• Queen of all

Var går gränsen??

Just nu går jag runt och funderar på vart gränsen går för hur mycket man ska orka i början av en graviditet??

Jag är i åttonde veckan, mår illa som fasen, det hugger, det drar och sliter m.m.
    Jag är trött efter minsta lilla och känner mig allmänt sliten.

Jag har ett jobb som kanske inte innebär så extremt tunga lyft, men otympliga lyft som jag inte kommer ifrån. Det är stora baljor kan man kalla det, som lyfts från golvet fram och tillbaka till en kylbil.
    Sen är dom väl halvtunga men inte så man inte klarar av det.
    Men när jag lyfter dom så känns det i magen. Magen vänder sig ganska ofta och jag får illamående-attacker precis efter.
    Jag känner mig stressad och orolig varje gång jag är på jobbet för jag vet inte om jag gör för mycket eller om det är helt okej.

En del säger att man ska vara som vanligt och andra säger att man måste känna efter vart gränsen går.
    Men vart går den egentligen? Vill ju jobba så mycket som möjligt men vill ändå inte riskera något... :S 

• Svar på tråden Var går gränsen??
  • Karriis

Var glad att du känner något och att bebis lever, då är det värt allt!
    Jag hade oerhörd migrän med första, sen en dag kände jag ingenting alls och så kom missfallet, samma med andra, började må bra och då kom MF.

Så "njut" av illamåendet och allt kaos som bebis skapar i magen :)

• Queen of all

Jojo!! Njuter gör jag ju. :P
    Men jag är rädd för att få missfall om jag överanstränger mig.
    Dom säger ju att man ska ta det lugnt och inte lyfta för tungt och jobbigt och sådär.
    Men vart går gränsen för vad som är för tung och för jobbigt??
    Hur vet man när man gjort för mycket?  

• Bling1975

Det är svårt i början av en graviditet när man kanske inte vill berätta för alla. Jag har haft flera missfall så jag lyfte inget över 5 kg första trimestern och fick jag ont la jag mig ner och vilade. Hade några riktiga störtblödningar och då var jag sängliggande tills de slutade och tog det lugnt ett par dagar.

Personligen så hade min gräns gått vid om det gjorde ont att lyfta. Illamåendet och tröttheten är inte farligt men det är klart det kan påverka ens arbetsförmåga ändå. Att det drar och man har växtvärk är också normalt och inte farligt Första tiden gjorde jag inget annat än jobbade, gick i princip och la mig när jag kom hem medan min man lagade mat, åt lite i soffan och somnade sedan sött.

Stitch längtar efter Lilo
  • Queen of all

Min arbetsgivare vet om att jag är gravid, eftersom jag har haft blödningar som jag var sjukskriven för. Så det är ju lugnt. 
    Men jag vill ju helst inte vara hemma.
    Men om det gör ont så är det för mycket med andra ord. Annars borde det inte vara någon fara...  

• MNehm

Jag skulle ha bokat tid med barnmorskan så att jag skulle få råd och slippa oroa mig!

• Queen of all

Har pratat med barnmorska och gynekologmottagning idag eftersom jag har fått en liten blödning i morse. Och det var vila som gällde igen. Men dom där sakerna lyckas ju alltid komma när det är på väg att bli helg så ingen har tid med mig. 
    Men skulle det komma igen så skulle jag ringa gyn-akuten.  

Svar på tråden Var går gränsen??