• Anonym

Var går gränsen för kemisk graviditet jämfört med missfall?

Hoppas att någon vet svaret...
    Vet inte om det är rätt tråd men chansar...

Andra månaden som det inte verkar vilja stanna kvar i mig... Plus 4-5 dagar som sedan blivit svagare innan störtfloden infunnit sig...

Nu var jag i vecka 5... 

Någon som vet? 

• Svar på tråden Var går gränsen för kemisk graviditet jämfört med missfall?
  • Odetta

Kemisk är väl om man får positiva gravtest innan bim och sedan kommer blödningen så som mensen brukar...mf har man passerat bim.

Så skiljer jag på dessa i alla fall...ich att testen vid kemisk enbart är jätte svaga och starkare vid mf...men rätra mig om jag har fel.

Beklagar verkligen!

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ mammajuli.blogspot.com
  • Anonym

Ok har googlat men förstår inte riktigt men det låter som en klok tanke det du skrev.
    Vet du om det är starka plus direkt när det sen blir MF eller?
    Menar, nu har jag haft svaga plus som inte stegrat och sen plötsligt kom massor av blod. Då är det nog kemiskt.
    Så det finns ingen "veckogräns"? 

• pippilirum

Men alltså.. Jag måste bara fråga.. Vad är en kemisk graviditet? Ingen gynekolog eller barnmorska jag pratat med har ens hört talas om det här.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-26 12:58:48 följande:
    Ok har googlat men förstår inte riktigt men det låter som en klok tanke det du skrev.
    Vet du om det är starka plus direkt när det sen blir MF eller?
    Menar, nu har jag haft svaga plus som inte stegrat och sen plötsligt kom massor av blod. Då är det nog kemiskt.
    Så det finns ingen "veckogräns"? 

VARFÖR testar man sig gång på gång, ofta dagar innan beräknad mens? Plus är plus, oavsett styrka. Får man MF visar det sig ju till slut ändå. Det är ju bara oro och pengar i sjön. Att sedan på mensdagen konstatera, oj, det var missfall... Hade man inte testat sig så mkt hade man väl trott att det var mens som kom?
  • Anonym
    pippilirum skrev 2011-12-26 13:05:34 följande:
    Men alltså.. Jag måste bara fråga.. Vad är en kemisk graviditet? Ingen gynekolog eller barnmorska jag pratat med har ens hört talas om det här.
    "En kemisk graviditet hänvisas till ett mycket tidigt missfall som inträffar efter befruktningen när det befruktade ägget inte implantat i livmodern."

När jag va på gyn förra månaden så va det sköterskan som sa det till mig och jag googlade men det kanske är något hon har hittat på???
    Anonym skrev 2011-12-26 13:07:08 följande:
    VARFÖR testar man sig gång på gång, ofta dagar innan beräknad mens? Plus är plus, oavsett styrka. Får man MF visar det sig ju till slut ändå. Det är ju bara oro och pengar i sjön. Att sedan på mensdagen konstatera, oj, det var missfall... Hade man inte testat sig så mkt hade man väl trott att det var mens som kom?
    Håller med, men nu är det sluttestat. Dock kände jag i hela kroppen att något inte stämde och det va ingen inbillning så nog va det en graviditet på gång eller vad man nu ska säga.
    Men som sagt, hädanefter är det inga test alls. Mensen får va försenad och magen får börja växa innan jag tror på något igen. Skrattande

• pippilirum

Det kanske finns ett sådant begrepp, vad vet jag. Tycker det är märkligt dock att det inte nämns i nyaste litteraturen man använder på barnmorskeutbildningen. Jag har personligen bara läst om detta fenomen på familjeliv.

Hoppas du får ditt fina plus snart!

• Odetta
    pippilirum skrev 2011-12-26 13:05:34 följande:

Då är dem inte uppdaterade för det är ett begrepp som visst används.

Kemisk graviditet är en graviditet där det befruktade ägget inte fastnar ordentligt och hinner släppa innan man med ögat hinner se den, mao en graviditet som enbart ses via gravtest eller blodprov och som blöder ut ungefär samtidigt som mensen skulle ha kommit.
  • Anonym
    pippilirum skrev 2011-12-26 13:16:19 följande:
    Det kanske finns ett sådant begrepp, vad vet jag. Tycker det är märkligt dock att det inte nämns i nyaste litteraturen man använder på barnmorskeutbildningen. Jag har personligen bara läst om detta fenomen på familjeliv.

Hoppas du får ditt fina plus snart!
    Ja jag hade inte en aning om det, ville bara ha en förklaring till alla plus förra månaden. Och då sa gyn att det med största sannolikhet va så det va. Men jag lägger ingen större vikt vid det nu, blev bara matt när det hände igen.
    Odetta skrev 2011-12-26 13:17:55 följande:

Kemisk graviditet är en graviditet där det befruktade ägget inte fastnar ordentligt och hinner släppa innan man med ögat hinner se den, mao en graviditet som enbart ses via gravtest eller blodprov och som blöder ut ungefär samtidigt som mensen skulle ha kommit.
    Samma har jag förstått... Nu håller vi tummarna att det inte blir så igen. Något du också upplevt?
  • Odetta
    Anonym skrev 2011-12-26 13:23:13 följande:
    Odetta skrev 2011-12-26 13:17:55 följande:

Samma har jag förstått... Nu håller vi tummarna att det inte blir så igen. Något du också upplevt?
    Ja, tyvärr. Min man och jag är jätte fertila, men vi får dem inte att fastna utan lite hjälp (Trombyl). just nu har jag vårt 7de mf...ett hoppsan som jag inte hann medicinera åt i tid  
  • Liten Léonie

Oj... Får man fråga vad det beror på eller det vet man inte? Hur kom ni fram till det osv? Orolig att det kanske är nåt fel på mig

• Odetta
    Liten Léonie skrev 2011-12-26 15:28:54 följande:
    Oj... Får man fråga vad det beror på eller det vet man inte? Hur kom ni fram till det osv? Orolig att det kanske är nåt fel på mig
    Dem tror att det är mitt immunförsvar som är lite för bra. En graviditet är ju till hälften främmande och egentligen ska kroppen känna igen detta som just en graviditet och INTE bekämpa, men min kropp verkar inte fatta det tyvärr. Tror att det finns test som man kan ta, men just ett sådant har inte tagits på mig. Mf utredning gav ingenting, men överläkaren som hade hand om oss sa att problemet kan ju ligga på djupare nivå än vad dem testar för.

Med minstingen fick jag äta Trombyl från ÄL och ända fram till förlossningen (slutade 2 dagar innan). Det är blodförtunnande och tros hjälpa ägget att fästa genom att förhindra att kroppen bildar microblodproppar som skulle ta död på det. Hade inte trombylen funkat hade läkaren inför nästa graviditet satt in starkare blodförtunnare och något att dämpa mitt immunförsvar med.

Innan vi fick vår första pojke fick jag 2 mf så graviditeten med stora pojken självmedicinerade jag. Sedan önskade vi oss syskon och jag självmedicinerade igen, men det räckte inte utan blev ett MA i v16. Efter det 3 stycken tidiga mf (kemiska) på raken innan vi fick trombylen och lyckades få minstingen. Missfallet som är nu var ingen planerad graviditet och genom att jag inte har ätit trombylen från ÄL redan där egentligen dömd att misslyckas....men jag hoppades ändå på att det skulle gå vägen. Skit det där   
Svar på tråden Var går gränsen för kemisk graviditet jämfört med missfall?