varje månad,  Du får med detta en fast summa utbetald vid ett överenskommet datum varje månad. Detta datum behöver inte nödvändigtvis vara i slutet på varje månad utan kan variera. Jag får lön den 16:e varje månad i efterskott,  alltså löneperioden är från den 26:e till den 25:e nästa månad och utbetalning den 16:e månaden därpå. Din inkomst är baserad på din månadslön, sen får du kanske något tillägg eller avdrag mm

• Stormorsan

Framför allt innebär månadslön faktiskt att man får samma summa varje månad oavsett om det är 28, 30 eller 31 dagar på månaden även oavsett antal arbetstillfällen.

OB kan givetvis variera.  

• Lufsan
    H NA skrev 2011-12-25 18:34:37 följande:

Månadslön innebär inte att du får lön för januari i januari, utan månadslön innebär  en fast lön varje månad,  Du får med detta en fast summa utbetald vid ett överenskommet datum varje månad. Detta datum behöver inte nödvändigtvis vara i slutet på varje månad utan kan variera. Jag får lön den 16:e varje månad i efterskott,  alltså löneperioden är från den 26:e till den 25:e nästa månad och utbetalning den 16:e månaden därpå. Din inkomst är baserad på din månadslön, sen får du kanske något tillägg eller avdrag mm

Okej, då ska jag se till att fråga om det. =)
    En dag i sänder.
  • Kastrullresan

Som någon skrev så är det olika från arbetsgivare till arbetsgivare om månadslönen betalas ut samma månad man arbetat eller månaden efter.

Det vanligaste när det gäller offentliga arbetsgivare, kommun, stat och landsting är att månadlönen betalas ut samma månad som man jobbat. När det gäller privata arbetsgivare varierar det oerhört både när det gäller löneutbetalning och semesterintjänande.

Jag som jobbat på landstinget, statiligt och kommunalt har alltid fått semesterdagar på det året som jag har börjat jobba. Privata har ofta intjänandeår först och sedan uttag av semester alternativt möjlighet att ta ut förskottssemester som sedan räknas av ju längre man är kvar som anställd.

Du får helt enkelt fråga vad som gäller för både lön och semester.   

• Lufsan
    Kastrullresan skrev 2011-12-26 10:47:19 följande:
    Som någon skrev så är det olika från arbetsgivare till arbetsgivare om månadslönen betalas ut samma månad man arbetat eller månaden efter.

Det vanligaste när det gäller offentliga arbetsgivare, kommun, stat och landsting är att månadlönen betalas ut samma månad som man jobbat. När det gäller privata arbetsgivare varierar det oerhört både när det gäller löneutbetalning och semesterintjänande.

Jag som jobbat på landstinget, statiligt och kommunalt har alltid fått semesterdagar på det året som jag har börjat jobba. Privata har ofta intjänandeår först och sedan uttag av semester alternativt möjlighet att ta ut förskottssemester som sedan räknas av ju längre man är kvar som anställd.

Du får helt enkelt fråga vad som gäller för både lön och semester.   
    Okej, ja jag kommer i så fall vara kommunalt anställd på en förskola, så jag hoppas att det är som för dig =) Vi får se vad de säger på intervju nr 2 imorgon! 
    En dag i sänder.
Svar på tråden Vad betyder månadslön?