• kg8

Uppsägningstid i kommunal

Är det någon som vet hur lång uppsägningstid man har om man jobbar kommunalt, inom vården? Både om man säger upp sig och blir uppsagd? Jag antar att det är olika beroende på avtal men finns vad är vanligt? Jag har varit tillsvidare anställd sedan september 2009

• Svar på tråden Uppsägningstid i kommunal
  • Masseratti

Har en kompis som funderade över det och har för mig att han kom fram till att det var 3 månader

• kg8

Okej, tack för svaret
    Finns det någon som kan svara på det här då? Om man blir uppsagd och har tre månaders uppsägningstid, men man får gå direkt, får man lön i de tre månaderna endå?

• jassikan

Enligt lagen, LAS, gäller följande uppsägningstider:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.htm

11 § För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad.
       Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av
    - två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år,
    - tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år,
    - fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år,
    - fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och
    - sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år.

Men finns det ett kollektivavtal på arbetsplatsen så kan det finnas andra villkor.

Vad syftar du på med att skriva "om man får gå direkt"?
    Det är skillnad på att bli permitterad och be om att få avsluta sin tjänst/sluta jobba direkt.
    Man har ingen automatisk rätt att få lön om man väljer att sluta direkt även om man blivit uppsagd, för att man ska få lön under uppsägningstiden måste det handla om permittering.
    Personen måste få ok från arbetsgivaren om att avsluta tjänsten direkt om det är det som han/hon vill, men det är inte säkert att man får det. I annat fall måste man jobba uppsägningstiden ut.

21 § En arbetstagare som permitteras har rätt till samma lön och andra anställningsförmåner som om arbetstagaren hade fått behålla sina arbetsuppgifter.

Svar på tråden Uppsägningstid i kommunal