• Idis

Superkort follikelfas (perioden mellan mens och äl)

Hej,

Är vi fler som har ägglossning väldigt tätt inpå mensen? Jag fick mens förra lördagen (17/12) och har ägglossning idag (25/12). Mensen varade ca 3 dagar. Cykeln är 26-31 dagar.

Är detta något som kan ha en negativ inverkan på fertiliteten?

• Svar på tråden Superkort follikelfas (perioden mellan mens och äl)
  • En Ängel

Känner en som har liknande. Vet inte om det inverkar men hon har nog alltid haft ganska lätt att bli med barn. Däremot gått över med tre veckor i alla tre graviditeter :)

• JQs

Jag hade typ så kort när jag blev gravid med min son, har annars cirka två veckor... Tror inte det har någon negativ inverkan men jag är ingen expert...

• gotaland

Desto längre = bättre. Jag hade ganska kort typ 11-13 dagar. Det går naturligtvis att bli med barn ändå men det är svårare. Det finns läkemedel mot detta som jag tog men har nu glömt vad det heter, fråga gyn el på MVC

• Idis

Varför är det svårare flisa123, beror det på att ägget inte är helt klart när det släpper?

• gotaland
    Idis skrev 2011-12-25 18:20:34 följande:
    Varför är det svårare flisa123, beror det på att ägget inte är helt klart när det släpper?
    exakt. Det hinner växa mer..
  • Pimpinellan

Så länge menscykeln totalt blir minst 21 dagar är kort follikelfas inget problem. Under 21 dagar räknas som onormalt kort cykel. Det är betydligt värre med för kort lutealfas!

• Idis

Pimpinellan: intressant. Hur vet du det? Jag har googlat men finner ingen information nämligen..

• Pimpinellan
    Idis skrev 2011-12-27 19:49:28 följande:
    Pimpinellan: intressant. Hur vet du det? Jag har googlat men finner ingen information nämligen..
    Normal menscykel är mellan 21 och 35 dagar med max 4 dagars skillnad åt nåt håll mellan gångerna. Det jag vet vet jag sen så många år i bebisverkstan att jag har noll koll på var jag läst/hört saker första gången...
  • Bliglin
    Idis skrev 2011-12-27 19:49:28 följande:
    om du googlar kort lutealfas så får du en massa träffar. Eftersom ägget ofta fäster dag 8-10 efter ägglossning så är kort lutealfas ett problem som förklarar sig självt. Dvs ägget kan vara befruktat men hinner inte fästa innan livmoderslemhinnan stöts ut som mens :(
  • Idis

Jag har förstått att kort lutealfas inte är bra, det har jag läst. Trodde dock att det var dåligt med kort follikelfas också.

Kort sådan fas är liksom så typiskt mig på något sätt. Jag är en "gasen-i-botten-personlighet". Bråttom med nästan allt. Dumt jag vet, har en pojkvän som lyckats lära mig en del om att njuta av nuet.

• Spartacus
    En Ängel skrev 2011-12-25 18:10:23 följande:
    Känner en som har liknande. Vet inte om det inverkar men hon har nog alltid haft ganska lätt att bli med barn. Däremot gått över med tre veckor i alla tre graviditeter :)
    det här verkar stämma i mitt fall också

jag har äl ca 10 dagar efter mensens första dag, dvs 5 dagar efter avslutad mens.
    mina barn bar jag båda 2 exakt 9 dagar "över bf"! blev även gravid direkt när risken/chansen fanns.

läste häromdan dock att en lång luteal fas kunde vara negativ:

http://www.nimade.info/laka/2011/05/Vad-ar-en-lang-luteal-fas.html

har själv bara läst om positiva effekter innan... som att det befruktade ägget ju har lång tid på sig att fästa och inte stöts ut som mens vilket den ju kan göra hos de kvinnor som har kort luteal fas.

jag har en luteal fas på ca 18 dagar, ibland mer! och jag verkar inte ha problem med att bli gravid i alla fall.
  • Eleora

Jag har också tätt inpå, fem dagar efter avslutad mens ungefär, med en regelbunden 28 dagars cykel. Min flicka blev till på fjärde försöket, och kom fem dagar tidigt. Nu försöker vi igen, inne på tredje försöket.

• Goffer

Intressant tråd det här..
    Jag verkar ha tvärtemot er andra.
    Trodde att jag skulle ha ägglossning runt den 16 men fick jättestarkt på stickan nu ikväll den 22...
    Mensen är beräknad att komma 31 eller 1.....
    Kan det vara så kort tid emellan? Eller kan det vara så att mensen blir försenad den här månaden?

• Eleora

Förresten, bytte nick nu. lilla Ia blev Eleora.. Hmm, inte hört om det innan. Men läst nånstans att en del tom. Kan ha innan mensen slutat. Så allt är väl möjligt. Jag hade nog sexat på bara!

~ ~ LIV 080325 ~ ~ Mammas busunge!
Svar på tråden Superkort follikelfas (perioden mellan mens och äl)