• Anonym (frågande)

Har någonting blivit bättre av att du polisanmälde din man som misshandlat dig?

Jag funderar på att polisanmäla min sambo. Jag är höggravid och vid ett bråk som började med att kritiserade min sambo för något hushållsgöromål han gjort mindre bra. Han skrek kränkande saker till mig inför våra två små barn och gick hemifrån. Senare på kvällen gick han och filmade mig i flera timmar i lägenheten samtidigt som han försökte provocera ig så att jag skulle göra något olämpligt på filmen. (han brukar kalla mig psykiskt sjuk, galen osv. under bråk och tror han ville bevisa detta på film) Jag ledsnar efter ett tag och ber honom ge mig kameran. När han vägrar försöker jag ta kameran från honom. Då tar han mycket hårdhänt tag i mina handleder och knuffar hårdhänt in mig i väggen. Jag försöker sedan gå därifrån och då sparkar han på sovrumsdörren som jag precis ska passera så den lodsnar från dörrkarmen. Allt detta såg vårat minsta barn.

Tycker nu min sambo passerat gränsen jag kan tolerera att fasthålla mig och knuffa mig hårdhänt när jag har en jättemage med en bebis att skydda. Han verkar överhuvudtaget inte inse att han gjort något fel utan att det hela var mitt eget fel för att han handlade i "nödvärn". Helt befängt eftersom han stod mitt i ett rum när jag försökte ta kameran ur hans hand för att han skulle sluta filma. Jag nuddade knapt honom, endast hans händer, men höll inte fast honom eller något sånt.  

Min fråga är till er kvinnor som någon gång blivit misshandlade av era partners; Har en polisanmälan gjort någonting bättre i era liv eller blev det ännu värre? Vad har ni för råd till mig?

Jag är alltså inte intresserad av att män hör av sig i denna tråd med olika kommentarer om att våld visst kan vara bra och ursäktligt i vissa situationer. Jag vill inte heller ha nedlåtande eller elaka kommentarer från andra som vill påpeka vilken idiot jag har varit/är som valt denna partner. Tyvärr är det sådant jag sett mycket av i andra trådar där folk är jävligt elaka mot TS. Min partner kan jag säga hade inga våldsamma tendenser när vi träffades. Vi har varit ihop över 10 år och detta är inget som varit vanlig förekommande. Alltså fysiskt våld med knuffar.

Ni som faktiskt har erfarenhet eller andra som har råd att ge mig i denna situation, jag ber om er hjälp. 

Jag tycker det är svårt att veta vad jag ska göra för att det hela inte ska bli ännu värre för mig, bebis i magen och mina två små barn.        

• Svar på tråden Har någonting blivit bättre av att du polisanmälde din man som misshandlat dig?
  • Anonym (frågande)

hallå, finns det någon därute som kan ge något råd?

• Coyote

Jag gjorde en anmälan, och det hjälpte mig. Det ledde ingenvart egentligen, men jag mådde så mycket bättre, och jag visade mitt ex att han inte kan göra hur som helst med mig.

Du har skyldighet att skydda dina barn, både det ofödda och de du redan har, så det är klart du ska göra en anmälan. Dessutom bör du ju lämna honom, men det vet du redan om, eller hur?

• Anonym

Jag gjorde en. Det var bra men jobbigt vi bor fortfarande ihop. Men han vet att skulle det någonsin hända igen åker han in. Han är dömd för misshandel mot mig. Men om det hjälper? För mig är det en trygghet. Då jag ALDRIG accepterar det igen.

• Anonym (wonder)

Hmm, jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Jag får intrycket av att du funderar på att anmäla honom men ändå stanna med honom. Ungefär som att om du anmäler så kommer han att fatta att han inte får bli fysisk med dig och sedan är allt bra. Att det inte är vanligt förekommande med fysiskt våld, vad betyder det? Att det aldrig hänt eller att det händer ibland och vad är då ibland? En gång i månaden, en gång i halvåret eller vad? Sedan tycker jag mig ana mellan raderna att han inte är så särskilt snäll mot dig för övrigt ändå och det är minst lika illa som fysiskt våld. Bara att ta en kamera och filma dig i flera timmar är ju rent ut sagt rubbat.

Ja, jag vet inte om du räknar mitt inlägg som ett sådant som du kallar elakt, men det är det faktiskt inte. Verkar faktiskt som att du har blivit "hemmablind" och inte ser hur du har det. Men jag kan ha fel såklart, han kanske är kärleksfull, respektfull och en underbar man hela tiden och att detta var en engångshändelse. Förlåt i så fall om jag tolkat ditt inlägg helt fel.... 

• Anonym (frågande)
    Anonym skrev 2011-12-25 23:26:51 följande:
    Jag gjorde en. Det var bra men jobbigt vi bor fortfarande ihop. Men han vet att skulle det någonsin hända igen åker han in. Han är dömd för misshandel mot mig. Men om det hjälper? För mig är det en trygghet. Då jag ALDRIG accepterar det igen.

Det var det jag menade, Jag vill markera en tydlig gräns då han inte själv fattar. Jag är dock rädd att polisen ska tycka att detta är en "struntsak" som jag råkat ut för. Var det något liknande eller värre det du blev utsatt för?
  • Anonym (frågande)
    Coyote skrev 2011-12-25 23:19:53 följande:
    Jag gjorde en anmälan, och det hjälpte mig. Det ledde ingenvart egentligen, men jag mådde så mycket bättre, och jag visade mitt ex att han inte kan göra hur som helst med mig.

Du har skyldighet att skydda dina barn, både det ofödda och de du redan har, så det är klart du ska göra en anmälan. Dessutom bör du ju lämna honom, men det vet du redan om, eller hur?

Jag förstår att jag måste lämna honom och det jobbar jag för på lite längre sikt. Kände du dig väl mottagen av polisen? Var det ett allvarligare brott du utsattes för? Jag är så rädd att bli bortviftad med att polisen ska tycka att detta är ingenting. DÅ skulle jag må ännu sämre.
  • Coyote
    Anonym (frågande) skrev 2011-12-25 23:33:44 följande:
    Jag förstår att jag måste lämna honom och det jobbar jag för på lite längre sikt. Kände du dig väl mottagen av polisen? Var det ett allvarligare brott du utsattes för? Jag är så rädd att bli bortviftad med att polisen ska tycka att detta är ingenting. DÅ skulle jag må ännu sämre.
    Det var av blandad karaktär, både grövre grejer och lindrigare, men jag har blivit enormt väl bemött av polisen, jag har bara gott att säga om de jag kom i kontakt med! Du har blivit misshandlad inför dina barn, och du både måste och vill ju skydda dem. Polisen är också väldigt måna om att skydda barnen, och du bör vara medveten om att socialtjänsten förmodligen kommer att kontaktas. Det är inte för att förstöra något, utan för att de behöver utreda om de kan hjälpa dig på något sätt, med jourhem eller liknande. Bara så att du vet om det och inte blir förvånad.
  • Pocahontas

Hej!
    Tycker att du ska ringa till Kriscentrum och be om att få träffa någon för samtal. Det kommer hjälpa dig att bena ut dina tankar! De förringar absolut inte det du varit med om, utan hjälper dig tvärtom se hur du ska se till att det inte händer igen.
    Din man kan få hjälp till insikt om vad han håller på med på Manscentrum, om du kan få dit honom.
    Bra att du skriver här! Skäms inte att prata med vänner och familj om det här heller. Men bäst stöd kommer du få från proffs som förstår din situation och alla hans skäl till att det inträffade var ditt fel i grund och botten.

Lycka till! Och för dina barns skull, gå till botten med det här! Du är deras förebild.

• Anonym (frågande)
    Pocahontas skrev 2011-12-25 23:49:10 följande:
    Hej!
    Tycker att du ska ringa till Kriscentrum och be om att få träffa någon för samtal. Det kommer hjälpa dig att bena ut dina tankar! De förringar absolut inte det du varit med om, utan hjälper dig tvärtom se hur du ska se till att det inte händer igen.
    Din man kan få hjälp till insikt om vad han håller på med på Manscentrum, om du kan få dit honom.
    Bra att du skriver här! Skäms inte att prata med vänner och familj om det här heller. Men bäst stöd kommer du få från proffs som förstår din situation och alla hans skäl till att det inträffade var ditt fel i grund och botten.

Lycka till! Och för dina barns skull, gå till botten med det här! Du är deras förebild.

Tack för att du svarade så fint! Det är ju självklart att det är för mina barns skull som jag nu har tagit det som inträffaat på allvar. Jag vill bara att de ska komma till så lite skada som möjligt och funderar på hur det ska gå till. Jag har funderat på att jag behöver prata med någon utifrån som förstår sig på dessa saker. Vet dock inte i vilken ända jag ska börja.
  • Maja02

Jag polisanmälde min ex-make när han mordhotade hela min familj ett par månader efter skilsmässobeslutet. Det är ju kanske annorlunda, när relationen redan är över. Jag har blivit väl bemött av polisen och de ställer verkligen upp helt otroligt för att ge oss ett bra skydd trots att jag inte vill flytta med barnen till annan ort (som de rekommenderat). Soc har också bara hjälpt oss på ett fantastiskt sätt så låt inte det skrämma dig, ta tacksamt emot det stöd de kan erbjuda både dig och barnen!

Jag tycker som någon skrev ovan att han ju inte låter särskilt snäll mot dig i övrigt heller, du skriver att han BRUKAR kalla dig psykiskt sjuk etc... Glöm inte att även psykisk misshandel av dig skadar barnen.

Styrkekram!  

• Anonym (mmm)

För min del hjälpte det mig i mitt eget välmående i relationen att ha visat vart jag står. Sedan när vi väl separerade så var det skönt att ha en polisanmälan att falla tillbaka på att det inte bara är jag som är ett galet ex som pratar skit om sitt ex utan som faktiskt har polisanmält vad som hänt.
    Detta är även viktigt i framtida vårdnadstvister eller liknande.

• Anonym

det kan ju vara bra att anmäla, tänk så händer det igen, men allvarligare, då har han redan en anmälan på sig

• Anonym (frågande)
    Anonym (mmm) skrev 2011-12-26 00:07:27 följande:
    För min del hjälpte det mig i mitt eget välmående i relationen att ha visat vart jag står. Sedan när vi väl separerade så var det skönt att ha en polisanmälan att falla tillbaka på att det inte bara är jag som är ett galet ex som pratar skit om sitt ex utan som faktiskt har polisanmält vad som hänt.
    Detta är även viktigt i framtida vårdnadstvister eller liknande.

Det var även detta jag funderade på. Att polisanmäla senare när relationen väl är över känns u som man inte skulle bli lika trodd av någon. Vårdnadstvist orkar jag inte ens tänka på. Kan tänka mig att en separation från min sambo ine blir så "snygg". Bara det får mig att vilja förtränga vad jag upplevt. :(
  • Anonym (mmm)
    Anonym (frågande) skrev 2011-12-26 00:16:36 följande:
    Det var även detta jag funderade på. Att polisanmäla senare när relationen väl är över känns u som man inte skulle bli lika trodd av någon. Vårdnadstvist orkar jag inte ens tänka på. Kan tänka mig att en separation från min sambo ine blir så "snygg". Bara det får mig att vilja förtränga vad jag upplevt. :(
    Anmäl allt på en gång, skriv även om möjligt en dagbok med vad han gör kan vara till fördel i förhandlingar.
    Det är lätt att man vill förtränga allt har själv försökt med det så många gånger. Men det mår du inte bättre av det lovar jag dig.

Det jag anmälde i efterhand när vi väl gjort slut det lades ner pga bristande bevis just pga det var inget som gick att bevisa på något sätt för det hände för några månader innan.
  • Anonym

Låter som att ni helt enkelt bara ska gå skillda vägar. Du kritiserar honom när han utför hushållssysslor mindre bra och han försöker få bevis för att du är "galen'  (och nu ska du anmäla honom för framtida vårdnadstvist?). Låter som ni är minst lika goda kålsupare båda två. Varför inte bara skilja er, och varför vårdnadstvist? Jag menar gå skild vägar men dra inte in barnen. Om sen någon av er inte följer avtal eller är otrevlig så gå vidare med tingsrätt o dyl. Men tills dess se till att du inte är den som birar till att eskalera konflikten. Det är mitt råd och sen får du ju tycka vad du vill om det, ta till dig eller ignorera (så funkar vi människor oftast iaf).

Må barnen slippa så mycket tjafs som möjligt.

• Ozzygirl3

Anmäl på en gång ..
    Varför tvekar kvinnor ?
    Ska vi behandlas så illa ?
    Varför stanna hos en fegt jäkla kräk till man när det finns underbara män (:

Män har oxå hjärnor och tänka med och dom gör egna val ?
    Skulle han behandla tex sin mamma eller
    bästa vän på samma sätt?
    tror inte det ..han har valt att behandla dig illa och det ska du inte acceptera och tänk
    på era barn .. hitta din styrka och anmäl och be om tex rådgivning för män .

• Anna jkp

Om du går in på min sida och kollar under mina länkar kan du hitta material som kan hjälpa dig. När jag polisanmälde mitt ex så lämnade jag honom för all framtid. Har bara kontakt med honom via sms när det gäller barnen. Om du vill så finns jag privat. Jag kan inte prata öppet pga utredning pågår.

Synlig gör kvinnovåldet
  • Anonym

Jag anmälda mitt ex för misshandel tre gånger innan jag kom ifrån honom och alla undersökningar las ned dessvärre. Jag bröt helt, bytte nummer gick under jorden och sökte sedan hjälp hos en kvinnojour för att bygga upp mitt psyke. Det är tråkigt när det är brist på bevis och blir ord mot ord, det bästa man kan göra är nog att söka hjälp hos en kvinnojour om man är utsatt för något slags våld, det klarar upp mycket tankar.

• Anonym

Ska tillägga att kvinnojourer ger ett enormt stöd och finns där genom anmälan och allt som man bemöter på vägen, om man börjar med ett samtal kan det skapa drivkraft och mod. Det är inte lätt att gå igenom något så hemskt, ingen förtjänar att bli nedtryckt.

Svar på tråden Har någonting blivit bättre av att du polisanmälde din man som misshandlat dig?