• Mamsis

Vilken mobiltelefon har ni och hur många larm kan man ställa på den?

Knepig fråga kanske, men dottern behöver en ny telefon och hon använder den mest till att ha alarm på så hon blir mer självständig. (Hon har asperger)
    Hur fungerar telefonen i övrigt?

Helst en inte alltför dyr telefon då hon som sagt använder den mest som påminnelse för olika saker och sms någon gång då och då.

• Svar på tråden Vilken mobiltelefon har ni och hur många larm kan man ställa på den?
  • Pallas

Jag har inte riktigt koll på alarmet som följer med min Samsung Galaxy SII, men jag är inte riktigt nöjd med det och håller på att kolla igenom lite alarm-appar istället. Det finns en uppsjö och någon borde passa din dotter oavsett vilken telefon hon väljer. Eller... nu kom jag på att det kanske inte är en smartphone (eller pettelefon, som min femåring säger ) ni har i tankarna?

Jag själv har svårt med minnet och har kopplat min telefon till Google Calendar, vilket funkar ypperligt. Har ni inte gjort det redan så kan jag rekommendera det! Där kan man ställa in hur många sms-påminnelser som helst, när som helst. Min man och jag delar kalender, så jag ser även hans grejer, och barnen och hästen (!) har varsina också. Hade jag inte detta skulle jag alltid glömma gå till jobbet eller få med alla grejer till barnens skola.

• Mamsis
    Pallas skrev 2011-12-25 16:34:12 följande:
    Jag har inte riktigt koll på alarmet som följer med min Samsung Galaxy SII, men jag är inte riktigt nöjd med det och håller på att kolla igenom lite alarm-appar istället. Det finns en uppsjö och någon borde passa din dotter oavsett vilken telefon hon väljer. Eller... nu kom jag på att det kanske inte är en smartphone (eller pettelefon, som min femåring säger ) ni har i tankarna?

Jag själv har svårt med minnet och har kopplat min telefon till Google Calendar, vilket funkar ypperligt. Har ni inte gjort det redan så kan jag rekommendera det! Där kan man ställa in hur många sms-påminnelser som helst, när som helst. Min man och jag delar kalender, så jag ser även hans grejer, och barnen och hästen (!) har varsina också. Hade jag inte detta skulle jag alltid glömma gå till jobbet eller få med alla grejer till barnens skola.
    Det första hon sa var: ABSOLUT inte en touchtfn!!! Så inte en smartphone, för de är touch allihopa väl? Hennes gamla är verkligen gammal, hon gillar inte telefoner alls men står ut med den tack vare alarmen men den gamla iaf går inte att koppla till internet. Och det måste man väl för att få google calender?
    Orsaken till att jag vill att det ska vara en mobil är för att kunna nå henne om jag måste, hon tar aldrig med sig tfn frivilligt någonstans, bara om hon vet att det behövs för alarmet eller om jag säger åt henne precis när hon går.
  • Pallas

Min man har en Nokia C5. Det är inte en touch-mobil, men den funkar med till exempel google calendar. Den har också en ENORMT bra standby-tid - runt 700 timmar! Den är också bra att lyssna på musik i, han har Spotify premium i den. Den är inte så dyr heller, jag betalade under 2000 för ett halvår sedan.

• Mamsis
    Pallas skrev 2011-12-25 17:12:01 följande:
    Min man har en Nokia C5. Det är inte en touch-mobil, men den funkar med till exempel google calendar. Den har också en ENORMT bra standby-tid - runt 700 timmar! Den är också bra att lyssna på musik i, han har Spotify premium i den. Den är inte så dyr heller, jag betalade under 2000 för ett halvår sedan.
    En sån har jag på jobbet. Tycker batteriet är rätt uselt, men det kan bero på att det är min enda jobbtelefon så det pratas i den mycket och då drar det mycket batteri förstås.
    Ska kolla hur många larm jag kan ställa Och kolla upp hur google calender fungerar i den Tack så mycket
  • Myggan

Iphone men dyr men ändå bra. Man kan ha massor av larm :) och den är bra med alla saker köp den gamla iphonen 3h

• IsDimma

Jag har en G502 från sony ericsson. Köpte den för 2.5 år sen. Har fem stycken alarm man kan sätta, kan vara bara alarm en gång eller återkommande varje dag eller dom dagar man vill att det ska återkomma. 
    Har plats för massor med sms om man som jag inte skickar hur många som helst men har svårt att slänga dom jag får
    Funkar bra att prata i. Rätt bra batteritid även om min nu börjar bli lite sämre men då börjar den ju bli till åren.
    Hygglig kamera om hon skulle bli intresserad av den
    Resten av funktionerna använder jag inte så dom kan jag inte uttala mig om  

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Pallas

Jag själv hade en Sony Ericsson Elm innan och var nöjd med den tills min sons mobil lade av (han får min gamla) och jag ville ha en pettelefon. På den kunde jag ställa in flera alarm per dag, tror det var 5 eller sex stycken, samt lägga in saker i telefonens kalender och på påminnelser den vägen. Den kopplade jag också till min google calendar och det funkade utmärkt. Elm känns gedigen och har en hygglig kamera.

• Mamsis

Tack för tipsen Iphone blir det inte då hon vägrar allt annat än vanliga knappar.

Svar på tråden Vilken mobiltelefon har ni och hur många larm kan man ställa på den?