• Ruggugglan

Vill ha tips på en liten familjehund!

Vi har börjat prata om hund nu när vi äntligen ska flytta till hus. Jag vill ha en lite mindre sällskapshund men har lite funderingar på att testa på agility.

Någon som vill ge mig tips på en mindre sällskapshund?

• Svar på tråden Vill ha tips på en liten familjehund!
  • Apocalypso

Pumi är en liten, glad och trevlig hund som funkar väldigt bra på lydnad och agility, skulle mycket väl kunna tänka mig att skaffa den rasen själv nån gång i framtiden.

Only weak men fear strong women!
  • Tanya6

Mitt tips är sheltie. Harsjälv en liten en på 4,5 kilo. De brukar dock va lite större kanske runt 7 kilo. Det är en vänlig och mycket intelligent hund som tycker om att lära sig nya saker. En mycket lättsam och trevlig hund. Och de regerar på aguility banan. Jag tänker själv börja träna aguility till våren med min.

• myway

Ring din länsklubb.. Ex stockholms kennelklubb. Där finns dom som kan skicka dig vidare..

jag säger bara vad jag tycker
  • slutatsnusa

det är jättemånga som har schnauzer så de är säkert trevliga. kan tänka mig att de inte fäller hår utan de klipps. sheltisar är annars supertrevliga.
    jack russell är underbara, men jag skulle inte vilja kalla dem sällskapshundar då de är väldigt energiska och krävande.
    en pudel kanske gör bättre ifrån sig på agilitybanan än en schnauzer?

• Ruggugglan
    saaaaaaaaaaara skrev 2011-12-26 11:47:16 följande:
    jack russel!!
    Jack Russel är inget alternativ. Det är en alldeles för aktiv hund.
  • Ruggugglan

Tack för alla tips! Ska sätta mig och läsa på om raserna.

• DenDär

Jag kör agility med min cavalier och har gjort det med de jag haft förut med. Finns endel cavalierer som kommit långt och är champion så dom kan + att dom är supertrevliga i vardagliga situationer.

smiles have a boomerang effect
Svar på tråden Vill ha tips på en liten familjehund!