• Fru Sveden

Någon som gift om sig med samma person utan att först skilja er?

Jag har ett litet dilemma som jag undrar om någon annan har haft/har. Jag är sedan ca 3½ år gift med en jätte snäll man. Vi gifte oss mycket för att vi skulle få barn tillsammans (barnet hanns födas innan vi gifte oss). Min man ville att vårt barn skulle få hans efternamn och jag hade inga problem med det, men jag ville heta samma som resten av familjen så vi gifte oss borgerligt med två vittnen och köpte ringar som för oss då var helt ok. (vi hade inte jätte bra ekonomi då). Saken är den att jag ALDRIG riktigt gillat min ring. Visst den är fin, men det är inget jag gladeligen visar upp om någon frågar om dom får kolla på den. Jag har den sällan på mig eftersom den är aningen för stor och relativt obekväm att ha på sig. Nu har vi visserligen två barn också, men vår ekonomi nu är mycket bättre och eftersom vi aldrig hade någon fest för vänner och familj så skulle jag vilja ha det och på samma gång skulle jag kunna få en ny ring.

Är det någon annan som gift "om sig" med samma man och hur la ni i så fall upp det hela? 

• Svar på tråden Någon som gift om sig med samma person utan att först skilja er?
  • änglavinge

Jag och min man gifte oss hastigt och lustigt inför en tillfällig utlands flytt. Redan då planerade vi att ha ett 'riktigt' bröllop vid ett senare tillfälle, med rätt klänning, rätt ring, nära och kära osv.
    Jag frågade prästen hur det skulle funka med 'nästa' bröllop, och han sa att om vi gifte oss borgligt så kunde vi ha nästa vigsel 'som vanligt' i kyrkan. Nu blev det så att vi gifte oss i kyrkan trots allt, så nästa gång kommer inte prästen fråga den klassiska frågan "tager du..." utan vi går hitta på ngt annat som ska sägas :)

Längtar efter mitt 'riktiga' bröllop, men samtidigt känns det lite knas. Vi har ju varit gifta ett tag redan ju ;)

• hallontryffel
    änglavinge skrev 2011-12-26 14:57:58 följande:
    Jag och min man gifte oss hastigt och lustigt inför en tillfällig utlands flytt. Redan då planerade vi att ha ett 'riktigt' bröllop vid ett senare tillfälle, med rätt klänning, rätt ring, nära och kära osv.
    Jag frågade prästen hur det skulle funka med 'nästa' bröllop, och han sa att om vi gifte oss borgligt så kunde vi ha nästa vigsel 'som vanligt' i kyrkan. Nu blev det så att vi gifte oss i kyrkan trots allt, så nästa gång kommer inte prästen fråga den klassiska frågan "tager du..." utan vi går hitta på ngt annat som ska sägas :)

Längtar efter mitt 'riktiga' bröllop, men samtidigt känns det lite knas. Vi har ju varit gifta ett tag redan ju ;)
    Oavsett om ni gift er borgerligt eller kyrkligt skulle prästen inte kunnat ställa "tager du.."-frågorna. Den biten tillhör den juridiska delen av vigseln och kan inte göras om utan en skilsmässa emellan (i Sverige i alla fall).
    Däremot kan man ha "förnyelse av sina löften" som kan utformas som en vigsel i allt utom frågorna.
Svar på tråden Någon som gift om sig med samma person utan att först skilja er?