• Dr Mupp

Hur stora är alla tre och fyraåringar som växer ur de bakåtvända bilstolarna?

Ofta får man höra om 2-4 åringar som vuxit ut bilbarnstolen och därför måste vändas framåt. Men hur stor är dessa barn egentligen? 

Idag roade  jag mig med att testa att se hur bra barnen satt i Britax Two-way. 

Barn1. 2 år ca 80 cm/10 kg. För liten för stolen. Lägsta fästet på banden går långt ovanför axlarna, nästan i höjd med öronen. Han åker i en freeway där även lägsta läget är lite högt, men inte lika illa. 

Barn2. 5 år ca 110 cm/18 kg. Huvudet tangerar inte ens kanten på stolen, högsta läget på bältena är lite högt, men mellanläget är för lågt.  

Barn3. 7 år ca 128 cm/22 kg. Öronen tangerar kanten. Stolen är precis på gränsen.

Barn4. 8,5 år  122 cm/26 kg Ca 4 cm tills öronen är över kanten, har dock vuxit ur stolen på vikten. 

Jag har svårt att se att 2-4 åringar är ca 127 cm och/eller väger mer än 25 kg.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Svar på tråden Hur stora är alla tre och fyraåringar som växer ur de bakåtvända bilstolarna?
  • viseversa

Fast beror det inte på vilken bil man har också? En del bilar är ju trängre än andra ellerhur? Det är väl mer det att man kanske inte får plats med benen lika bra i en bakvänd stol snarare än att själva stolen är för liten? ja jag vet inte men jag kan tänka mig att det är så.

• Palsternacka

Det kan jag också undra. Vår femåring är kraftig men inte så lång, och kan fortfarande sitta bakåtvänd. Nu börjar det dock bli dags att använda den framåtvända stolen. Men jag vet 2-åringar som får sitta framåt för att de "är för stora", vilket ju verkar jättekonstigt.

• Cecci78
    viseversa skrev 2011-12-26 09:53:13 följande:
    Fast beror det inte på vilken bil man har också? En del bilar är ju trängre än andra ellerhur? Det är väl mer det att man kanske inte får plats med benen lika bra i en bakvänd stol snarare än att själva stolen är för liten? ja jag vet inte men jag kan tänka mig att det är så.
    Men stolar är ju inte urvuxen för det. Såklar ingen förutom bebisar sitter med raka ben i bilen, gör du?

Vi har precis vänt 7-åringen, han satt bakåt i en Two Way tills han var 128 cm/24 kg då var den urvuxen på längden.
  • Dr Mupp
    Fast att sitta trångt med benen är inte farligt, att sitta framåt är det.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Cecci78
    fast om man har en Two Way är den ganska plan i sitsen och barnen kan sitta skräddare eller ha dem ut på sidan, det går att variera så att benen inte "somnar", går bra även i små bilar. Hellre det än att vända framåt om de inte vuxit ur stolen.
  • viseversa
    Cecci78 skrev 2011-12-26 09:55:51 följande:
    Men stolar är ju inte urvuxen för det. Såklar ingen förutom bebisar sitter med raka ben i bilen, gör du?

Vi har precis vänt 7-åringen, han satt bakåt i en Two Way tills han var 128 cm/24 kg då var den urvuxen på längden.
    Nej det var just det jag sa. men jag snackar om att man VÄNDER 4 åringar framåt. Det är nog mest pga att det är trångt för benen och INTE för att stolen är för liten. Eller du kanske ske inte läste vad jag skrev?
  • viseversa
    Dr Mupp skrev 2011-12-26 09:56:39 följande:
    Fast att sitta trångt med benen är inte farligt, att sitta framåt är det.
    Ja jag vet men det kan ju vara en orsak till att man vänder barnet? Eller att vissa barn kanske kräks som grisar av att åka baklänges. Andra kanske får kramp i benen för att det inte går att sträcka på dom?
  • viseversa
    Cecci78 skrev 2011-12-26 09:57:18 följande:
    fast om man har en Two Way är den ganska plan i sitsen och barnen kan sitta skräddare eller ha dem ut på sidan, det går att variera så att benen inte "somnar", går bra även i små bilar. Hellre det än att vända framåt om de inte vuxit ur stolen.
    Fast om det är fler som ska få plats i bilen då? Ska man behöva ha ett ben i knät då?
  • tompatiger

Vem säger att det är farligare att sitta framåtvänd?

Är numera nästan bara Sverige som har kvar denna rekommendation.

• Mam2ma

vi vände på sonen innan han fyllde 4år, bytte stol också till en sk bälteskudde med rygg..
    Han satt jätte obekvämt och trångt i sin andra stol, grät för att det gjorde ont i benen..  

Svar på tråden Hur stora är alla tre och fyraåringar som växer ur de bakåtvända bilstolarna?