• Mela78

Ersätta jordnötter i Flygande Jakob med?

Vad kan man ersätta jordnötter i Flygande Jakob med? Vi har en del nötallergier i familjen. Utesluta helt enkelt är ett alternativ, men då går vi miste om det extra salta och knapriga. Solrosfrön, skulle det bli bra istället för jordnötterna? 

• Svar på tråden Ersätta jordnötter i Flygande Jakob med?
  • Mela78

Pumpafrön skulle kanske funka.

cashewnötter funkar inte pga nötallergi. 

• Husis

Vi har nötterna i en skål bredvid när vi har allergiker, så får man ha på det efteråt.

Salt och knaprigt, som inte är jordnötter... Krossade Tacochips kanske? Kan man också ha på efteråt, så de behåller sin knaprighet.

• Mandel

solrosfrön

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anton Ring
    Mela78 skrev 2011-12-26 10:21:35 följande:
    Vad kan man ersätta jordnötter i Flygande Jakob med? Vi har en del nötallergier i familjen. Utesluta helt enkelt är ett alternativ, men då går vi miste om det extra salta och knapriga. Solrosfrön, skulle det bli bra istället för jordnötterna? 
    Är du säker att dom är allergiska mot jordnötter, det är ju liksom ingen nöt och de nötallergiker jag känner äter jordnötter utan problem.
    Säger inte att dom inte är allergiska till jordnötter också, utan en fråga bara så du är säker.

Sen pumpafrön är fina och goda, men tror nog solrosfrön skulle var mer likt.
    Men varför ha i nötter eller substitut alls?
    Att ha jordnötterna med i tillagningen ger ju inget till rätten, så bara se till ha en skål jämte så dom som vill ha kan ta.
    Så har du löst problemet de med allergier.
  • Mela78
    Anton Ring skrev 2011-12-26 13:31:02 följande:
    Är du säker att dom är allergiska mot jordnötter, det är ju liksom ingen nöt och de nötallergiker jag känner äter jordnötter utan problem.
    Säger inte att dom inte är allergiska till jordnötter också, utan en fråga bara så du är säker.

Sen pumpafrön är fina och goda, men tror nog solrosfrön skulle var mer likt.
    Men varför ha i nötter eller substitut alls?
    Att ha jordnötterna med i tillagningen ger ju inget till rätten, så bara se till ha en skål jämte så dom som vill ha kan ta.
    Så har du löst problemet de med allergier.
    Är säker. Ena barnet har allergi mot jordnöt, har även reagerat på baljväxter och soja mm, men numer endast jordnöt. Andra barnet är allergiskt mot cashew och pistage. Och maken får kli i munnen av mandel och hasselnöt, jag reagerar med klåda på någon nötsort som förekommer i nötblandningar men vet inte vilken. Så vi undviker nötter i allmänhet helt och hållet.

Funderar på om det finns något bra substitut för att jag gillar det salta och knapriga/hårda från jordnötterna ihop med de andra smakerna och konsistenserna. Verkar som att vi kommer att prova solrosfrön, med lite tur har jag det tom hemma!

• Mela78
    Husis skrev 2011-12-26 10:50:15 följande:
    Vi har nötterna i en skål bredvid när vi har allergiker, så får man ha på det efteråt.

Salt och knaprigt, som inte är jordnötter... Krossade Tacochips kanske? Kan man också ha på efteråt, så de behåller sin knaprighet.
    Tacochips eller nachos, ja varför inte! Barnen skulle älska det!
Svar på tråden Ersätta jordnötter i Flygande Jakob med?