• gelin

Ek kök - vilken matgrupp ska vi ha?

Hej,
    vi ska flytta om en månad. Min "dröm" var att ha ett vitt kök då jag har nu ek kök, och är något trött på det. Men det ser ut som att ek inte släpper mig, så på det nya stället är det återigen i ek och med svarta vitvaror. Köket är gjort i år, så jag vill helst inte röra den på en gång och göra om något som är redan nytt.

Vi har nu ett massivt furu bord som min man ska slipa och vi hade tänkt måla den till vit, lite så där antikt. Men passar de i ek kök? Vilken färg på matbordet och stolar passar det till ek kök? Det är min fråga. Känns frustrerande och hoppades därför finna svaret här.

Jag vill inte ha svart, känns så mörkt. Ek - är jag trööööött på.

Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Ek kök - vilken matgrupp ska vi ha?
  • Susanne905

Vitt kan bryta av snyggt mot ek, annars så är även grått och svart gångbart men det blir lätt väldigt mörkt då...

• Deiia

Du kan ju lämna in ekluckorna, täcksidorna och listerna för sprutlackering. Det har vi gjort en gång. Det blev väldigt fint . Som ett nytt kök!

Är det släta luckor eller "snirklinga" ramluckor?
    Om dom är släta så tycker jag att ett vitmålat bord kan vara fint. Är det däremot lite gammaldags stil på luckorna så kanske ett grått eller svart skulle passa bättre. Men med tanke på dom svarta vitvarorona så kanske svart är bäst. Fast det blir ju inte "drömmen om det vita köket"...... 

En variant är ju att inte måla furubordet utan att slipa, luta och olja det för en "sliten" look. Beror ju lite på vilken stil det är på bordet formmässigt. 

• Kodia

Vitt bord och vita stolar tror jag blir jättebra! Om det är lite gammaldags stil på köket kan du måla om det du har, men annars kanske det blir snyggare med en ny, modern köksmöbel? (typ www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00059439/ och ett bord med stålben?)

• gelin

Tack för era svar!

I första taget tror jag att jag behåller ek köket och efter så positiva svar om att de vita skulle lyfta upp fortsätter jag med planeringen av det vita matgruppen.

• magelita80

Vi har ekkök och vitt matbord. Skitsnyggt. Ek kan ju va ganska mörkt så ljust bord passar bäst

• höstäpple

Vi har precis köpt ny matsalsgrupp.
    Vitlackerad med bordsskiva och stolssitsarna i ek, det skulle nog passa bra hos er och står sig ju bra om ni framöver skulle byta till vitt kök!

Svar på tråden Ek kök - vilken matgrupp ska vi ha?